'Star Wars: The Last Jedi' beleeft matig Chinees debuut

En wordt verslagen door een film die zich al in zijn tweede week zit.

Star Wars: The Last Jedi lijkt een bijzonder matig openingsweekend te beleven in China. Het is het laatste grote gebied waar de film nog open moest komen, maar de film lijkt niet de eerste stek te bemachtigen. Dat terwijl Disney flink wat marketingmagie heeft proberen in te zetten in het land.

De eerste screenings van The Last Jedi hebben de film een tweede plek opgeleverd in China. De eerste plaats werd ingenomen door de Chinese film The Ex-File: The Return of the Exes. Die ging vorige week al in première, maar heeft dus een grotere aantrekkingskracht op het Chinese publiek dan de grootste film van Disney.

De eerste dag leverde Jedi slechts 8,28 miljoen dollar op in het land - zo'n 27 procent marktaandeel. The Ex-File, dat op veel minder schermen te zien is, haalde in totaal 15,7 miljoen dollar op en had daardoor 58 procent van de markt in handen.

Het is een ontwikkeling die Disney niet heel blij zal maken. De studio deed in januari 2016 heel erg zijn best om The Force Awakens aan te laten slaan bij het Chinese publiek, maar uiteindelijk strandde de film op een teleurstellende 124 miljoen dollar. Dat bedrag lijkt deze nieuwe film absoluut niet te gaan halen.

De franchise is overigens nooit echt aangeslagen bij het bredere publiek in China: voorgaande delen draaiden tot voor kort niet eens allemaal in het land. Rogue One - met Chinese hoofdrolspelers Donnie Yen en Jiang Wen - haalde slechts 69,5 miljoen dollar op.

NieuwsFilm

meest populair