Blu-ray review 'Borg McEnroe' - Shia LaBeouf leeft zich uit

Mooie rivaliteit op en naast de baan.

Regie: Janus Metz | Cast: Sverrir Gudnason (Björn Borg), Shia LaBeouf (John McEnroe), Stellan Skarsgard (Lennart Bergelin), Tuva Novotny (Mariana Simionescu), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 12.10.2017 | Recensie: 3 sterren

Na zijn aandeel in een aantal grote Hollywood-films, waaronder uiteraard de eerste drie Transformers-films, verdween Shia LaBeouf uit de grote bioscoopketens. Niet alleen om zich als acteur te bewijzen, maar ook vanwege een zeer afwijkende gedrag. Hij duikt dus steeds vaker op in een arthouse films waarin hij zich vaak als een emotioneler personage kan uitleven. Soms goed, soms minder. De rol van de maffe John McEnroe in de sportbiopic Borg McEnroe past hem goed, ook met dank aan het prima tegenspel van Sverrir Gudnason als Björn Borg.

In het $7,5 miljoen kostende Borg McEnroe staat de ingetogen en vriendelijke Zweed Björn Borg op de nummer één op de wereldranglijst en wordt door de tenniswereld op handen gedragen. Hij gaat het duel aan met een Amerikaans talent, de excentrieke John McEnroe die ondanks zijn sportprestaties vooral bekend staat om zijn temperament op de tennisbaan.

September Film bracht de Scandinavische productie Borg McEnroe - goed voor $16,7 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels, Zweeds DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8718836863776 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De Blu-ray schijf van Borg McEnroe zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant een aantal sterren, maar op de achterkant geen vermelding van bonusmateriaal.

Beeld

Deze biopic is bijzonder fraai gefilmd, met erg filmische beelden en dit pakt ook tijdens de wedstrijdscènes prima uit. De dialoog is niet altijd aanwezig en dit zorgt ervoor dat het tempo er enigszins uitvalt, maar zorgt er wél voor dat de prima camerabeelden extra de aandacht krijgen. De scherpte en detailweergave is uitstekend, met een zeer krachtige dieptewerking. Ook de kleuren zijn fraai en sluiten mooi aan op de 80's. Topschijf op dit punt!

Geluid

Met muzikale begeleiding van de namen Vladislav Delay, Jon Ekstrand, Carl-Johan Sevedag en Jonas Struck heeft de film een mooie soundtrack. De Engels en Zweeds gesproken film heeft een standaard DTS-HD geluidstrack gekregen, maar deze klinkt doorgaans erg sterk en deze geeft de emotie van de twee toptennissers een extra lading. Ondertiteling ontbreekt uiteraard niet.

Bonusmateriaal

September Film levert een nagenoeg kale schijf op. Wel zijn er een aantal trailers meegeleverd, voor Elvis & Nixon, L'Amant Double en Una Mujer Fantastica. Via Youtube is onderstaande video te bekijken, met een vergelijking tussen de film en de werkelijke gebeurtenissen. Leuk.

Pakkend drama met mooie finale

Borg McEnroe grijpt je op een aantal punten zeker. Het camerawerk is fraai en de muzikale ondersteuning doet het goed, maar ook de rollen van de hoofdrolspelers; LaBeouf past prima in de huid van de maffe McEnroe en Gudnason is een kloon van Borg. Als geheel kabbelt het hier en daar wat voort, maar de finale is fraai en meeslepend! Check de trailer!