Blu-ray review 'Geostorm' - luidruchtige ramp met Gerard Butler

Dean Devlins regiedebuut.

Regie: Dean Devlin | Cast: Gerard Butler (Jake Lawson), Jim Sturgess (Max Lawson), Abbie Cornish (Sarah Wilson), Andy Garcia (President Andrew Palma), Ed Harris (Leonard Dekkom), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Bioscooprelease: 19.10.2017 | FilmTotaal recensie: 2 sterren

Films over rampen doen het doorgaans goed en het is alweer een tijdje geleden dat de laatste grote rampenfilm (2012) uitkwam. Schrijver en producent Dean Devlin koos ervoor om van zijn eerste regieklus een "rampfilm" te maken. En dat is hem gelukt. Zijn Geostorm bleek al voor verschijning een rampproductie - zo werd de klus met miljoenen extra en een andere regisseur afgerond -, en was de ontvangst bedenkelijk. De wereldwijde box office score was nog enigszins te doen, maar de flop in het belangrijke thuisland was catastrofaal.

In het $120 miljoen kostende Geostorm hebben de wereldleiders een netwerk van satellieten laten bouwen waarmee het weer beheerst kan worden. Deze is na een reeks onvoorspelbare natuurrampen, die het voortbestaan van onze planeet in gevaar brachten, in stelling gebracht. Maar er gaat iets mis. In plaats van beschermen valt het systeem de aarde aan. In een race tegen de klok moet voorkomen worden dat een geostorm de aarde wegvaagt.

Warner Bros. bracht Geostorm - goed voor $221 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, en de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans | EAN: 5051889599821 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De Blu-ray schijf van Geostorm zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant wordt aangegeven dat er ook een Digital HD is meegeleverd en de achterkant laat vooral zien dat er een aardige reeks extra's meegeleverd is.

Beeld

Met een standaard beeldweergave (2.40 : 1) wordt deze rampenfilm toch keurig afgeleverd door Warner Bros. De transfer ziet er goed uit, met harde kleuren en een prima scherpte. Het geheel is hier en daar iets te contrastrijk waardoor ook de donkere beelden iets te zwak overkomen. En er zijn nogal wat scènes in het donker gefilmd, zowel in de ruimte als op de aarde. Van storende zaken is verder weinig te merken en ondanks dat er hier en daar zeker wat te zeuren valt, zien de visuele effecten er doorgaans netjes uit. Al met al een nette schijf.

Geluid

Lorne Balfe, ook bekend van The Florida Project en Terminator Genisys, is de persoon die de erg standaard filmmuziek aanleverde voor Geostorm. De DTS-HD 5.1 geluidstrack doet verder uitstekend zijn werk, al moet deze wel omgaan met flink wat stevige ondersteunende geluidseffecten die de ramp extra moeten benadrukken, gecombineerd met de muzikale ondersteuning en een pistoolschot hier en daar.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal blijkt uiteindelijk vrij beperkt en erg basic. Er zijn namelijk een paar featurettes te bekijken, met Wreaking Havoc over de visuele computeranimaties en de werkelijke sets en The Search for Answers waarin onder meer regisseur Devlin het hebben over het waarom achter deze film. Devlins dochtertje Hannah (ja, echt waar) is de reden waarom we deze film hebben. De derde en laatste video is An International Event, over het aantrekken van de cast. Bij elkaar duurt het geheel zo'n 20 minuten. Best aardig, maar redelijk promotioneel.

Een rampenfilm, nette Blu-ray

Geostorm is in veel opzichten een erg zwakke film. Het is duidelijk waar het geld in is gaan zitten. Naast toch een best grote cast (Gerard Butler, Jim Sturgess, Abbie Cornish, Andy Garcia, Ed Harris) zijn er flink wat visuele effecten. Helaas is het spel en het verhaal flinterdun en soms tenenkrommend. Maar als je van dodelijke en wereld vernietigende rampen houdt, dan kun je je waarschijnlijk nog best vermaken met deze enorme popcornfilm die waarschijnlijk 20 jaar geleden een kaskraker had kunnen zijn. Devlin heeft zijn volgende regieklus al af: Bad Samaritan met David Tennant en Kerry Condon.