Blu-ray review 'Justice League' - Eindelijk de DC-helden bij elkaar!

Popcorn-superheldengeweld.

Regie: Zack Snyder | Cast: Ben Affleck (Bruce Wayne/Batman), Gal Gadot (Diana Prince/Wonder Woman), Henry Cavill (Clark Kent/Superman), Ezra Miller (Barry Allen/The Flash), Jason Momoa (Arthur Curry/Aquaman), Ray Fisher (Victor Stone/Cyborg), Ciarán Hinds (Steppenwolf), Robin Wright (Antiope), Connie Nielsen (Queen Hippolyta), Amy Adams (Lois Lane), Amber Heard (Mera), Diane Lane (Martha Kent), Billy Crudup (Henry Allen), Joe Morton (Dr. Silas Stone), J.K. Simmons (Commissioner Gordon), Jeremy Irons (Alfred Pennyworth), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 16.11.2017 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster

Is Justice League echt zo slecht? Ja en nee. Ja, het is verre van een klassieker en de film van - officieel - Zack Snyder is technisch gezien te mager. Ook weten de DC-superhelden amper te overtuigen in het onevenwichtige verhaal. Dit ging ze in Batman v Superman: Dawn of Justice beter af. Maar ook nee, Justice League is ook niet echt slecht. Het is een standaard blockbuster, met computer geanimeerde blockbuster-gevechten en geforceerde blockbuster-oneliners. De film probeert ook geen Avengers-film te zijn, ook niet na de inmenging van Joss Whedon. Het is gewoon een Justice League-film die past in de huidige middelmatige reeks DC-superheldenfilms. Voor voldoende mensen prima te pruimen.

In het misschien wel $300 miljoen kostende Justice League krijgt Bruce Wayne - gevoed door het herstelde vertrouwen in de mens en geïnspireerd door de onbaatzuchtigheid van Superman - nu te maken met een nog grotere vijand. Maar gelukkig krijgt hij hulp van een nieuwe bondgenoot: Diana Prince. Batman en Wonder Woman moeten snel een team van metahumans samenstellen om de strijd aan te gaan met deze nieuwe dreiging. Maar ondanks het team van superhelden, Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg en The Flash, is het misschien al te laat om de wereld te behoeden voor een catastrofale ramp.

Warner Bros. bracht Justice League - goed voor nog $657,9 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.78 : 1) | Geluid: Engels Dolby Atmos (Dolby Digital Plus 7.1) en DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 5051889621683 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | Met dank aan: Warner Home Video

De Blu-ray schijf van Justice League zit verpakt in een standaard hoes, met op de voorkant de zes helden en op de achterkant een overzicht de standaard info.

Beeld

Met een speelduur van op de kop af 2 uur en een bijna beeldvullende verhouding van 1.78 : 1 stuurt Warner Bros. een redelijke Blu-ray uitgave het schap in. De film heeft een al redelijk donkere uitstraling en dit pakt in High Definition gewoontjes uit. De scherpte is krachtig, maar de kleuren zijn doorgaans te onnatuurlijk. Waarschijnlijk komt dit vooral door de nabewerking en niet zo zeer door deze Blu-ray uitgave. De minderde kanten aan deze uitgave zijn de (vermoedelijk onbedoelde) lichte ruis en een zwak detailbehoud in de donkere delen in het beeld en duistere scènes. Dat is jammer. Al met al een degelijke schijf.

Geluid

De geluidstrack is Dolby Atmos (Dolby Digital Plus 7.1) en dat is voor de audiofielen onder ons een tegenvaller. Beter is om de DTS-HD MA 5.1 track aan te zetten om het maximale uit deze Nederlandse uitgave te halen. Desondanks klinken de tracks redelijk, met vol geluid, maar ook veel muzikaal geweld (van Danny Elfman) die tijdens de actiescènes nog wel eens overheersen. Maar dit hebben de andere DC-films ook. Geluidseffecten zijn er voldoende, dus je surround-kanalen hebben genoeg te doen. Net als het beeld, degelijk.

Bonusmateriaal

Geen verlengde versie of een track met audiocommentaar van Joss Whedon of Zeck Snyder. Wel de nodige andere extra's, met vooral veel middellange featurettes. Hieronder een overzicht:

The Return of Superman: Bonusscènes die niet in de film zaten. Slechts een clip van ruim een minuut die laat dat Superman terugkeert naar de 'Fortress of Solitude'. Ook met een glimp van het zwart pak. Een tweede nog kortere clip toont de ontmoeting tussen de man van staal en Jeremy Irons' Alfred Pennyworth.

Road to Justice: In een klein kwartier wordt er gekeken naar de verschillende personages uit de comics, animatiefilms en ander producties. Er zijn uiteraard veel verwijzingen naar de film.

Heart of Justice: Ontdek het hart, de ziel en de geest van de Justice League, als de cast en de makers hun voorliefde uitspreken over DC's iconische 'Trinity': Superman, Wonder Woman en Batman.

Technology of the Justice League: Van Batmans arsenaal tot Cyborgs buitenaardse tech, sluit je aan op de database van de Justice League om achter hun grootste geheimen te komen.

Justice League: The New Heroes: Samen met Ray Fisher ontdek je de nieuwste leden van de Justice League: Aquaman, de Flash en Cyborg.

Steppenwolf the Conqueror: Acteur Ciarán Hinds en de filmmakers verklappen het verhaal achter deze eeuwenoude slechterik en de grootste uitdaging van de Justice League.

Scene Studies: Meerdere, vermoedelijk korte kijkjes achter de schermen bij de opnames voor enkele actierijke scènes, met de titels Revisiting the Amazons, Wonder Woman's Rescue, Heroes Park en The Tunnel Battle.

Suit Up: The Look of the League: Kostuumontwerper Michael Wilkinson laat zien hoe de pakken van de helden zijn ontworpen.

Leerschool voor Warner Bros? Prima Blu-ray uitgave

Na de prima Dark Knight-trilogie is Warner Bros. zoekende naar de juiste vertaling van de DC-superhelden naar witte doek. Een gedeeld universum, zoals bij de Marvel-helden, lijkt tot op heden niet de juiste invulling. Met Justice League is helaas een dieptepunt bereikt. De film kostte bakken met geld en over de gebeurtenissen achter de schermen is voldoende geschreven. Het is nagenoeg zeker dat we de versie van Zack Snyder nooit te zien krijgen. Fans willen wel werk maken van een documentaire over alle productie-issues. De vraag is wie daarop zit te wachten. Mogelijk is het slimmer als Warner/DC kwalitatief betere films gaat afleveren. Hieronder even terug in tijd met de Comic Con-trailer, uit de zomer van 2016.