Justice League (2017)

Veilige doch vermakelijke doorstart voor het DCEU met humor, fanvleierij en een hoopvolle toon.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Martijn Hamerling om 23:19 in RECENSIES
Justice League poster
Regie: Zack Snyder | Cast: Ben Affleck (Bruce Wayne/Batman), Gal Gadot (Diana Prince/Wonder Woman), Henry Cavill (Clark Kent/Superman), Ezra Miller (Barry Allen/The Flash), Jason Momoa (Arthur Curry/Aquaman), Ray Fisher (Victor Stone/Cyborg), Ciarán Hinds (Steppenwolf), Robin Wright (Antiope), Connie Nielsen (Queen Hippolyta), Amy Adams (Lois Lane), Amber Heard (Mera), Diane Lane (Martha Kent), Billy Crudup (Henry Allen), Joe Morton (Dr. Silas Stone), J.K. Simmons (Commissioner Gordon), Jeremy Irons (Alfred Pennyworth), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2017
1

Eindelijk is het zover, de Justice League op het witte doek. Het had in 2009 al gekund, toch werd George Millers dure blockbuster op het laatste moment geannuleerd. Nu de concurrentie tussen Marvel en DC op volle toeren draait mogen we dan toch de versie van Zack Snyder verwelkomen. Of is het toch meer Joss Whedons Justice League?

Of het nu de corrigerende hand is van last-minute scenarist Joss Whedon, of een reactie op de ontvangst van het warrige Batman v Superman, Justice League heeft veel weg van The Avengers. Niet alleen de toon en de humor springen over, ook de verhaalstructuur is bekend: korte introducties van alle teamleden, de zoektocht van slechterik Steppenwolf naar de MacGuffins van de week, en zelfs de manier waarop het team tegen zichzelf vecht. Of neem de entree van Steppenwolf, die als ondergeschikte van Darkseid teleporteert naar de aarde dankzij een magische kubus, en deze in handen probeert te krijgen terwijl soldaten hem tegenhouden in een tunnel met blokkades. Het is niet per se afgekeken, de zogeheten Motherboxes komen wel degelijk uit de originele verhalen, maar men speelt duidelijk op safe met de opzet van Justice League. Hij mist daardoor de impact, vernieuwing en eigen identiteit die The Avengers had.

Het blijkt wel een succesvolle formule, die zorgt voor een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het overambitieuze Batman v Superman. Waar die duistere voorganger allerlei subplots, thema's en stripverhalen in een blender gooide en hoopte op een vorm van coherentie, hebben Snyder (en Whedon) voor het vervolg een duidelijk thema te pakken. De film opent met de betekenis van Supermans embleem, het symbool voor hoop. Ditmaal treft het geen leuke oneliner, maar de kern van de film. Werkelijk elk personage en ieder subplot draait om hoop: Flash' relatie met zijn vader, Cyborgs resurrectie, Batmans en Wonder Womans worsteling met hun verleden en Aquamans brommerige en eenzame zoektocht naar meer. De toon is daarmee consistenter dan ooit in het DCEU, ondanks de gedeelde regie tussen Snyder en Whedon.

Steppenwolf mag zich aansluiten achteraan de lange rij van oninteressante slechteriken. Zijn achtergrond als de secondant van Darkseid en zijn rol als militair leider van de planeet Apokolips worden nauwelijks uitgelegd. Er valt bovendien geen sprankeltje charisma of persoonlijkheid te bespeuren. Justice League levert ook wat puntjes in door een algemeen gebrek aan opbouw. Cyborg, Flash en Aquaman hebben geen van allen kunnen profiteren van een solofilm en moeten het doen met enkele scènes voor hun karakterontwikkeling. Het lijkt er wel op dat Joss Whedon de hand heeft gehad in enkele essentiële oneliners. Ze zorgen voor net genoeg humor en een hint naar een karakterboog om een idee te geven van de personages. Hoe goed geschreven zo'n korte scène ook kan zijn, twee uur is toch te weinig om een band te ontwikkelen met zoveel nieuwe personages. Je merkt dat een en ander wordt afgeraffeld.

Het mooiste aan Justice League - voor de fans ¬- is dat de vijfde DCEU-film eindelijk grip heeft op het bronmateriaal. De interactie tussen alle helden komt overtuigend en sterk over. Hier en daar glipt er iets te veel van een acteurs eigen persoonlijkheid doorheen zoals bij Jason Momoa's Aquaman, maar toch heeft ook hij hier en daar een authentiek momentje. Bovendien zijn enkele actiemomenten, de meeste op het conto van The Flash, echt genieten geblazen voor DC-fans.

Afgezet tegen de andere superheldenfilms dit jaar is Justice League te veilig om de concurrentie aan te gaan. Justice league voelt meer aan als een rectificatie, voornamelijk door de optimistische en heldhaftige toon in de laatste paar shots, die ietwat botsen met Man of Steel en Batman v Superman. Grotendeels heeft het gewerkt: Justice League is niet zozeer het derde deel in Snyders trilogie, maar eerder een hoopvolle doorstart voor het DCEU.

25 Reacties

McGraig

En dit is één van de meer positieve recensies. Ik verwacht niet veel meer dan aardig vermaak. Het is toch jammer dat men bij zowel Marvel als DC zo weinig moeite neemt een goede villain neer te zetten. Overigens vond ik bij DC Wonder Woman zwaar overgewaardeerd en Batman v Superman helemaal niet slecht; zeker de director's cut was prima. Ik vond het duistere toontje juist wel prettig ipv de Marvel route.

chefry1983

Ik had niet anders verwacht na het zien van de trailers. Dan maar wachten op infinity war voordat ik een grote superheldenfilm in de bios ga kijken

nooffencetaken

Mmm, toch fijn om te lezen dat er mensen zijn die de film amusant vinden. Volgende week dinsdag mag ik pas mee praten.

traveler

Fans waren niet negatief over de duistere toon van BvS maar juist over het feit dat het een grote rommel was. Alsof je naar een Michael Bay achtige B film zat te kijken.

Mav Damian

Dit is toch wel een van de weinige positieve recensies die ik heb gelezen. Binnenkort eens checken.

SunChaser

Vreselijk vond ik hem. Rommelig. Vreselijk goedkoop aanvoelende cgi. Flash moest echt de kwikzilver van dcu zijn. Puber met problemen. Cyborg was zwak. De drie boxen waar het om ging was zo cliche. Gaap. Wonder woman had niet veel te doen. Humor was er duidelijk later bijgevoegd. En de badguy was totaal niet eng of gevaarlijk of wat dan ook. En dan de fijnale met dat rode filter was zo greenscreeen CGI porn. En dat dorp met 1 gezin dat je villh was 1 op 1 uit avengers ultron gejat

ISIM

Damn sunchaser, niet 1 leuk momentje?? Vandaag gezien en ik moet zeggen dat dit echt de juiste richting is. Aftercredit scene is gruwelijk goed. Enige minpunt is dat de film 15 min te kort is. Ze hadden iets meer aandacht mogen geven aan bepaalde personages.

O ja, Flash rent in een paar scenes echt raar. En de eerste scene is 100% een Josh Whedon scene. Was goed te zien

SunChaser

Flash was het leukste. Niet origineel maar die mag wel een eigen film. Ik had het gevoel dat ben afleck echt niet in zn rol zat.

draganta

ahja dit bestaat ook nog, zet dit is bij de rest.

Master Of Films

Ik vond het niet slecht. De film was mij aardig bevallen. Het zit iig de goeie richting waar DCEU naar wilt. Je kan echt merken dat WB geluisterd hebben naar de BvS kritiek.

De Justice League team was een goed team, goeie chemie tussen de acteurs. Superman was met respect behandeld. Hij kwam veel beter tot zijn recht dan MoS en BvS. Hij maakte dankzij een leuke oneliner nog korte metten met BvS. Waarom heeft het zolang geduurd voordat Snyder met een goeie Superman kwam. Introducties waren kort, maar dat krijg je als je meteen een JL film maakt waarbij enkele nog een solo film missen.

Zo vond helaas de scene met Aquaman en Mera te kort en warrig. Ze walste door het verleden heen en Aquaman maar boos kijken. Jammer dat we 1 jaar nog moeten wachten op Wan's Aquaman. De relatie van Aquaman en Mera wordt dan pas uitgediept. Van The Flash deden ze het iets beter, maar hij is geen complex karakter. Speed Force was goed gedaan. Hier was die Snyder slo-mo echt van pas. Het is mij ook opgevallen dat Ezra Miller heel raar rent als The Flash.

Steppenwolf was saai, maar was zelfs in vergelijking met Lex Luthor en die domme cave troll al een verbetering. Hij was gewoon nodig voor het plot. De Parademons waren gewoon kanon voer voor de team. De CGI stamde uit de jaren 90. Dat gezin uit het dorp was niet goed uitgewerkt en haalde de tempo uit de film. Ik vond de film ook te kort. Het had wat langer mogen duren. En daarmee bedoel ik dus meer scenes met Justice League. Het is gelukkig dankzij de Justice League acteurs, hun vertoning van hun karakters, hun chemie met elkaar. Zelfs de wat flauwe one-liners van The Flash was te vergeven vanwege zijn akward gedrag. Jeremy Irons was ook goed bezig. Amy Adams was leuk om weer eens te zien. En niet te vergeten, meer Doutzen Kroes in beeld. Ik had teveel met ogen geknippert tijdens Wonder Woman, dus daar had ik Doutzen gemist.

Jaws

het is gewoon een prima film, soms iets te veel humor. Maar lekker onderuit en bijna twee uur genieten van een heerlijke film.

ThomasOMalley

@ISIM
Vond jij dit een goede film? Dat had ik echt niet verwacht.

Master Of Films

BTW: Heeft iemand nog gezien dat Emperor Palpatine als drieling te zien tijdens een flashback scene waarin de Mother Boxes aan elkaar werden gekoppeld.

ISIM

@ThomasOMalley en jij zeker niet ;)

Master Of Films

ThomasOMalley "Vond jij dit een goede film?"

En wat vond jij ervan? Zou ook fijn zijn geweest als we dat hadden geweten ipv dingen uit de tent te lokken.

ThomasOMalley

Nou, ik denk dat ik uit de tent lok wie ik wil, maar ik heb de film in ieder geval niet gezien. Mijn comment naar ISIM toe bevatte dan ook geen waardeoordeel over de film inhoudelijk, maar was ironisch bedoeld aangezien ik weet dat ISIM erg uitkeek naar deze film.
Gezien zijn reactie heeft hij het wel begrepen, dat blijkt uit het feit dat hij de bal netjes terugkaatst, omdat hij weet dat mijn verwachtingen betreffende deze film haaks staan op de zijne.

Dus touché ISIM en scherp blijven MoF ;)

Master Of Films

Dat weet ik mijn beste ThomasOMalley ;)
Maar ik vond het een beetje flauw van je, als je dat niet erg vindt.

ISIM en JL zijn een getrouwd stel, dus veels te simpel voor je. Je bent beter dan dat. B.v. jouw scherpe film analyzes wat zeker gekund had voor b.v. JL. Wat meteen een heerlijke verandering zou zijn voor jou Wonder Woman passie. :P

Nature

Helemaal niet zo slecht als wat de meeste critici zeggen. Het verhaal is dun maar de actiescenes fantastisch. Ik vind Guardians of the Galaxy 2 bv zwaar overgewaardeerd echt een saaie film. Deze JL is vlot en cool gedaan, geen onzin maar simpelweg vermaak zoals het hoort vind ik.

dave74

Ik heb hem vandaag gezien en vond het een prima film .denk dat er gewoon veel te veel op voorhand gezeikt word op die clash tussen Marvel en dc.ik ben een dc lover gewoon omdat dat echte superhelden zijn en geef toe niemand is cooler dan de bat !!!!!! Hoop dat het verdere verloop van deze reeks niks in de weg ligt door kijkcijfers want vele fans zullen teleurgesteld worden dan waar onder mezelf

Thiver

dave74 "ik ben een dc lover gewoon omdat dat echte superhelden zijn..."

Hoe 'echt' beschouw jij een amazone, een robot, een bovenmenselijk snelle wauwelaar, een meerman en een buitenaardse god...?

dave74 "...en geef toe niemand is cooler dan de bat !!!!!!"

Volgens mij is het best eenvoudig cooler te zijn dan een oude depressieve miljardair een alcoholprobleem wiens vertolker er duidelijk niet veel zin meer in heeft...

Ang3l

Het begon al met de cheesy "Hoop is als je autosleutels" en daarna kon ik echt niet ophouden met lachen.

Slechte CGI
Saaie nietszeggende CGI schurk (niets geleerd van BvsS?)
Vreselijke cheesy oneliners op niet de juiste momenten

Pluspunten:
Wonderwoman
Flash (de komische noot)
Beter dan Bvs S, maar da's niet moeilijk

chazillionair28

Ik vond hem niet slecht maar ook niet goed, de team up voelde erg geforceerd aan.

23VDV23

't Is wrang, maar ik had 't al verwacht na het zien van de zwaar overrated Wonder Woman-film: DC probeert nu echt Marvel te kopiëren met een meer kleurrijke film en meer humor. Daar deze doorgaans door recensenten iets beter wordt bevonden dan BvS, waarschijnlijk omdat die 'happy-go-lucky-aanpak- nou eenmaal beter in de smaak valt momenteel, vind ik het juist jammer dat ze de donkerdere toon van BvS hebben laten varen. Ik vond zeker de Ultimate Cut prima te doen. Uiteraard, hier en daar wat plotgaten en slechte CG in de derde akte, maar dat geldt wat mij betreft ook voor de Marvel films. Het is allemaal van hetzelfde niveau als je het mij vraagt en het ligt er maar aan waar je voorkeur naartoe gaat. Laat ik nou net de voorkeur hebben voor de rauwere aanpak van BvS. Ik had in die lijn ook wel graag meerdere films gezien, zoals een Batman solo film. En hoewel ik absoluut een paar keer heb gelachen bij Justice League en ik de prestaties van de cast hoopgevend vond, zal ik niet zo snel nog een DC-film met deze insteek meepakken. Dan zet ik liever BvS nog een keer thuis op met een biertje.

benjamin

23VDV23 "Daar deze doorgaans door recensenten iets beter wordt bevonden dan BvS, waarschijnlijk omdat die 'happy-go-lucky-aanpak- nou eenmaal beter in de smaak valt momenteel"
Ik vond films als Logan, Blade Runner 2049 of Wind River om maar een paar te noemen nu precies niet zo 'happy-go-lucky' en die leken anders daar toch niet te veel last van te ondervinden om goed ontvangen te worden.

Justice League