Blu-ray review 'A Ghost Story' - Griezelig goed!

Voor slechts $100.000 gemaakt.

Regie: David Lowery | Cast: Casey Affleck (C), Rooney Mara (M), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Bioscooprelease: 30.11.2017 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Films met weinig personages weten vaak een hoog niveau te halen, aangezien er veel wordt gevraagd van de acteerprestaties. Regisseur David Lowery (Ain't Them Bodies Saints, Pete's Dragon) deed er nog een schepje bovenop. Hij gaf Casey Affleck de opdracht om grotendeels te acteren onder een wit doek, als een spook. De enige andere echte hoofdrolspeler is Rooney Mara. A24's low budget film A Ghost Story, niet echt voor het grote publiek, werd een bescheiden financieel, uitstekend ontvangen hitje.

In het $100.000 kostende A Ghost Story keert een onlangs overleden man als een spookverschijning terug naar huis om zijn vrouw te troosten. Daar ontdekt hij dat hij niet meer aan tijd gebonden is, en dat hij als gevolg machteloos toe moet kijken hoe het leven dat hij kende en de vrouw die hij liefhad langzaam van hem wegglijden.

Universal Pictures bracht A Ghost Story - goed voor waarschijnlijk rond de $2,0 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.33 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5053083146177 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van A Ghost Story zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant de spook en op de achterkant de basics, met de extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

De film is opgenomen op een vierkant formaat van 1.33 : 1, met afgeronde hoeken. Hiervoor koos regisseur Lowery vooral om de claustrofobische situatie aan te zetten. Ook het beeld zelf doet gedateerd aan, met een opzettelijke filmruis om sfeer aan te dikken. Dit neemt niet weg dat de kleur goed voelt, met een doorgaans prima zwart-weergave. Ook de scherpte blijft aanwezig. Al met al lijkt het erop dat de film vertoond wordt zoals deze is bedoeld door de regisseur, en cameraman Andrew Droz Palermo.

Geluid

De muziek is afkomstig van Daniel Hart die vaker samenwerkte met Lowery. De uitkomst is doorgaans rustig en - hoe toepasselijk - wat zweverig. Bij de heftigere scènes wordt het meer ambient-achtig en steviger. De geluidstrack is standaard DTS-HD 5.1 en deze pakt prima uit. Veel spraak is er niet en de muziek (en stilte) speelt een belangrijke rol. Met een productiebudget van $100.000 heeft de nadruk waarschijnlijk niet gelegen op een topkwaliteit audio, maar alles is prima te volgen.

Bonusmateriaal

Universal Pictures heeft heel aardig bonusmateriaal op de schijf gezet. Zeker het kringgesprek is een must voor de liefhebber van de film.

Deleted Scene: Dit is een enkele scène van zes minuten met Afflecks personage C die rouwt om zijn eigen dood.

A Composer's Story: Een aparte featurette met componist Daniel Hart, die in gaat op hoe hij de opvallend vaak erg rustige muziek heeft gecomponeerd.

A Ghost Story and the Inevitable Passing of Time: In een featurette van twintig minuten wordt er gesproken tussen cast en crew. De setting is opmerkelijk, aangezien de deelnemers in een kring zitten en de ze zijn enkel te zien middels een nachtcamera. Ook de verhouding is aangepast, aansluitend op de film. Heel aardig gedaan. Tussendoor zijn er foto's van achter de schermen te zien.

Audiocommentaar: Met regisseur David Lowery, cameraman Andrew Droz Palermo, productieontwerper Jade Healy en componist Daniel Hart kun je de film opnieuw bekijken en luisteren naar hun commentaar over wat je ziet, en meer.

Prachtig kleine film!

A Ghost Story is opnieuw een mooie film van David Lowery, met dit keer krachtige rollen van de twee belangrijke gezichten in een klein en mooi verhaal. Lowery werkte voor zijn nieuwe film Old Man and the Gun opnieuw samen met Casey Affleck en hij gaat nu - na eerder Pete's Dragon - aan de slag met Walt Disney's Peter Pan. De trailer voor A Ghost Story: