Blu-ray

Blu-ray review 'Gek van Oranje' - Komedie die zeker nu niet grappig is (voor Oranje-fans)

De Feelgood Film van het Jaar - aldus de makers.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Bram de Groot om 20:43 in Blu-ray
Regie: Pim van Hoeve | Cast: Hannah Hoekstra (Merel), Willem Voogd (Duco), Martijn Fischer (Michael), Esmee van Kampen (Janice), Nasrdin Dchar (Adam), Susan Visser (Claudia), Martijn Lakemeier (Leon), Abbey Hoes (Eva), Roben Mitchell (Saïd), Suzanne Kipping (Jennifer), Sanne Wallis de Vries (Brenda), Jan Versteegh (Roy), Ton Kas (Henk), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Bioscooprelease: 15.02.2018 | Recensie: 2 sterren

De voetbalfans onder de FilmTotaal-bezoekers zullen wel denken... Waarom nou vandaag!? En dat is terecht. Met het start van het WK 2018 moet de Oranje-fan wel even slikken. We zijn er weer niet bij. De makers van Gek van Oranje wees ons eerder dit jaar nog maar op hoe succesvol het Nederlands elftal is geweest, maar dan juist vooral met personages die maar weinig met de Oranje-gekte te maken willen hebben. Scoorde deze komedie? Nee. Verkeerde moment? Ja.

In Gek van Oranje is het zomer 2010 en Nederland blijft maar scoren tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika. De Oranjefans dromen met elke gewonnen wedstrijd van een plek in de finale, terwijl zij die niks met voetbal hebben de verlaten straten voor zichzelf hebben. In deze licht verhitte gemoedstoestand worden mensen naar elkaar toe of juist verder van elkaar af gedreven, om na vier weken - als het carnaval van het WK voorbij is - nooit meer dezelfde te zijn. Gek van Oranje is een feelgood mozaïekfilm, die zich afspeelt tijdens die paar weken dat Nederland zijn doe-maar-gewoon mentaliteit van zich afschudt en helemaal opgaat in de totale oranjegekte.

September Film bracht Gek van Oranje - goed voor ruim 1,5 ton in euro's - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8718836863820 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Gek van Oranje zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant staat nog maar even vermeld dat het 'Dé Feelgood Film van het Jaar' moet zijn. De leeftijd: AL.

Beeld

Bij deze Nederlandse komedie zou je een beeldvullende weergave verwachten, maar de makers kozen toch voor de verder prima 2.39 : 1 verhouding. In High Definition pakt de uitgave van September Film netjes uit. De kleuren zijn bijzonder natuurlijk, de scherpte bovengemiddeld en de scherpte/diepte-weergave is extra netjes te noemen. Van ruis is geen sprake en dat zorgt ervoor dat deze Blu-ray uitgave een prima kijkervaring oplevert, ook tijdens de donkere scènes.

Geluid

Met de nodige herkenbare Oranje-liedjes en geluiden is het hier en daar best herkenbaar voor de voetbal-fan. Daarnaast wordt de film vooral gedragen door dialoog tussen de verschillende personages. De standaard DTS-HD geluidstrack brengt de spraak prima verstaanbaar naar je toe, maar veel spannends moet je niet van de track verwachten. Er is Nederlandse en Engelstalige ondertiteling aanwezig.

Bonusmateriaal

Deze Blu-ray uitgave van Gek van Oranje biedt geen extra's en dat is niet geheel verrassend. September Film is niet de distributeur waar je uitgebreide extra's van hoeft te verwachten. En daarbij is de verkoopprijs ook erg beperkt.

Niet het juiste moment?

Gek van Oranje start met beelden van toen, in 2010. En dat is toch best confronterend. Voor de gemiddelde niet-voetbalfan is de film waarschijnlijk nog best aardig, maar de rest van Nederland lijkt de komedie minder grappig te hebben gevonden. Of althans; Deze heeft de komedie eerder dit jaar links laten liggen. Het was misschien slimmer geweest om een dergelijke titel op een ander moment te maken. Bijvoorbeeld als Nederlands elftal juist wel had meegestreden om de wereldbeker. Een minder zuur moment. Check hieronder de trailer: