Blu-ray review 'Roman J. Israel, Esq.' - Denzel in topvorm!

Van de regisseur van Nightcrawler uit 2014.

Regie: Dan Gilroy | Cast: Denzel Washington (Roman J. Israel), Colin Farrell (George Pierce), Carmen Ejogo (Maya Alston), Amanda Warren (Lynn Jackson), e.a. | Speelduur: 122 minuten | Bioscooprelease: geen

Denzel Washington weet over het algemeen de bioscoopzalen vol te krijgen. De afgelopen jaren had hij hits met titels als Fences (2016), The Equalizer (2014) en Safe House (2012). Maar met zijn laatste film, de misdaadthriller Roman J. Israel, Esq. liep het allemaal anders. Na een erg wisselend ontvangst stelde de film financieel teleur. Pluspuntje: de rol van Washington. Deze was goed voor meerdere nominaties voor grote filmprijzen, waaronder een Oscar.

In het $22 miljoen kostende Roman J. Israel, Esq. is Roman J. Israel een gedreven, idealistische advocaat wiens leven plotseling wordt verstoord. Als hij door de ambitieuze advocaat George Pierce bij diens kantoor wordt aangetrokken, begint hij een vriendschap met een jonge advocate die voor gelijke rechten strijdt. Er volgt een turbulente reeks gebeurtenissen, die het activisme van Roman, dat zijn carrière definieerde, op de proef zal stellen.

Sony Pictures Home Entertainment bracht Roman J. Israel, Esq. - goed voor een erg magere $12,8 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, met uiteraard het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712609638134 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Roman J. Israel, Esq. zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant een Denzel en een verwijzing naar de eerdere film van de regisseur, op de achterkant een overzicht van de extra's en verwijzingen naar de nominaties. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Met een 1.85:1 beeldverhouding is de vertoning van de film nagenoeg beeldvullend. De kleur is hard en vol en lijkt soms ietsjes te contrastrijk. Dit komt vooral doordat de film is opgenomen op film en dit zorgt voor de heerlijk krachtige kleur en de bijhorende filmkorrel die het geheel ook filmisch doet aanvoelen. De scherpte doet gemiddeld aan. Zeker scènes met diepte zijn hierin gemiddeld, waar close-ups de kracht van High Definition juist beter onderstrepen. Maar dit neemt niet weg dat de film prima wegkijkt, vooral door die pakkende volle warme kleurweergave.

Geluid

De geluidstrack is basic met 'Digital Theater Systems'-HD 5.1. De track doet in het geluid vrij natuurlijk aan, met veel omgevingsgeluiden. Het lijkt er zelfs op dat dit iets is opgevoerd om de lokale sfeer / levendigheid extra aan te zetten. Netjes! De muziek was in handen van de ervaren James Newton Howard (o.a. bijdrages aan The Sixth Sense en The Dark Knight) en ook dit is netjes, al ligt de nadruk op de dialoog.

Bonusmateriaal

De thuisafdeling van Sony Pictures heeft een mooie reeks extra's op de schijf laten branden. Hieronder het overzicht:

Denzel Washington: Becoming Roman: Deze zoomt in op het personage van Denzel Washington. Niet heel lang overigens, aangezien de featurette niet verder komt dan zes minuten.

The Making of Roman J. Israel, Esq.: Met ruim 10 minuten een bondige making of, met een blik op de verschillende locaties in de film. Maar ook de personages en kleding etc. komen voorbij.

Colin Farrell: Discovering George: Naast het personage van Denzel Washington is ook Colin Farrells advocaat George Pierce vaak te zien. Een zoveelste veer-in-zijn-reet featurette.

Deleted Scenes: Er zijn acht verwijderde scènes te bekijken.

Prima film, met inderdaad een sterke rol van Washington

Roman J. Israel, Esq. is niet de standaard film van Denzel Washington. Maar met zijn uiterlijk en prima acteerwerk trekt de Oscarwinnaar wel alle aandacht. Zijn aandeel in de film van Dan Gilroy (Nightcrawler, 2014) werd genomineerd voor een Golden Globe, een Oscar en een Screen Actors Guild Award. Binnenkort keert de acteur terug in een blockbuster, namelijk The Equalizer 2. Hieronder de trailer voor het besproken Roman J. Israel, Esq.: