Blu-ray review 'I, Tonya' - Het echte werk van Margot Robbie!

En ook van Allison Janney.

Regie: Craig Gillespie | Stemmencast: Margot Robbie (Tonya Harding), Sebastian Stan (Jeff Gillooly), Allison Janney (LaVona Golden), Julianne Nicholson (Dian Rawlinson), Paul Walter Hauser (Shawn), Bobby Cannavale (Martin Maddox), Bojana Novakvic (Dody Teachman), Caitlin Carver (Nancy Kerrigan), McKenna Grace (jonge Tonya Harding), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 22.02.2018 | FilmTotaal recensie: 4,5 ster

Voor wie eventueel nog zou denken dat Margot Robbie enkel vanwege haar looks in Hollywood rondloopt, moet I, Tonya maar eens gaan kijken. In de zwarte komedie, gebaseerd op de opmerkelijke schaatscarriere van Tonya Harding, hangt ze zeker niet het mooiste meisje van de klas uit; ze zet een voortreffelijke rol neer. Net als Allison Janney werd Robbie genomineerd voor een Oscar. Janney kreeg het beeldje ook.

In het $11 miljoen kostende I, Tonya is kunstschaatsster Tonya Harding een natuurtalent en niets lijkt haar selectie voor de Olympische spelen in de weg te staan. Maar Tonya komt niet bepaald uit een rijke familie, en haar vulgaire outfits en gedrag zijn een doorn in het oog van de keurige schaatswereld. Omringd door idioten, met goede én slechte bedoelingen, beraamt Tonya een plan om wraak te nemen op haar grootste concurrente: de engelachtige Nancy Kerrigan. Eén van de grootste Amerikaanse schandalen is plots in de maak.

Remain in Light bracht I, Tonya - goed voor slechts $47,5 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 9789461875501 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Remain in Light

De schijf van deze Blu-ray uitgave van I, Tonya zit verpakt in een opvallend roze Blu-ray keepcase. De voorkant laat de nodige sterren zien, en de achterkant toont de basics en een Certified Fresh logo van Rotten Tomatoes. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

De film heeft met opzet een bijzonder realistische uitstraling en dit wordt extra benadrukt met de korte fragmenten met 'interviews'. De kleur is enigszins op de tijdsgeest aangepast al laat deze de hardere kleuren er voldoende uit springen. Denk alleen al aan de opvallende pakjes van Robbie's personage. Ook opvallend is de flinke ruis. Deze zou normaal gesproken gaan storen, maar gezien de realistische setting pakt de korrel juist prima uit, en lijkt dus grotendeels opzettelijk. Over de scherpte hoef je geen zorgen te maken; hiermee zit het helemaal snor.

Geluid

De Engelstalige audiotrack is standaard DTS-HD 5.1 en deze wordt niet alleen gevoegd met een heerlijk realistisch geluid met achtergrondgeluiden, maar er is ook voldoende bijpassende muziek te horen. Hiervoor was de onbekendere Peter Nashel verantwoordelijk. Verder niet de meest uitgesproken track, maar voldoet prima aan de wensen. Er staan twee tracks met ondertiteling op de schijf, uiteraard een Nederlandse, maar ook een Franse track.

Bonusmateriaal

Zoals gewoonlijk bij de uitgaven van Remain in Light geen extra's. Daarom hieronder de online featurette 'Behind The Scenes':

Het echte werk van Margot Robbie!

I, Tonya is een prachtfilm met een dikke laag zwarte humor. De sfeer die regisseur Craig Gillespie weet neer te zetten is pakkend, en de rollen van eigenlijk de complete cast is voortreffelijk. Mocht je deze nog niet gezien hebben; gewoon doen! Robbie zien we komende periode in de films Mary Queen of Scots, Dreamland en Once Upon a Time in Hollywood. Daarna hoogstwaarschijnlijk in een nieuwe DC-film als het personage Harley Quinn.