Vijf acteurs over Mamma Mia! Here We Go Again

Vijf acteurs over Mamma Mia! Here We Go Again

Jeremy Irvine, Josh Dylan, Hugh Skinner, Alexa Davies en Jessica Keenan Wynn als jongere evenknieën van de bekende personages.

Na het enorme succes van de verfilming van de ABBA-musical Mamma Mia! kon je er natuurlijk donder op zeggen dat er ooit een vervolg zou verschijnen. Aangezien de theaters wereldwijd nog steeds volstromen met musicalfans moest het productieteam zelf maar iets verzinnen voor een opvolger. Centraal staat nog steeds de muziek van de Zweedse superformatie en als verhaal fungeert Mamma Mia! Here We Go Again als prequel en als sequel. FilmTotaal sprak in Amsterdam met vijf acteurs die jongere versies van de personages van Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård, Colin Firth, Chistine Baranski en Julie Walters spelen.

Jeremy Irvine, bekend van War Horse en Great Expectations, speelt Sam, die we in een oudere versie vertolkt zien worden door Pierce Brosnan. Josh Dylan (Allied) deelt met Stellan Skarsgård de rol van Bill. Hugh Skinner komt van West End en speelde in de verfilming van Les Misérables en is hier samen met Colin Firth te zien als Harry. Alexa Davies (vooral bekend van haar televisiewerk) speelt Rosie, die ook gespeeld wordt door Julie Walters. Tot slot deelt de Amerikaanse musicalactrice Jessica Keenan Wynn de rol van de wat chique Tanya met Christine Baranski.

Een imitatiewedstrijd moest het vooral niet worden. Josh Dylan, die de jonge Zweed Bill speelt, vond het echter wel een behoorlijk uitdaging: "Deze acteurs hebben zo enorm veel bereikt. Het ging erom dat we op bepaalde aspecten van de rollen letten, zoals het accent." Maar het personage stond centraal. "Stellan heeft een bijzondere stem, dus zijn toon treffen was lastig," legt Dylan uit, "en ik moest een raar licht-Zweeds accent opzetten." De jongere acteurs hebben de oudere vertolkers vooral goed leren kennen tijdens de diverse etentjes met de crew en cast. Alexa Davies, die een jongere versie van Julie Walters' Rosie speelt, legt uit dat ze er al vier weken aan repetities op hadden zitten voor ze kennismaakten met hun oudere collega's. "Voor die tijd hebben we ons vooral gericht op de vriendschap tussen Rosie en Tanya. Toen de opnames begonnen waren we er voor elkaar." Bij Rosie en Tanya draait alles om echte vriendschap.

De muziek van ABBA was al ruimschoots bekend bij de acteurs, al ligt dit wat anders in de Verenigde Staten. De Amerikaanse Keenan Wynn legt uit dat er in de jaren zeventig en tachtig al zo veel muziek was in de States dat er kennelijk niet veel behoefte was aan nóg iets nieuws uit Europa. "Maar voor veel Amerikanen is 'Dancing Queen' wel een favoriet." Dit was dan ook niet zonder reden de enige nummer-één-hit voor de Zweden. Keenan Wynn, die uit het theatercircuit komt, kwam als tiener voor het eerst in aanraking met Mamma Mia! toen de show naar Los Angeles kwam. "Ik heb de soundtrack toen grijsgedraaid. Vooral 'Money, Money, Money'. Ik heb heel wat gebeden dat ik veel geld zou krijgen natuurlijk," geeft ze schaterlachend toe. Voor Davies ligt dit heel anders: "ABBA hoort bij mijn opvoeding." De roodharige actrice is blij dat nu ook de wat minder bekende nummers de aandacht krijgen die ze verdienen. Keenan Wynn valt haar collega bij: "al die onbekendere nummers zijn nu ook uit de kluis gehaald en zullen vast ook enorme hits worden."

Hun mannelijke tegenspelers zijn het met ze eens. Zo is West End- en Les Misérables-acteur Hugh Skinner, die een jongere versie van Colin Farrell speelt, vooral verbaasd over het openingsnummer 'When I Kissed the Teacher'. "Dat is echt een stamper, maar ik kende het niet," verklaart hij. Alle acteurs zijn het erover eens dat het nummer dat Lily James zingt als haar hart veroverd wordt door Sam het meest bijzondere is. Sam-vertolker Jeremy Irvine, vooral bekend van War Horse, memoreert de magie die ontstond wanneer James a capella het relatief onbekende 'Andante, Andante' inzet. "Dat nummer was een hele ontdekking voor me," aldus Irvine. "Lilly doet dat echt fantastisch. Daarmee verleidt ze me in de film, alsof dat nog nodig was. Ik werd meteen verliefd op haar toen ze begon te zingen. Keenan Wynn omschrijft het "alsof je in een hangmat ligt in een mooi tropisch oord en het nummer je in alle simpelheid overspoelt."

Het werken met de mannen die ooit deel uitmaakten van ABBA en die nog steeds waken over de sound en het oeuvre was voor alle acteurs een bijzondere ervaring. Skinner legt uit dat hun muziek zo simpel klinkt maar tegelijkertijd heel complex in elkaar steekt. Dylan legt uit dat Benny en Björn alle muziek opnieuw hebben gearrangeerd zodat het ook klopt bij deze nieuwe film. "Het laat ook zien hoe veelzijdig de muziek is en hoeveel schakeringen zij kent," zo vult Irvine hem aan. Davies heeft een bijzondere ervaring die ze nooit meer zal vergeten. "Na de première in Londen zat ik alleen met Benny op een podium waar hij samen met mij 'Kisses of Fire' zong en speelde." De actrice mocht ook nog eens in de eerste scène op schoot van Björn zitten die net als Benny een cameo in de film heeft. "Hun toewijding aan de sound en muziek van ABBA is nog steeds ongelooflijk," zo verklaart Davies.

Bij een spektakel als Mamma Mia! Here We Go Again komen natuurlijk ook de nodige dansmoves kijken. Om dit om te zetten naar het beeld werd opnieuw choreograaf Anthony van Laast ingevlogen, die ook verantwoordelijk was voor de eerste Mamma Mia! en de theaterversie. "Anthony gaat heel erg uit van wat je kan," zegt Skinner, "zo kan het gebeuren dat sommige dansers of acteurs flikflaks en salto's doen en ik een stokbrood mag uitbeelden." Ook Davies was best nerveus om met de beroemde Van Laast te werken. "Hij biechtte op dat hij er op de eerste dag best een hard hoofd in had of het me wel zou lukken.". Gelukkig was het Van Laast vooral te doen om de lol die de film moest uitstralen. "Hij is briljant," legt Keenan Wynn uit, "als ons iets niet lukte dan paste hij het zo aan dat we het wél konden. Soms was een move misschien helemaal perfect, maar als het plezier miste dan moest het maar wat minder perfect."

Veruit het spectaculairst was de afsluitende scène waarin alle acteurs van alle tijdlijnen samen 'Super Trooper' inzetten. Een beetje intimiderend was het wel op een enorme filmset met wel duizend mensen. "Je gooit jezelf in de afgrond in de hoop dat je kunt vliegen," geeft Irvine toe. "En dan hoor je de regisseur zeggen: 'kan Cher iets meer naar links en Meryl mag iets naar achteren'. Dat is al voldoende om menig acteur op de grond te laten storten om in huilen uit te barsten. Dit is verreweg de film met het hoogste divagehalte waar ik ooit aan heb gewerkt, maar iedereen was zo aardig en gul. Je realiseert je dan ook waarom deze mensen zo groot geworden zijn."

Zit er nog een derde deel in de planning? Het antwoord laat zich moeilijk raden. "We moeten natuurlijk nog een deel doen over de DNA-test," lacht Keenan Wynn. Maar we moeten het alleen doen als het heel goed wordt." Over Cher maakt ze zich overigens weinig zorgen, die ziet er ook nog fantastisch uit als ze tachtig of negentig is. "Cher wordt gewoon nooit ouder," verzekert Davies. Ondanks onzekere plannen voor de toekomst blijft de populariteit van ABBA als een paal boven water staan. Een verklaring hiervoor heeft de cast niet. "Als we dat zouden weten dan zijn het mysterie en de magie weg," concludeert Keenan Wynn.

NieuwsFilm

meest populair