Blu-ray review 'Pacific Rim Uprising' - Transformer-achtig tweede deel

De hand van Del Toro wordt gemist.

Regie: Steven S. DeKnight | Cast: John Boyega (Jake Pentecost), Scott Eastwood (Nate Lambert), Cailee Spaeny (Amara Namani), Burn Gorman (Dr. Hermann Gottlieb), Charlie Day (Dr. Newton Geiszler), Tian Jing (Liwen Shao), Jin Zhang (Marshal Quan), Adria Arjona (Jules Reyes), Rinko Kikuchi (Mako Mori), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Bioscooprelease: 22.03.2018 | FilmTotaal recensie: 2 sterren

John Boyega wist na zijn debuut in Attack the Block uit 2011 definitief door te breken met The Force Awakens. Hij liet het daar niet bij zitten en dook met Tom Hanks en Emma Watson op in The Circle en hij had een belangrijke rol in Kathryn Bigelows Detroit. Na The Last Jedi nam hij de taak op zich om het vervolg op Guillermo del Toro's Pacific Rim te leiden. Dit bleek niet de meest succesvolle Star Wars-uitstap. Pacific Rim: Uprising flopte bij de critici en aan de bioscoopkassa's.

In het $150 miljoen kostende Pacific Rim: Uprising is Jake Pentecost een rebelse voormalig Jaeger piloot. Zijn vader offerde zichzelf op om de mensheid te redden van de Kaiju monsters. De zus van Jake, Mako Mori is de leider van een nieuwe generatie piloten die zich verenigen tegen de dreiging. In hun voorbereiding om de grootste krijgsmacht te worden die de aarde ooit gekend heeft werkt Jake samen met zijn rivaal, de getalenteerde piloot Lambert. Daarnaast wordt Jake bijgestaand door de vijftienjarige Jaeger-hacker Amara.

Universal Pictures bracht Pacific Rim: Uprising - goed voor ruim $290 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5053083151133 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | 4K Blu-ray | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Pacific Rim: Uprising zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De hoes laat de drie hoofdrolspelers en een Jeager zien, en achterop een overzicht van de extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Visueel doet deze Pacific Rim-film niet onder aan het origineel. De effecten zien er opnieuw sterk uit, al heeft het geheel soms de snelheid van een Transformers-film. Via deze High Definition-versie komt de film goed tot zijn recht. Er is voor een erg filmische uitstraling gekozen en dit zorgt ervoor dat het geheel ietsjes minder modern oogt. Er is namelijk een lichte filmische korrel aanwezig. Iets dat sommige liefhebbers vast mooi vinden. Een moderne contrastrijkere aanpak had natuurlijk ook gekund. Dit neemt verder niet weg dat de scherpte uitstekend is en de kijkervaring top is!

Geluid

De muziek in de film werd opgeleverd door Lorne Balfe, bekend van het recente Mission: Impossible - Fallout. De geluidstrack is Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) en deze klinkt bijzonder bombastisch met een zeer betrokken subwoover en de nodige surround effects. En dat kan ook niet anders bij een dergelijke grote sciencefictionactiefilm! Smullen op dit gebied!

Bonusmateriaal

Universal Pictures plaatste een aantal featurettes op de schijf. Hieronder de beschrijvingen:

Deleted Scenes: Met optioneel audiocommentaar van regisseur Steven S. DeKnight zijn er acht verwijderde scènes: Alt. Party James Gunn, Amara Arrives at Shatterdome Part 1, Amara Arrives at Shatterdome Part 2, Amara Meets the Cadets, Jake & Nate Discuss Jake's Return, Amara Meets Liwen, Newt and Alice, and Kaiju Brain from Fury. With optional commentary from Director Steven S. DeKnight. In totaal duren deze bijna 7 minuten.

Veel erg korte featurettes: In Hall of Heroes (3 min.), Next Level Jaegers (6 min.) en I Am Scrapper (3 min.) meer info over de Jeagers, in The Underworld of Uprising (5 min.), Becoming Gadgets (6 min.), Secrets of Shao (3 min.) en Mako Returns (2 min.) veel info over de belangrijkste, maar ook kleinere personages in de film. En dan hebben ook de Kaiju een snelle featurette gekregen in het drie minuten durende Going Mega.

Audiocommentaar: Regisseur Steven DeKnight geeft tijdens het afspelen van de film zijn visie op de totstandkoming en meer. Voor de die-hard fan.

Duidelijke popcornfilm; al zwakker dan het origineel

Pacific Rim: Uprising wordt in veel opzichten een grotere film, maar beter is het vervolg helaas niet. Waar het origineel van Guillermo del Toro zo nu en dan erg sterk was, weet Uprising geen moment te overtuigen - ook Star Wars-held John Boyega niet. En dat is toch erg jammer. Het is duidelijk dat de ervaren hand van Del Toro gemist wordt, zeker als de flexibele robots en het verhaal te Transformer-achtig aan gaan voelen. Een derde deel lijkt kansloos; iets dat overigens ook over deel 2 werd gezegd. Hieronder de trailer: