Blu-ray review 'Ready Player One' - Eén van coolste films van dit jaar!

Met een prachtige Oasis!

Regie: Steven Spielberg | Cast: Tye Sheridan (Parzival/Wade), Olivia Cooke (Art3mis/Samantha), Ben Mendelsohn (Sorrento), Lena Waithe (Aech/Helen), T.J. Miller (I-R0k), Simon Pegg (Ogden Morrow), Mark Rylance (Anorak/Halliday), Philip Zhao (Sho), Win Morisaki (Daito), Hannah John-Kamen (F'Nale Zandor) e.a. | Speelduur: 139 minuten | Bioscooprelease: 29.03.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Het was overduidelijk geen gemakkelijke opgave om Ready Player One naar het witte doek te vertalen. Ondanks de een enorme dosis visuele effecten is het Steven Spielberg toch gelukt om de Oasis geloofwaardig over te brengen. Dit ook met dank aan de speelse cast, met onder meer Tye Sheridan, Olivia Cooke en Ben Mendelsohn. De sciencefiction-actiefilm deed het goed bij de critici en uiteindelijk ook aan de bioscoopkassa's. Mogelijk komt er zelfs een vervolg.

In het $175 miljoen kostende Ready Player One is het 2045 en leeft een aanzienlijk deel van de wereldbevolking in diepe armoede. De enige manier waarop Wade Watts aan alle misère kan ontsnappen, is de OASIS: een online virtuele wereld waar miljarden mensen tegelijk in kunnen vertoeven. Wanneer James Halliday - de excentrieke uitvinder van de OASIS - overlijdt, laat hij een zoektocht achter waarin deelnemers zijn Easter Egg moet zien te vinden. De winnaar kan een fortuin winnen. De zoektocht zit vol puzzels die te maken hebben met de obsessie van de uitvinder: de popcultuur van de jaren tachtig. Degene die de jacht als eerste voltooit, zal het vermogen van Halliday erven én de volledige controle krijgen over de OASIS. Wanneer Wade als allereerste een van de puzzels oplost, wordt hij van alle kanten opgejaagd door nietsontziende rivalen. Vanaf dan is er voor Wade nog maar één manier om te overleven om de race voor het Easter Egg: winnen!!

Warner Bros Home Entertainment bracht Ready Player One - goed voor $582,0 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: augustus 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos TrueHD | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5051888232880 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-ray | 4K Blu-ray | Met dank aan: Warner Bros Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Ready Player One zit verpakt in een standaard blauwe keepcase. De hoes laat de '80-filmposter zien, met achterop de opmerking dat er zo'n 90 minuten aan bonusmateriaal terug te vinden is op de schijf. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Via deze Blu-ray uitgave kun je Ready Player One nog eens op je gemak terugkijken, dus ook de vele cameo's. Dit gaat middels een standaard beeldverhouding (2.40 : 1) en met een behoorlijk filmische uitstraling. Ondanks de vele prima visuele effecten heeft het beeld een mooie filmische laag filmruis gekregen, die de scherpte overigens niet tegenhoudt. Ook de nodige donkere scènes in vooral de Oasis zijn fraai te noemen, met een goed detailbehoud. De kleur is mooi contrastrijk waardoor de sterk aanwezige blauwe kleur van je beeldscherm spat! Prachtig.

Geluid

Componist Alan Silvestri was verantwoordelijk voor de muziek bij de prachtige, maar uiteraard ook erg drukke visuele beelden. En die combo pakt enorm sterk uit. De Dolby Atmos TrueHD (Dolby Digital Plus 7.1) doet het fantastisch, met logischerwijs een enorme hoeveelheid aan geluidseffecten. Soms licht het tempo in de film zo hoog dat deze maar moeilijk bij te houden zijn, maar dat maakt het zeker niet minder onaardig. En met nummers van onder meer Prince, Tears for Fears, Bruce Springsteen en Earth, Wind & Fire valt er op muzikaal gebied ook veel moois te halen.

Bonusmateriaal

Warner Bros Home Entertainment een net aantal featurettes op de schijf gezet. Hieronder de beschrijvingen:

The '80s: You're the Inspiration: Dit is een korte featurette waarin de verwijzingen naar de jaren 80 centraal staan. Uiteraard laat ook Spielberg weten wat hij er cool aan vindt.

Game Changer: Cracking the Code: Dit is de hoofdmaaltijd onder de extra's. In bijna een uur wordt er ingezoomd op het originele verhaal en de vertaling naar het witte doek. Én alles wat daar tussenin zit! Dus ook met onder meer de visuele effecten, de kostuums, de acteurs, motion capture en enkele gave scènes (The Shining!). Must see voor de fans!

Effects for a Brave New World: De is een extra uitgebreide featurette, met zo'n 25 minuten ook ruim in de tijd, over de visuele effecten in de film. Dit is net als voorgaande extra een coole video. Zeker genieten!

Level up: Sound for the Future: In een kleine 10 minuten een blik op het geluid en de geluidseffecten, en hoe deze zijn gemaakt.

High Score: Endgame: Deze richt zich tot componist Alan Silvestri. Voor de liefhebbers van zijn werk.

Ernie & Tye's Excellent Adventure: Een gesprek tussen Ernest Cline en Tye Sheridan over de film. Deze duurt ruim 10 minuten.

Eén van de coolste films van 2018!

Tussen het Marvel-superheldengeweld door verscheen deze coole sci-fi film van Steven Spielberg. In grote lijnen is deze film bijzonder geslaagd. De Oasis wordt prachtig in beeld gebracht en de personages en de actie houden je continu bezig. Heerlijk! Het uitkijken is naar Ready Player Two, al is het nog lang niet zeker of die er ook daadwerkelijk gaat komen. Check de trailer: