Blu-ray review 'Bankier van het Verzet' - Prima WOII-film met Barry Atsma

Joram Lürsen levert nette verzetsfilm op.

Regie: Joram Lürsen | Cast: Barry Atsma (Walraven van Hall), Jacob Derwig (Gijs van Hall), Pierre Bokma (Rost van Tonningen), Fockeline Ouwerkerk (Tilly van Hall), Raymond Thiry (Van den Berg), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 08.03.2018 | FilmTotaal recensie: 3,5 ster

De Tweede Wereldoorlog blijft filmmakend Nederland bezighouden. Logisch, aangezien er voldoende indrukwekkende verhalen te vertellen zijn over bijvoorbeeld de Nederlandse helden tijdens de bezetting. In Bankier van het Verzet van regisseur Joram Lürsen (Het Verlangen, Publieke werken) is het onder meer Barry Atsma (Michiel de Ruyter) die het verhaal neerzet van een bankier die het verzet financieel steunt. De film werd een succes.

In Bankier van het Verzet, met $1,6 miljoen mede gefinancierd door het Nederlands Filmfonds, wordt bankier Walraven van Hall in de Tweede Wereldoorlog gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten. Hij aarzelt hij niet lang en samen met zijn broer, Gijs van Hall bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is bedenken de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse Bank uit gesluisd. Maar hoe grootschaliger de operatie wordt, hoe meer mensen er vanaf weten. Iedere dag neemt de kans toe dat iemand dat ene foutje maakt dat een einde kan maken aan de daden en het leven van de bankiers van het verzet.

Dutch FilmWorks bracht Bankier van het Verzet - goed voor zo'n $3,5 miljoen aan de Nederlandse bioscoopkassa's - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Nederlands DTS HD 5.1 en Auro 3D | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8719372006818 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 4K | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Bankier van het Verzet zit verpakt in een standaard keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. De cover toont de filmposter en de achterkant onthult enkele extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

De beeldweergave van deze WOII-film oogt doorgaans netjes. Vooral de kleur ziet er goed uit, al had een lichte kleurfilter niet misstaan om extra tijdsgeest mee te geven. Nu oogt het beeld soms nog wat 'van deze tijd'. De scherpte is vooral in de close-ups netjes, maar shots van iets verder weg doen toch iets minder scherp aan. Verder een prima track.

Geluid

Opvallend is dat er naast een directe DTS-HD 5.1 geluidsspoor een Auro 3D geluidsspoor is meegeleverd, en dat gebeurt niet zo heel vaak. Deze Auro 3D track vertaalt zich overigens naar een DTS-HD 5.1 geluidstrack. De kans is groot dat er nog maar weinig mensen de ideale Auro 3D-opstelling in huis heeft, zowel qua speakers als afspeelapparatuur. Overigens klinkt de DTS-HD 5.1 track al ruim voldoende, zeker voor de gemiddelde kijker. Met muziek van Merlijn Snitker, eerder verantwoordelijk voor de muziek bij Nova Zembla en Publieke Werken, en voldoende surround effecten is het een moderne track die zich kan meten aan de tracks op een gemiddelde uitgave van een Hollywood-productie.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks heeft deze Nederlandse speelfilm een tweetal extra's meegegeven. Hieronder wat je ervan kunt verwachten.

Visual Effects Break Down: Aan bijna alle films worden visuele effecten toegekend. Vaak is dit om achtergronden iets te bewerken, of kleuren te corrigeren. Bij Bankier van het Verzet vooral veel aanpassingen aan de stad en de landschappen.

Deleted Scenes: Met zo'n zeven minuten komen er vier verwijderde scènes voorbij die niet (optioneel) worden begeleid door de regisseur.

Prima WOII-drama; op naar meer?

Bankier van het Verzet is eigenlijk een prima WOII-drama, netjes geregisseerd door Joram Lürsen en prima geacteerd door de cast; met Atsma voorop. Dit soort films blijven het goed doen, en terecht. Het zijn films waar we als Nederlanders goed in zijn. De trailer: