Netflix ziet contentquota van de EU niet zitten

Dat druist juist in tegen creativiteit.

Het gaat goed met Netflix. Gisteren bleek nog dat het bedrijf rustig richting de 150 miljoen betalende abonnees kachelt. Maar de populariteit heeft een aantal keerzijden. Zo stappen steeds meer bedrijven aan boord van de streamingmarkt, waarmee de concurrentie groeit en Netflix meer kosten moet maken om populair te blijven. Maar ook zijn er overheden die met steeds meer regels komen.

Er zijn al landen waarin Netflix en andere streamingdiensten moeten voldoen aan bepaalde quota aan lokale content. Ook de Europese Unie is van plan om met dergelijke quota te komen. Maar Netflix ziet dat niet zitten. Het bedrijf hoopt dan ook dat de beslissing nog teruggedraaid kan worden.

Momenteel denkt de Europese Unie aan een quotum van dertig procent aan Europese content. Ook willen bepaalde landen dat streamingdiensten een deel van de lokale omzet investeren in Europese content. Netflix vindt het geen probleem om te investeren in lokale content, maar wil daar vrijer in zijn.

Het bedrijf stelt dan ook dat het denkt dat quota creativiteit terugdringen en dat het klanten niet veel tevredener zal maken. Netflix wil in plaats daarvan dat landen juist voordelen bieden aan lokale producenten, zodat ze makkelijker nieuw materiaal kunnen maken.



NieuwsFilm

meest populair