Blu-ray review 'Unsane' - de sterke iPhone-thriller van Steven Soderbergh

Met Claire Foy uit The Crown.

Regie: Steven Soderbergh | Cast: Claire Foy (Sawyer Valentini), Joshua Leonard (David Strine), Amy Irving (Angela Valentini), Jay Pharoah (Nate Hoffman), Raúl Castillo (Jacob), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Bioscooprelease: 03.05.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Filmmaker Steven Soderbergh houdt wel van een experiment. Voor Unsane koos hij voor de iPhone. De 98 minuten van de mysteriethriller werden compleet met dit gereedschap opgenomen. De hoofdrol landde bij Claire Foy, vooral bekend uit de Netflix-serie The Crown. Met een beperkt budget wist Soderbergh een redelijk, goed ontvangen succes neer te zetten.

20th Century Fox Home Entertainment bracht Unsane - goed voor ruim 14 miljoen dollar - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op die uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

In het $1,5 miljoen kostende Unsane verlaat een jonge vrouw haar huidige woonplaats om aan een nieuwe baan te beginnen en te ontsnappen aan een roerig verleden. Wanneer ze onvrijwillig wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting, wordt ze geconfronteerd met haar grootste angst. Maar is het echt of een waanbeeld? Als schijnbaar niemand haar wil geloven en de autoriteiten haar niet kunnen of willen helpen, zal ze haar angst onder ogen moeten komen.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.56 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712626082330 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Unsane zit verpakt in een standaard blauwe keepcase. De cover toont de filmposter met Claire Foy, de achterkant geeft één extra prijs. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

De complete film is dus opgenomen met een Apple iPhone 7 Plus en in 4K. Daarbij werd gebruikgemaakt van de app FiLMiC Pro. Het resultaat is fraai. Het beeld is overduidelijk niet van de kwaliteit van bijvoorbeeld een Hollywood-blockbuster. Het geheel doet juist erg realistisch aan, ook met dank aan de afwijkende verhouding (1.56 : 1) en de natuurlijke, wat scherpe kleuren. In High Definition pakt dit prima uit, met een redelijke scherpte, een lichte ruis-achtige vertoning. Enigszins opvallend is dat openlijk werd gepromoot dat deze film in 4K is geschoten, maar dat er geen Nederlandse 4K-uitgave beschikbaar is.

Geluid

De muziek bij de film werd aangeleverd door Thomas Newman (als David Wilder Savage) en deze duikt heel af en toe op, en opvallend is het daardoor allerminst. De track komt in een standaard DTS-HD 5.1 versie en dat is ruim voldoende. De nadruk ligt vooral op de dialoog en stiltes. Basic dus, maar prima.

Bonusmateriaal

Fox heeft één extra op de schijf gezet met de featurette Unsanity. Dit is een korte blik achter de schermen die laat zien hoe de beelden zijn geschoten, met iPhone's en allerlei extra hulpmiddelen om de 'camera' stabiel te houden en aan voorwerpen te bevestigen. Eigenlijk best aardig, maar een onderbouwing is er helaas niet bij. Al lijkt deze ook niet zo nodig op deze wijze.

Pakkende, en fraaie thriller van Soderbergh

Soderberghs Unsane is er eentje om te zien. Naast de gave insteek om de film met een iPhone op te nemen, iets dat een prima soort van beklemmend realistisch gevoel geeft, is het ook een spannende en mysterieuze film geworden, met een prima rol van Claire Foy. Soderbergh werkt ondertussen aan nieuwe films: High Flying Bird, met onder meer Zazie Beetz en Zachary Quinto, en The Laundromat, met grote namen als Meryl Streep en Gary Oldman. Een clip uit Unsane: