Celebrity

Steve McQueen boos over racistische 'Widows'-recensies

Volgens de regisseur is verandering in Hollywood hard nodig.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Wouter Drummen om 12:21 in Celebrity
Over een week komt dan eindelijk Widows in Nederland uit, de nieuwe film van de met een Oscar bekroonde regisseur Steve McQueen. De film wordt tot nu toe overal erg goed onthaald, zowel onder de filmcritici als door de eerste bioscoopgangers. Toch is McQueen niet echt tevreden over de recensies; hij vindt namelijk dat nogal wat mensen veel racistische en seksistische dingen zeggen over zijn film. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de nodige rollen door vrouwen gespeeld worden en een aantal van hen gekleurd is.

Zo zegt de 49-jarige regisseur: ''Zelfs in de positieve recensies kwam ik racisme tegen. Lezers zien dat misschien niet, maar het komt veel voor vanwege het feit dat 90 procent van de critici blanke mannen zijn. We hebben meer vrouwelijke en zwarte regisseurs nodig. We hebben het er altijd over dat de filmwereld in zijn algemeenheid diverser moet worden en dat geldt zeker ook voor de critici''.

In de openingsscène van de film ligt een interraciaal koppel in bed te kussen. Dit koppel wordt gespeeld door Viola Davis en Liam Neeson. Dit werd door McQueen niet voor niets zo in beeld gebracht: ''Ik wou benadrukken dat het een gemengd koppel is; als je er namelijk één op straat ziet, sta je er niet zo bij stil, maar op het grote scherm vormt het een krachtig beeld''. Ook hoofdrolspeelster Davis liet zich erover uit: ''Je ziet geen koppels van over de 40 zo kussen in de film zoals wij dat doen, al helemaal geen interraciale koppels! Het schudt mensen wakker en we tonen hiermee meteen aan dat het geen doorsnee actie film is''.