Blu-ray review 'Skyscraper' - The Rock gaat Die Hard

Een van de twee grote Dwayne Johnson-films in 2018.

Regie: Rawson Marshall Thurber | Cast: Dwayne Johnson (Will Sawyer), Neve Campbell (Sarah Sawyer), Chin Han (Zhao Long Ji), Roland Møller (Kores Botha), Noah Taylor (Mr. Pierce), Byron Mann (Inspector Wu), Pablo Schreiber (Ben), McKenna Roberts (Georgia Sawyer), Noah Cottrell (Henry Sawyer), Hannah Quinlivan (Xia), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Bioscooprelease: 12.07.2018 | FilmTotaal recensie: 2 sterren

Met regisseur Rawson Marshall Thurber maakte The Rock eerder de financieel succesvolle actiekomedie Central Intelligence (2016) en dit deed de mannen doen besluiten om een soort van moderne Die Hard te maken. Uiteraard is Dwayne Johnson dan een prima kandidaat om de held te spelen. Helaas voor de kwaliteitszoekers bleef het mager op dat punt; financieel was er met Skyscraper wel weer een succesje voor "Rocky Maivia".

Universal bracht Skyscraper - goed voor 304,1 miljoen dollar - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op die uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

In het maar liefst $125 miljoen kostende Skyscraper is Will Ford een voormalige leider van een FBI gijzelaarsreddingsteam en tevens oorlogsveteraan, die zich nu bezighoudt met het beveiligen van wolkenkrabbers. Wanneer hij voor een opdracht in China is, breekt daar ineens brand uit in de hoogste en veiligste wolkenkrabber ter wereld. Will wordt beschuldigd hier achter te zitten. Terwijl hij op de vlucht slaat moet Will de eigenlijke daders vinden om zijn naam te zuiveren en tegelijkertijd zijn familie zien te redden die zich in de brandende wolkenkrabber bevindt.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083160722 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Skyscraper zit verpakt in een standaard blauwe keepcase. De cover toont de filmposter; de achterkant een toch flinke reeks extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

De Blu-ray uitgave van deze actiefilm doet zeer verzorgd aan. Het beeld komt in High Definition goed filmisch over, met een niet al te dynamisch kleurgebruik overdag en een lichte ruis. De film maakt snel de overstap naar de nachtelijke actie en dat zorgt uiteraard voor flink wat visueel vermaak, binnen en buiten het gebouw. De meer donkere beelden hebben een sterke, contrastrijke weergave en dat is redelijk afwijkend met de beelden overdag. Helaas zijn de details in de donkere scènes net iets minder goed zichtbaar. Desondanks een knappe weergave!

Geluid

Het lijkt ondertussen steeds normaler dat Blu-ray uitgaven een Atmos track (Dolby TrueHD 7.1) krijgen. Zo nu ook. En dat is uiteraard verdiend. Deze actiefilm barst werkelijk van de surround effects, ondanks dat de muzikale ondersteuning ook goed aanwezig is. En dat alles mag wel voor een prijskaartje van $125 miljoen. De muziek werd aangeleverd door Steve Jablonsky, een naam die je misschien nog kent van zijn werk aan Transformers: Age of Extinction en Deepwater Horizon.

Bonusmateriaal

Universal heeft flink wat extra's op de schijf gezet, al is het allemaal erg promotioneel. Hieronder de meest opvallende extra's op een rij.

Deleted én Extended Scenes: Met optioneel commentaar van de regisseur zijn er wat verwijderde en verlengde scènes te bekijken. Grappig is dat de laatste scène 'Try Hard' heet...

Inspiration: een kortere featurette waarin The Rock spreekt over de opnames en wat het voor hem betekende om iemand te spelen met een geamputeerde been.

Overig: Er zijn drie featurettes aan te zetten over de personages van Neve Campbell, Pablo Schreiber en de kinderen. Ook is er zeer korte featurettes te bekijken over het pitchen van de film en zijn er beelden van achter de schermen. En dan is er nog een audiotrack met commentaar van regisseur Rawson Marshall Thurber.

Snelle popcornfilm die het uiterste er niet uithaalt

Zet The Rock in een actiefilm en er worden honderden miljoenen opgehaald aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Helaas worden de films nu wel erg snel uit de hoge hoed getoverd en wordt ondertussen tijd voor de vraag hoe lang het succes rond Dwayne Johnson aanhoudt. We zien hem komende jaren in actiefilms als Jungle Cruise, Hobbs and Shaw, een tweede Jumanji: Welcome to the Jungle, Red Notice, Black Adam, Doc Savage en Big Trouble in Little China. Een clip uit Skyscraper: