Blu-ray review adrenalineshot 'Mission: Impossible - Fallout'!

Tom Cruise kan alles.

Regie: Christopher McQuarrie | Cast: Tom Cruise (Ethan Hunt), Henry Cavill (August Walker), Ving Rhames (Luther Stickell), Simon Pegg (Benji Dunn), Rebecca Ferguson (Ilsa Faust) e.a. | Speelduur: 147 minuten | Bioscooprelease: 02.08.2018 | FilmTotaal recensie: 4,5 ster

De Mission: Impossible-franchise draait sinds het begin om maar één ding: gave stunts, uitgevoerd door mister M:I Tom Cruise zelf. In de laatste delen worden de stunt alsmaar grootser en in Mission: Impossible - Fallout werd een nieuw hoogtepunt bereikt. Na de beklimming van de Burj Khalifa en het hangen aan een vliegtuig, maakte Cruise dit keer een halo-sprong vanaf bijna acht kilometer hoogte. Het bleek slechts één van de vele adrenalineshots in de tweede M:I-film van regisseur Christopher McQuarrie.

Universal Pictures bracht Mission: Impossible - Fallout - goed voor 791,0 miljoen dollar - onlangs uit op blu-ray. Hieronder een blik op die dubbel disc-uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

In het $178 miljoen kostende Mission: Impossible - Fallout kiest Ethan Hunt tijdens een gevaarlijke missie om gestolen plutonium terug te halen om zijn vrienden te redden boven het voltooien van de missie. Zo valt de buit in handen van een dodelijk netwerk van hoogopgeleide agenten die erop uit zijn om de beschaving te vernietigen. Nu het lot van de wereld aan een zijden draadje hangt, moeten Ethan en zijn IMF-team noodgedwongen samenwerken met een bikkelharde CIA-agent. Ze moeten in een race tegen de klok de nucleaire dreiging alsnog zien af te wenden.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083163914 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze blu-ray uitgave van Mission: Impossible - Fallout zit verpakt in een standaard blauwe keepcase. De cover toont de hoofdfiguren en shots uit de actiescènes; de achterkant flink wat extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Universal laat de liefhebber gelukkig niet in de steek. Deze blu-ray uitgave is van een prima kwaliteit, met een mooi High Def-transfer. Het beeld is wat grauw, iets dat bij flink wat van de scènes past, en het geheel doet haarscherp aan en bijzonder filmisch met een lichte laag ruis. Het enige mispuntje is dat deze ruis te veel tot licht storende grain leidt in de meest donkere scènes in de film. En die zijn zeker aanwezig. Desondanks kijkt Fallout geweldig weg! Nice.

Geluid

Deze blu-ray schijf heeft een Dolby Atmos track meegekregen en uiteraard klinkt die fantastisch, ook al heb je geen Atmos-apparatuur tot je beschikking. De track laat zich vertalen naar een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack. Het geluid dreunt door je huiskamer tijdens de verschillende actiescènes met helikopters, de halo-sprong (met een ijzige bliksem inslag!!) en de bikkelharde gevechten. Heerlijk. Volume op tien en genieten!!

Bonusmateriaal

Universal Pictures gaf de kaskraker een dubbel disc Blu-ray uitgave, met een tweede schijf met maar liefst 60 minuten aan aanvullende extra's. Wat kun je verwachten?

3 x Audiocommentaar: Op de eerste schijf staat vooral de hoofdfilm. De liefhebber van tracks met audiocommentaar wordt op zijn wenken bediend, met maar liefst drie tracks met commentaar voor tijdens de hoofdfilm. De eerste is met regisseur McQuarrie en Cruise, de tweede met McQuarrie en editor Eddie Hamilton en tijdens de derde track is componist Lorne Balfe te horen.

Behind the Fallout: In een klein uur wordt er een indrukwekkende making-of afgeleverd. Deze kan in zijn geheel bekeken worden, maar ook via de afzonderlijke kopjes Light the Fuse, Top of the World, The Big Swing: Deleted Scene Breakdown, Rendezvous in Paris, The Fall, The Hunt is On en Cliffside Clash. Alle delen zijn erg strak. The Big Swing (een verwijderde grote actiescène!) en Cliffside Clash (het eindscène op duizelingwekkende hoogte) springen er het meest uit. Super gaaf!

Overig: Naast bovengenoemde zijn er ook nog een aantal korte video's met wat verwijderde scènes en wat andere video's die het niet halen bij de grote making-of.

Adrenalineshot van 2018

War Avengers: Infinity War het superheldenspektakel was en Ready Player One het sciencefictionfeest, is deze zesde Mission: Impossible dé adrenalineshot van 2018. Er zit geen rem op Tom Cruise (los van zijn ongeval tijdens de opnames) en dé ene na de andere indrukwekkende scène komt aan je voorbij in Fallout. Dat dit ten koste gaat van het verhaal, neemt de liefhebber graag op de koop toe. Een zevende film? Dat moet wel! Check hieronder nogmaals die brute slotscène: