Blu-ray review 'Mamma Mia! Here We Go Again' - de #19 van 2018

Met misschien wel de indrukwekkendste cast van 2018.

Regie: Ol Parker | Cast: Lily James (jonge Donna), Amanda Seyfried (Sophie), Meryl Streep (Donna), Dominic Cooper (Sky), Pierce Brosnan (Sam), Stellan Skarsgård (Bill), Colin Firth (Harry), Julie Walters (Rosie), Christina Baranski (Tanya), Andy Garcia (Fernando), Cher (Ruby), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 02.08.2018 | FilmTotaal recensie: 2,5 ster

Zoveel musicalfilms verschijnen er niet per jaar, maar de titels die verschijnen doen het doorgaans erg goed. In Nederland verschenen dit jaar The Greatest Showman en Mamma Mia! Here We Go Again. De tweede Mamma Mia! dat volgde op het eerste deel uit 2008 richt zich uiteraard weer op de nummers van de popgroep ABBA. En de cast bestaat wederom uit heel wat grote namen. Het eerste deel deed het met een opbrengst van $616 miljoen financieel een stuk beter, maar Here We Go Again is zeker een sterk musicalsucces, en belandde op de negentiende plaats in de box office top over 2018.

Universal Pictures bracht Mamma Mia! Here We Go Again - goed voor bijna $400 miljoen dollar - onlangs uit op blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

In het $75 miljoen kostende Mamma Mia! Here We Go Again zien we wat er voorafging en volgde op gebeurtenissen in het hotel op het Grieks eiland. In het verleden ontmoeten we een jongere Donna die volop van het leven geniet. We volgen haar romantische escapades wanneer ze het pad kruist van Sam, Harry en Bill. Na een tijd blijken de romances niet enkel rozengeur en maneschijn te zijn. In het heden worstelt een zwangere Sophie met de afwezigheid van haar moeder.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: november 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083163631 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze blu-ray uitgave van Mamma Mia! Here We Go Again zit verpakt in een standaard blauwe keepcase. De cover toont de indrukwekkende cast; de achterkant de enorme opsomming van het bonusmateriaal. De leeftijd: AL.

Beeld

De weergave van deze High Definition-uitgave van de tweede Mamma Mia! is ruim voldoende. Niet altijd lijkt de kleur even sterk genoeg, maar de scherpte maakt een hoop goed. Is het een scène met juist meer kleur, dan springen deze gelukkig fraai van het scherm. Met een lichte filmruis doet het geheel ook prima filmisch aan. Minder zijn de scènes die zich in het donker afspelen. Dit niet vanwege het wegvallen van details, maar het wordt duidelijk dat bepaalde scènes overdag zijn opgenomen en dat kleurfilters de scène doen laten lijken alsof het schemerig is. Uiteraard past dit in sommige situaties bij de kitscherigheid van de film. Hier kan de HD-uitgave uiteraard weinig aan doen.

Geluid

De film is in twee versies af te spelen; de gewone bioscoopversie en een 'sing-along'-versie. De graag meezingende fans weten welke te kiezen. De geluidstrack doet het ook prima. Het is namelijk Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) en de muziek dendert daadwerkelijk door de speakers. De muziekkeuze en ondersteuning lag in handen van componist Anne Dudley, bekend van haar werk aan films als Les Misérables en The Full Monty. Nice!

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal bestaat uit verschillende onderdelen. Naast flink wat korte (promotionele) featurettes zijn er ook een aantal verwijderde scènes, twee tracks met audiocommentaar (van regisseur Ol Parker en van producent Judy Craymer) en flinke waslijst met Enhanced Sing-Alongs. De featurettes duren vaak enkele minuten en zoomen in op het verhaal, de reünie en personages als Donna en Sophie. Ook wordt er kort gekeken naar de kostuums, de choreografie en enkele grotere scènes in de film. Leuk voor de fans, maar de featurettes zijn doorgaans kort van stof en promotioneel van toon.

Levendig tweede deel!

Als je hebt genoten van deel één dan doe je dat ook met deze tweede film. Mamma Mia! Here We Go Again doet namelijk exact wat het moet doen, met de bestaande cast en ook wat nieuwe gezichten. Of er een derde deel komt, is nog niet duidelijk. Amanda Seyfried en Lily James hebben aangegeven graag mee te doen.