Blu-ray review mega-haaienfilm 'The Meg'

Jason Statham in moderne popcorn-Jaws.

Bekijk de afbeeldingRegie: Jon Turteltaub | Stemmencast: Jason Statham (Jonas Taylor), Bingbing Li (Suyin), Rainn Wilson (Morris), Cliff Curtis (Mac), Winston Chao (Zhang), Shuya Sophia Cai (Meiying), Ruby Rose (Jaxx), Page Kennedy (DJ), Robert Taylor (Heller), Ólafur Darri Ólafsson (The Wall), Jessica McNamee (Lori), Masi Oka (Toshi), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Bioscooprelease: 25.07.2018 | FilmTotaal recensie: 2 sterren

Deze soort van moderne Jaws had zomaar een van de grootste flops van 2018 kunnen worden. Regisseur Jon Turteltaub (The Sorcerer's Apprentice, National Treasure) mocht namelijk een dikke $130 miljoen uitgeven. Tegen alle verwachtingen in wist The Meg uit te groeien tot een van de grootste financiële verrassingen van het jaar. De ontvangst bij critici en publiek was erg mager, maar de zalen stroomden vol en er werden honderden miljoenen werden opgehaald door de 25 meter lange Megalodon, en held Jason Statham.

Warner Bros. Home Entertainment bracht The Meg - goed voor $527,3 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

In het $130 miljoen kostende The Meg komt de bemanning van een duikboot vast te zitten op de bodem van de diepste trog van de Grote Oceaan. Ze zijn aangevallen door de Megalodon, een prehistorische haai. De reddingsduiker Jonas Taylor wordt gerekruteerd door een briljante oceanograaf om samen met zijn dochter Suyin iedereen die vastzit te redden.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5051889622468 | Met dank aan: Warner Bros. Entertainment Nederland BV

De schijf van deze Blu-ray uitgave van The Meg zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De voorkant laat je held Statham en de tanden van de Meg zien en de achterkant geeft aan dat er ook wat extra's te bekijken zijn. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Het beeld van deze uitgave van distributeur Warner Bros. is ruimschoots voldoende. De film doet flink filmisch aan, helaas soms misschien net iets té filmisch. De lichte ruis lijkt een optimale scherpte namelijk in de weg te zitten. Daartegenover staat een prima kleurweergave, al niet te overdreven, en pakkende donkere scènes met prima detailweergave. Ook de visuele effecten, zoals de haai en de vele onderwaterscènes, zitten goed in elkaar. Het geheel is voldoende voor een prima avondje HD-actie met de prehistorische megalodon. Vergeet de bak popcorn niet!

Geluid

Het geluid van de film zit prima in elkaar. Op de schijf staat een Dolby Atmos track en die zorgt ervoor dat het geluid feilloos uit de surround speakers komt, ook al mocht je geen Atmos-set hebben. Naast de nodige surround effects is er ook de wat basic ondersteunde muziek van Harry Gregson-Williams, bekend van zijn werk aan films als X-Men Origins: Wolverine en The Martian.

Bonusmateriaal

Er staan drie featurettes op de schijf, waarvan Chomp on This: The Making of The Meg en Creating the Beast inhoudelijk iets toe te voegen hebben. De eerste is een making of van zo'n tien minuten en deze laat onder regisseur Turtletaub en producent Lorenzo di Bonaventura aan het woord. In het interessantere Creating the Beast zie je hoe onder meer de megalodon tot leven is gekomen via computeranimatie. De derde video New Zealand Film Commission is niet meer dan een promo-clip.

Simpel vermaak; op naar meer Megs

Een vervolg op The Meg is nog niet bekendgemaakt, maar na het enorme succes wordt er ongetwijfeld nagedacht over hoeveel Megs er in het vervolg moeten zitten, inclusief andere grote zeemonsters. De eerste film verplicht de makers om het allemaal nog grootser te maken, aangezien The Meg het niet van de kleine details moet hebben. Het is vooral een enorm popcorn-spektakel, met uiteraard de standaard coole Statham en een verder prima grote haai. Een wat meer minder brave - dus meer bloederige - versie zou overigens ook leuk zijn.