Blu-ray review episch avontuur 'Alpha'

Blu-ray review episch avontuur 'Alpha'

De film van de regisseur van From Hell en The Book of Eli.

Bekijk de afbeeldingRegie: Albert Hughes | Cast: Chuck (Alpha), Kodi Smit-McPhee (Keda), Jóhannes Haukur Jóhannesson (Tau), Mercedes de la Zerda (Nu), Marcin Kowalczyk (Sigma), Jens Hultén (Xi), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Bioscooprelease: 30.08.2018 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Van het regieduo de Hughes Brothers zagen we in het verleden de uiteenlopende films Menace II Society (1993), From Hell (2001) en The Book of Eli (2010). Verleden jaar verscheen van Albert Hughes zijn eerste soloklus, de avonturenfilm Alpha rond een jonge jager en zijn bevriende wolf. De film speelt zich duizenden jaren geleden af tijdens de laatste IJstijd en geeft een prachtige blik op hoe die tijd had kunnen zijn. De ontvangst bleek sterk, het succes in de bioscoopzalen niet enorm overtuigend.

Sony Pictures bracht Alpha - goed voor bijna $100 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Het $51 miljoen kostende Alpha is een episch avontuur dat zich 20.000 jaar geleden afspeelt. Tijdens zijn eerste jacht met de meest ervaren jagers van zijn stam raakt een jongeman gewond en wordt hij voor dood achtergelaten. Als hij bijkomt, beseft de jongen dat hij in zijn eentje is en dat hij moet leren hoe te overleven in de meedogenloze wildernis. Aanvankelijk met tegenzin ontfermt hij zich over een wolf die zijn roedel is kwijtgeraakt. De twee leren al snel op elkaar te vertrouwen en worden zowaar vrienden. Samen doorstaan ze talloze gevaren in hun missie de weg naar huis terug te vinden voordat de dodelijke winter aanbreekt.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels 5.1 DTS-HD | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712609641882 | Met dank aan: Sony Pictures Entertainment Benelux BV

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Alpha zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De voorkant toont de vrienden en de achterkant een reeks extra's. Ook wordt duidelijk dat er een Director's cut is meegeleverd. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze uitgave van Sony Pictures is niet direct opvallend sterk te noemen. Dit komt voornamelijk doordat de beelden in het donker te zwak zijn. Details vallen weg in het zwart. Dit zou ook kunnen komen doordat er is gekozen voor heel wat kleurfilters. De scherpte is verder prima en soms springen scènes overdag van je beeldscherm. De visuele effecten mogen ook netjes genoemd worden. Al met al toch een redelijk weergave, al is het jammer van de toch wat tegenvallende scènes in het donker.

Geluid

De muziek komt uit de koker van de onbekendere Joseph S. DeBeasi, die overigens wel aan heel veel grote films (The Revenant, Sicario) heeft meegewerkt als muziek-editor. Zijn werk en de nodige surround effects komen via een 5.1 DTS-HD track uit de verschillende surround speakers. Het is mooi om te horen hoe de wilde natuur zich door de huiskamer verplaatst, alsmede de soms wat grillige geluiden van de vele dieren in de IJstijd. Overigens klinkt het geluid goed vol, dus de subwoover heeft ook zo zijn werk te doen. Het doet ook een beetje verlangen naar een kijksessie in de grote zaal.

Bonusmateriaal

Als eerste die Director's cut. Deze duurt slechts een minuut langer en mag dus eigenlijk geen 'director's cut' genoemd worden. Mogelijk was het handig geweest om dan ook de tien minuten aan Deleted Scenes in de film te verwerken. De featurettes Meet Chuck: The Wolf Behind Alpha en Boy & Wolf kijken onder meer naar de wolf Chuck die Alpha speelt. Ook acteur Kodi Smit-McPhee komt in beeld. Hij heeft een eigen featurette met A Hero's Journey. Het iets omvangrijkere Building the World geeft een blik op de sets, de gesproken taal in de film, de visuele effecten, kostuums en de acteurs.

Mooi geheel; met vertrouwde viervoeter!

Honden blijven het oog van de camera trekken. Verleden jaar was er namelijk ook een robothond in A.X.L. en in 2017 zagen we de meer vertrouwde viervoeters in A Dog's Purpose. En zo zijn er meer. Alpha toont vooral een mooie vriendschap in een gevaarlijke wildernis in de IJstijd. Een mooi en ook zeker vermakelijk geheel, en toch ook een aanrader door de pakkende natuur en ook zeker aardige rollen.