Algemeen

Scenarist gevonden voor 'Escape From New York'-remake

Wie zal de iconische rol van Snake Plissken op zich nemen in de nieuwe versie/

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Zilko Tarici om 10:58 in Algemeen
Leigh Whannell, schrijver/regisseur van het kritisch bejubelde Upgrade en afgelopen week nog aangekondigd voor de regie van The Invisible Man-remake, is ingehuurd om het script te schrijven van John Carpenters actieklassieker Escape From New York.

In de oorspronkelijke film zien we hoe er een muur om Manhattan wordt getrokken wegens de enorme misdaadcijfers en wordt het eiland voor New York een sterk bewaakte gevangenis. Negentien jaar later wordt het presidentsvliegtuig uit protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren. Aan antiheld Snake Plissken de taak om de president in veiligheid te brengen.

Whannells versie zal naar verluidt belangrijke elementen van het origineel behouden, maar ook met nieuwe ideeën komen. Eerder was Luther-bedenker Neil Cross nog verbonden aan het project. Waarom hij is vetrokken is onbekend. Het is tevens nog onbekend of Whannell ook zal regisseren. Andrew Rona en Alex Heineman produceren Escape From New York.

22 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Colruiter

Avatar

Another f***ing remake? Wat is dat toch met die gasten in Hollywood? Hoeveel geflopte remakes zijn er nodig om hen te doen inzien dat je klassiekers met rust laat, sommige dingen kun je niet verbeteren, zelfs al is de technologie beter. Escape from New York was een topper in die tijdsgeest, omdat het een heel andere tijdsgeest was dan nu. Escape from New York was toen een unieke film, Snake was toen een uniek filmpersonage. Nu zou zo'n film nooit meer zo aanslaan, omdat we het allemaal al duizend keer gezien hebben in films en series, het is niet speciaal of uniek meer. Laat de klassiekers met rust en probeer origineel uit de hoek te komen!!!

Mav Damian

Avatar

Wel ik sta niet direct te springen voor remakes, zeker als het om klassiekers gaat, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar A Star is Born, True Grit, Dawn of the Dead of Let me In is er altijd hoop voor een goede remake. Zelf Suspiria word ook goed geprezen.

MARQ242

Avatar

Fuck this shit!

Gremlin06

Avatar

Stop met remakes!

Master Of Films

Avatar

Vreemd bij The Lion King remake staat iedereen te springen, maar weer bij andere klassiekers niet. Even gechargeerd gezegd.

Mav Damian "Wel ik sta niet direct te springen voor remakes, zeker als het om klassiekers gaat, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar A Star is Born, True Grit, Dawn of the Dead of Let me In is er altijd hoop voor een goede remake. Zelf Suspiria word ook goed geprezen."
Dit en...

Whannells versie zal naar verluidt belangrijke elementen van het origineel behouden, maar ook met nieuwe ideeën komen.
....dit.
M.a.w. men maakt gebruik van de remake kans voor verbeteringen. Hopelijk dus niet de luie shot voor shot remakes waar onder andere Disney aan de haal gaat

Wellicht is het beter om een verbetere remake van Escape from L.A te maken. Want natuurlijk geef ik wel toe dat een remake van Escape From New York (imho een klassieker) heel moeilijk gaat worden.

Goku32

Avatar

Echt alle vette films van vroeger krijgen een remake man Hahahaha

SeanDeNiro

Avatar

Wie kan Kurt Russel vervangen? Niemand. Hollywood heeft sinds het jaar 2000 last van creatieve armoede.

David Mills

Avatar

Er zijn inderdaad veel slechte remakes zoals Point break, The Thing en Psycho, maar we hebben ook klassiekers erbij gekregen zoals Scareface, Heat, Departed, 12 Monkeys, Casino Royal, Cape fear en True Grit.

Mas7

Avatar

Call me Snake...

Spider-fan

Avatar

Hij is vooral bekend als schrijver van Insidious, dat ik vooral een soort remake van Poltergeist vond, maar qua verhaal niet zo bijzonder. Carpenter heeft ook een Invisible Man film gemaakt, met Chevy Chase, maar dit is één van zijn minst bijzondere - ik heb hem wel een paar keer gezien, maar vergeet hem eigenlijk altijd weer volledig, wat ik met weinig films heb (ik vergeet vaak wel plotdetails en bepaalde scènes, maar ik onthou altijd wel de grote lijn).

Eigenlijk zag je aan Escape from L.A., Carpenter's eigen vervolg, al dat het de tweede keer minder goed werkte. Tenzij ze met een hele sterke insteek komen, zie ik dit niet bijzonder worden.
En er zijn al een soort remakes van: Doomsday (die het mengt met Mad Max, wat naar mijn idee wel goed werkte) en Lockout, welke Carpenter heeft aangeklaagd wegens plagiaat (en hij heeft dit gewonnen). Overigens is het idee van Escape from New York ook niet bepaald origineel, want Carpenter heeft me zelf verteld dat hij het gepikt heeft van een boekenserie ,The Stainless Steel Rat van Harry Harrison.

Master Of Films

Avatar

David Mills "Er zijn inderdaad veel slechte remakes zoals Point break, The Thing en Psycho,"
Welke "The Thing" bedoel je nou.

Die van John Carpenter? Of The Thing 2011. The Thing 2011 (geregisseerd door Amsterdammer Matthijs van Heijningen Jr.) is trouwens een prequel van John Carpenter's The Thing.

Spider-fan

Avatar

The Thing is een prequel, maar werd geadverteerd als remake. Ik ben benieuwd of ze ook ooit They Live gaan remaken, want dat is één van zijn geliefdste films na Halloween en The Thing. Van Big Trouble in Little China is wel sprake, maar over They Live is niks bekend. Prince of Darkness zie ik niet geremaked worden - samen met Big Trouble is dit één van mijn absolute favorieten, maar het is niet één van zijn geliefdste films in het algemeen.

Wat het is met remakes, er zijn inderdaad goede remakes, maar ze zijn ver in de minderheid ten opzichte van de vele matige.

McGraig

Avatar

Remakes van Cat People, The Thing, Scarface en Invasion of the Bodysnatchers werkten omdat de originelen in een tijd gemaakt werden voor de seksuele revolutie. Preutsheid en betutteling was in de jaren 70 ineens weg. Nu is eerder het omgekeerde het geval. Niemand zit te wachten op een PG remake van een klassieker

Spider-fan

Avatar

McCraig:

In het geval van Cat People zeker, maar bij The Thing of Invasion kan ik dat niet als belangrijkste reden zien. De opkomst van steeds inventievere special effects lijkt me een grotere reden. Wat zou The Thing zijn zonder de onvergetelijke effecten van Rob Bottin? Ik denk dat deze films zo goed zijn omdat de regisseurs oprecht van het origineel hielden en het niet slechts een klus voor ze was. De combinatie van de integriteit van Carpenter, Schrader en Kaufman en de nieuwe geweldige effecten maakte het tot onvergetelijke remakes.

Ik denk dat de PG films niet met preutsheid te maken hebben, maar met de film aan een zo breed mogelijk publiek kunnen laten zien, wat meer oplevert uiteraard.

Frietgezicht

Avatar

Goed nieuws want het origineel is bagger.
Matige dialogen, slechte acteer prestaties door de gehele cast. Zelfs Russel zelf is net zo houterig als in Soldier en mompelt af en toe wat stomme oneliners op.
Actie amper aanwezig en ook niet boeiend om naar te kijken, mislukte badguys en geen spanning. Een goed verhaal hoef je ook niet verwachten.

Eigenlijk zijn alleen de sets geslaagd en zijn de eerste 20 minuten van de film nog wel aardig. Vooral leuk voor mensen die zo’n oogkapje stoer vinden.

Moviemagic

Avatar

Dit kan alleen een beetje werken denk ik als men het project niet te serieus gaan nemen zoals in het origineel. Idiote one-liners, maffe acties, etc.

Moviewheels

Avatar

Mijn god....... Is dit het enige wat Hollywood nog kan? Remakes? Wat een armoe.

Colruiter

Avatar

De beste remakes zijn de films waarvan je niet weet dat het een remake is. Cape Fear bijv. was een knappe film, maar het origineel was een oude film (eveneens een knappe film) die veel mensen niet kenden. Maar zelfs bij de remake van Cape Fear was er kritiek op wat Scorcese gedaan had. Het is makkelijker om een remake te maken van een film uit de jaren 50, 60, 70 omdat veel mensen het origineel niet kennen of nauwelijks herinneren, en het is ook makkelijker als het gaat om een heel sterk verhaal, want sterke verhalen kun je blijven vertellen in verschillende tijden, maar dan ook met een verteller die zichzelf niet boven het verhaal zet. De remake van Ben Hur was een absolute flop, omdat men beginnen prutsen is aan het verhaal en men het nodig vond bepaalde scenes extra punch te geven omdat het publiek de visuele candy nodig heeft, maar nee... Ben Hur had een sterk verhaal, een heel sterk scenario, en een topcast, en bij de finale race was je als kijker betrokken bij het gebeuren... de remake is er nooit in geslaagd de kijker in het verhaal te trekken.

Maac

Avatar

Ik snap niet waarom je zou klagen over remakes terwijl je er meerdere in je kast staan.
Creatieve armoede of niet, als dit een toppertje wordt wil ik ‘m zien.

Spider-fan

Avatar

Colruiter:

Ik weet niet of het makkelijker is met een film die velen niet kennen, maar er zal minder kritiek op zijn als mensen het origineel niet kennen omdat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben.
Het moeilijke met een remake, vooral van een klassieker, is: hoe ga je een verhaal dat al perfect verteld is opnieuw vertellen. De beste remakes zijn soms die van films waar op het origineel nog wel wat aan te merken is, bijvoorbeeld Last House on the Left van Wes Craven, omdat er daadwerkelijk ruimte is voor verbetering. Overigens zijn er remakes gemaakt vanaf het begin van de filmhistorie: Paul Wegener maakte een remake van zijn eigen Der Golem, puur om te verbeteren wat hij de eerste keer niet kon doen (en hij maakte hem pas vijf jaar na het origineel uit 1915). En het was de remake die de ware klassieker werd. Hitchcock maakt ook een remake van zijn eigen The Man who Knew too much. Het jammere is dat ongeveer vanaf de remake van The Haunting (1999) Hollywood zo'n beetje álles een remake heeft willen geven, of er nou ruimte was voor verbetering of niet. Dat heeft echt een eindeloze rij van matige films opgeleverd. Plus daarnaast heeft men ook mee willen profiteren van het succes van Aziatische horror en ook daar zo veel mogelijk van geremaked, met alleen The Ring eigenlijk als uitschieter en verder erg matige resultaten.

Master Of Films

Avatar

Colruiter "De remake van Ben Hur was een absolute flop, omdat men beginnen prutsen is aan het verhaal en men het nodig vond bepaalde scenes extra punch te geven omdat het publiek de visuele candy nodig heeft, maar nee... Ben Hur had een sterk verhaal, een heel sterk scenario, en een topcast, en bij de finale race was je als kijker betrokken bij het gebeuren... de remake is er nooit in geslaagd de kijker in het verhaal te trekken."
Neem aan dat Ben-Hur 2016 en Ben-Hur 1959 films bedoelt. Want je verhaal is behoorlijk verwarrend als je niet naar de juiste remake refereert.

Voor de goede orde Ben-Hur uit 1959 is ook een remake. Ja, zelfs in de jaren 50 waren ze niet vies van remakes. B.v. de remake A Star is Born met Judy Garland. Klinkt bekend hé A Star is Born :P

Spider-fan "Overigens zijn er remakes gemaakt vanaf het begin van de filmhistorie: Paul Wegener maakte een remake van zijn eigen Der Golem, puur om te verbeteren wat hij de eerste keer niet kon doen (en hij maakte hem pas vijf jaar na het origineel uit 1915)."
Dat is een hele mooie voorbeeld. Zelfs had ik DeMille in gedachten. In 1923 maakte hij The Ten Commandments, dat deed hij netjes over in 1956. Maar dan met Charlton Heston als Mozes. Ook zo'n klassieker dat eigenlijk een remake is. Meteen weer een voorbeeld dat remakes ten alle tijden waren, en zeker geen trend van de afgelopen jaren waardoor het lijkt alsof Hollywood alleen maar creative armoede heeft.

Spider-fan

Avatar

Master of Films:

Wegener maakte tussen die twee films zelfs nog een derde Golem film, Der Golem und die Tänzerin, wat een comedy is. Dus hij maakt een film, een komedie-versie daarvan en een remake daarvan binnen vijf jaar!

Toch vind ik dat creatieve armoede in de huidige tijd wél een rol speelt met betrekking tot de remakes. Remakes zijn weliswaar van alle tijden sinds er film is, maar om van vrijwel álles een remake te maken is naar mijn idee echt iets vanaf ongeveer 1999. Er zit niet altijd het idee achter van een film willen verbeteren die beter gekund had, of werkelijk een nieuwe originele invalshoek hebben. Het kenmerkende voor veel van de recente remakes is een bepaalde oppervlakkigheid: de remake lijkt vaak geen duidelijke grond voor bestaan te hebben behalve de commerciële, men pakt liever een titel die al naamsbekendheid heeft dan zich te wagen aan een nog onverfilmd nieuw scenario of roman.

nieuwslaatste nieuws

meest populair