Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Bijna 39 procent van de Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Negen procent maakt gebruik van Videoland. Tussen die twee is iets interessants aan de hand. 55 procent maakte nog gebruik van Netflix om series te kijken, tegenover 61 procent het jaar daarvoor. Bij Videoland was een omgekeerde trend te zien: 67 procent keek daar series, tegenover 53 procent een jaar eerder.
Netflix en films
Vreemd is die beweging niet. Netflix investeert dan wel fors in het maken van series, maar heeft vorig jaar besloten ook steeds meer films te willen maken. Kijkers wisselen series vaak af met een film, en gaan daarna pas weer verder met een nieuwe serie. Netflix moet dus wel meer films maken om mensen zoveel mogelijk aan zich te binden.
Maar Netflix legt nauwelijks nadruk op Nederlandse series, waar Videoland dat juist wel doet. Kijk je naar de kijkcijfers, zie je dat producties van eigen bodem het op televisie steevast het best doen. Geen wonder dus dat mensen op Videoland meer naar series kijken dan op Netflix. Films van Netflix hebben bovendien een enorm budget en zijn daardoor ook vaak mooi en tof om naar te kijken.