De eerste recensies van 'Detective Pikachu' zijn binnen!

Is de film daadwerkelijk zo vermakelijk als de trailers deden vermoeden?

Pokémon was een enorme hype die eind jaren '90 van start ging. De Nintendo-spellen, de animatieserie, de kaarten, het liep allemaal als een trein. De eerste animatiefilm was ook nog een (financieel) succes, de vele films die hierop volgden waren in de loop van tijd steeds minder succesvol. Tot een live-action variant kwam het tot dusver nooit, totdat er plotseling een Detective Pikachu film aangekondigd werd. Dit leek aanvankelijk een vreemde keuze, maar de trailers zagen er niet eens zo slecht uit. Sterker nog: die leken eigenlijk best vermakelijk!

De vraag is nu natuurlijk of de film erin geslaagd is om er daadwerkelijk iets leuks van de maken. Inmiddels hebben recensenten aan de andere kant van de oceaan al over de film mogen schrijven. Wij zetten hier een aantal stukjes voor jullie op een rij.

Slashfilm
De grootste complimenten van Slashfilm gaan uit naar de visual effects, met de Pokémon die er fotorealistisch maar toch nog steeds schattig uitzien, en naar het werk van Ryan Reynolds. Zijn vertolking van het titelpersonage is volgens hen de smaakmaker van de film. De protagonist, vertolkt door Justice Smith, zou daarentegen een van de zwakke punten zijn. Het personage dat hij speelt zou vrij oninteressant zijn en hij lijkt zich qua acteerwerk niet altijd op zijn plek te voelen. De meeste kritiek gaat uit naar het plot, wat te standaard Hollywood zou zijn. Deze wordt beschreven als Zootopia meets Blade Runner. Ze concluderen dat dit gekke concept veel beter had kunnen werken met een atypisch plot. Ze geven een 6,5 op 10.

Collider
Ook Collider is niet bijster enthousiast over het plot, welke volgens hen teveel clichés gebruikt die we al kennen. De reden dat je deze film zou moeten gaan kijken is volgens hun een voorliefde voor Pokémon, dus de vroegere fans van twintig jaar geleden of de jonge fans van nu. Wel lukte het de schrijvers volgens hen om veel Pokémon op een organische manier in het verhaal te betrekken, in tegenstelling tot enkel op tientallen cameo's te leunen. Daarnaast leunt de film ook erg op de 'schattigheidsfactor' van de Pokémon, maar werkt dit wel erg effectief. Een nieuwe Who Framed Roger Rabbit is het zeer zeker niet, maar als je puur voor de Pokémons komt is het wel leuk. Ze geven een C- van een schaal van F tot A.

Joblo
De mensen van Joblo zijn louter positief. Volgens hen is de film voor iedereen, of je jong of oud bent en of je iets hebt met Pokémon of niet. Dit dankzij de goede cast, de sterke CGI en vooral het zelfbewuste script. Ze geven aan dat Ryan Reynolds het hart van de film is en het geheel laat werken. Verder beschrijven ze een leuk en gek avontuur, met genoeg mysterie, actie en humor voor iedere toeschouwer. Zij geven een beoordeling van een 8 op 10.

Op Rottentomatoes staat de film, op het moment van schrijven, op een degelijke 69% op basis van 26 recensies. Vanaf 8 mei is de film in de Nederlandse bioscopen te zien.