Mislukte 'Spider-Man'-deal: Waarom Sony niet onredelijk is

Mislukte 'Spider-Man'-deal: Waarom Sony niet onredelijk is

Alles draait om geld.

Spider-Man verdwijnt uit het Marvel Cinematic Universe. De onderhandelingen tussen Sony en Marvel (Disney) lijken te zijn mislukt. Disney zou voortaan 50% van de directe opbrengsten willen hebben (in plaats van 5%) en dat ziet Sony niet zitten. Veel Marvel-fans nemen dit Sony niet in dank af, maar is Sony hier nou daadwerkelijk zo onredelijk?

De filmindustrie is niet voor niets een industrie; er moet geld verdiend worden. De deal tussen Sony (die de filmrechten van honderden Marvel-personages bezit) en Marvel was voor velen een droom die werkelijkheid werd. Beide studio's zouden profiteren. Sony liep al jaren te stuntelen met zijn heldenfilms en Marvel mocht Spider-Man eindelijk gebruiken in zijn filmuniversum.

De twee grootmachten regelden een deal voor vijf films. Deze liep na het uitkomen van Far From Home af en dus moest er opnieuw onderhandeld worden over de toekomst van het personage. Inmiddels is het duidelijk dat Sony en Marvel hun samenwerking beëindigen (al melden sommige insiders dat de deur nog op een kier staat).

Waarom zijn de onderhandelingen mislukt?
Insiders melden dat Disney heeft ingezet op een 50/50-deal. Disney en Sony zouden dan ieder de helft van de productie- en marketingkosten betalen. Ja, dat betekent dus ook dat Disney de helft van de winst opstrijkt. En dat zag Sony niet zitten. Sony bleef bij de eerder afgesproken 5%. De studio's kwamen zodoende terecht in een impasse en daardoor klapte de onderhandelingen uiteindelijk.

Bekijk de afbeelding
Hoeveel verdienen Sony en Marvel aan Far From Home?
In dit rekenvoorbeeld ronden we de actuele Box Office-opbrengst van Far From Home af op 1,1 miljard dollar. De productiekosten bedragen ongeveer 160 miljoen. De marketingkosten van een blockbuster zijn ongeveer gelijk, maar laten we voor het gemak 140 miljoen pakken, zodat de totale kosten afgerond mooi 300 miljoen zijn.

Gemiddeld vloeit 55% van de Box Office-opbrengst terug naar de studio. In dit voorbeeld is dat dus ongeveer 600 miljoen. Sony verdient dus zo'n 600 - 300 = 300 miljoen dollar aan Far From Home.

Daar moet echter nog de fee (5% van de Box Office-opbrengst) af die Sony moet betalen aan Marvel voor zijn productiewerk. Het gaat hier dan om een fee van om en nabij 55 miljoen.

Dit bedrag moet ook afgetrokken worden van Sony's opbrengsten. Sony houdt 300 - 55 = 245 miljoen dollar over. Een nette prestatie, maar Far From Home is dan ook Sony's succesvolste film ooit.

Buiten deze directe opbrengsten verdient Sony ook nog aan de verkoop van Blu-ray-schijfjes, streamingrechten, et cetera. Het is niet te zeggen hoeveel deze indirecte verkopen precies op gaan brengen, maar we kunnen wel een inschatting maken.

De dvd- en Blu-ray-verkopen van Spider-Man: Homecoming brachten in Amerika ongeveer 65 miljoen op. Laten we zeggen dat de wereldwijde opbrengst het dubbele is en dat Sony de helft - dus 65 miljoen - overhoudt.

Sony verdient dus 245 + 65 miljoen = 310 miljoen dollar aan Far From Home.


Bekijk de afbeelding
En nu de opbrengsten voor Marvel (dus Disney). Disney verdient dus 55 miljoen aan Far From Home, en dat alleen voor de creatieve productie van de film. In ruil daarvoor mag Marvel Spider-Man ook in zijn andere films gebruiken. Spider-Man is ontzettend populair, dus we mogen aannemen dat zijn aanwezigheid een positief effect heeft op de filmopbrengsten.

Disney heeft echter ook de volledige speelgoed- en verdere merchandiserechten in handen. Daarnaast is Spider-Man (binnenkort) te vinden in de pretparken van Disney. Het is moeilijk te achterhalen wat de studio hier precies mee verdient, maar het is veilig om te stellen dat we hier spreken over honderden miljoenen.

In 2013 bedroeg de totale licentieverkoop en retailomzet voor Spider-Man alleen al 1,3 miljard. Ter vergelijking: Avengers-producten haalden toen 325 miljoen op.

Is het dus ondenkbaar dat Disney uiteindelijk onder de streep meer overhoudt dan Sony? Nee, dat scenario klinkt zelfs redelijk.

Een 50/50-deal is vanuit Sony's perspectief dan ook niet logisch. De studio heeft immers met Venom en Spider-Man: Into The Spider-Verse bewezen ook zelf prima films over de spinnenman en zijn wereld te kunnen maken. Daarnaast is Spider-Man de belangrijkste franchise die Sony in handen heeft.

Deze prachtige deal klapt dus door dat waar alles door klapt: geld. En wij fans trekken weer aan het kortste eind. Al kan hier ook sprake zijn van een bewuste publieke onderhandeling en hopen de partijen met al het fankabaal de ander te kunnen overtuigen.

NieuwsFilm

meest populair