CEO Netflix vreest aankomende 'streamingoorlog'

Welk platform gaat deze strijd winnen?

Netflix was lange tijd haast een monopolist op de streamingmarkt, maar dat gaat binnenkort veranderen. In november lanceren Disney en Apple namelijk hun eigen platformen waar ze de koppositie van Netflix natuurlijk mee beogen af te pakken. Reed Hastings, de CEO van Netflix, maakt zich zorgen om dit nieuwe tijdperk, maar ziet geen redenen om zijn verdienmodel te wijzigen.

"We hebben het de afgelopen jaren al opgenomen tegen vele mensen, maar vanaf november begint echt een compleet nieuw tijdperk als Apple en Disney hun diensten lanceren", vertelt Hastings, die ook opmerkt dat Amazon en NCBUniversal hard werken aan hun aangekondigde platformen. "De concurrentiestrijd gaat zwaar worden. Consumenten hebben een hoop om uit te kiezen".

Volgens Hassings gaat Netflix zijn strategie niet wijzigen en blijft de dienst content aanbieden om te bingewatchen, het fenomeen waarmee Netflix uitgroeide tot een megasucces. Dat betekent dat het bedrijf bijvoorbeeld geen sportwedstrijden zal gaan aanbieden (zoals Amazon) en ook niet zal experimenteren met andere releasemodellen.

Dat laatste geldt ook voor de originele films van Netflix, die het bedrijf steeds meer maakt. "Deze zullen misschien in de bioscoop te zien zijn [wat soms een voorwaarde is om genomineerd te kunnen worden voor filmawards], maar altijd maar voor een erg korte periode", aldus Hassings.

NieuwsFilm

meest populair