Algemeen

Waarom liet Martin Scorsese de regie van 'Joker' aan zich voorbij gaan?

Hij had te weinig tijd.

door Wouter Drummen om 17:50 in Algemeen
Todd Phillip's Joker is extreem goed onthaald. Joaquin Phoenix zet een fenomenale rol neer en de film nadert al de magische grens van een miljard dollar aan de box-office. Toch had de film er heel anders uit kunnen zien, want het had niet veel gescheeld of de legendarische regisseur Martin Scorsese had zich erover ontfermd.

In een recent interview liet Scorsese zich erover uit: "Ik ben lang met de Joker bezig geweest. Ik ken het project heel goed en ben bovendien goed bevriend met Todd. Daar komt nog eens bij dat mijn vaste producent ook aan Joker meewerkte. Maar ik kon echter niet doorgaan met de film".

Tijdnood
"Ik heb er veel over nagedacht de laatste jaren, maar ik moest het project toch aan me voorbij laten gaan" gaat Scorsese verder. "Ik had er eenvoudigweg geen tijd voor". Dat valt ook wel te begrijpen, aangezien de regisseur lange tijd is bezig geweest met The Irishman, die later deze maand uitkomt.

Dit was echter niet de enige reden: "Ik kon me ook niet zo vinden in de transformatie van Arthur Fleck in de Joker. Hij wordt zo abstract. Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind de film daarom niet minderwaardig. Het zijn lastige films om te maken, maar gelukkig waren er veel hardwerkende en getalenteerde mensen bij betrokken".

3 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

23VDV23

Avatar

Eigenlijk een beetje gekke opmerking dat hij zich niet in die transformatie kon vinden, terwijl die in de kern was gebaseerd op de transformatie van de personages van Robert de Niro in Taxi Driver en King of Comedy.

Pepej

Avatar

Misschien juist daarom;
door dat te doen voelt het voor hem misschien als een herhaling van zetten

23VDV23

Avatar

^Zou kunnen, maar ik vond opmerking dat het voor hem te abstract werd wel opmerkelijk. Vond hij dat bij zijn eigen films dan ook? Wat bedoelt hij met dat woord? Want in zekere zin vind ik Taxi Driver en King of Comedy daar eigenlijk nog abstracter in, in ieder geval veel meer impliciet dan in Joker, waarin nog best veel wordt voorgekauwd. Het grootste verschil is dat De Niro's personages in de Scorsese films uiteindelijk niet persé hoeft toe te werken naar een al bestaand iconisch personage dat al voor veel mensen iets betekent. Arthur Fleck moet uiteindelijk linksom of rechtsom toch the Joker worden.

nieuwslaatste nieuws

meest populair