Algemeen

'The Rise of Skywalker' nu slechter dan 'The Phantom Menace'

Rotten Tomatoes-score loopt verder terug.

door Bram de Groot om 22:30 in Algemeen
In 1999 verscheen na lang wachten de Star Wars-prequelfilm The Phantom Menace. Deze werd toen zwak ontvangen, maar de film wist het financieel uitstekend te doen. De episodes die volgden werden beter ontvangen en het laatste deel Revenge of the Sith bleek zelfs het best ontvangen deel.

De recente vervolgtrilogie startte met de bij de critici het sterk ontvangen deel, The Force Awakens. De afsluiter The Rise of Skywalker bleek in december juist het slechtst ontvangen deel. En nu blijkt deze ook de slechtst ontvangen film in de complete Star Wars Skywalker Saga als we het ontvangst baseren op de Tomatometer van Rotten Tomatoes.

Rotten Tomatoes
Ondertussen zijn er op Rotten Tomatoes 471 recensies over Episode IX verzameld en deze veroorzaken een score van 52 procent, met een 6,17 / 10 als gemiddelde beoordeling. En dat is lager dan vlak na de release. En deze ongetwijfeld definitieve score is lager dan de 53 procent, met een gemiddelde beoordeling 5,94 / 10, na 228 verzamelde reviews van The Phantom Menace. Zij het minuscuul lager.

Opvallend is dat de box office scores - los van inflatie - op dit moment nagenoeg gelijk aan elkaar zijn, met zo'n $1,03 miljard. The Rise of Skywalker draait echter nog wel even in de wereldwijde bioscoopzalen. Welke vind jij beter: The Phantom Menace of The Rise of Skywalker?

45 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Gigan72

Avatar

Ep 7 8 en 9 zijn slechter dan de prequels.
De prequels hebben het Star wars gevoel iets wat ep 7 8 en 9 totaal niet hebben.

Hiss

Avatar

De sequel trilogy: de Milli Vanilli der Star Warzen

Decepticon

Avatar

Ik vind de sequel trilogie het beste, ik heb helemaal niks met de originele en prequel trilogie.

Paulusie

Avatar

Ben het met Gigan72 eens. Sorry.

ShaoKahn

Avatar

Sequel trilogy is de grootse shitstorm op het witte doek vwb iconische franchises. De prequels zijn 10x beter.

PRIME

Avatar

240 meer reviews...

John Wayne

Avatar

De originele trilogie is het beste, de rest overbodig. Desondanks hebben zowel prequel- als sequeltrilogie hun momenten.

GreenHornet

Avatar

Phantom Menace zat nog een verhaal in

Hekkie5

Avatar

Ik vind zowel de PT, OT en ST leuk, maar voor mij is de ST toch leuker dan de PT.

David Mills

Avatar

The Phantom Menace is met afstand de slechtste van allemaal .... en niet alleen vanwege Jar Jar Binks

tk1989

Avatar

The Phantom Menace bracht tenminste nog verdieping en lore in het universum. Misschien niet het spannendst om te zien, maar wel veel universe-building en verhaal. Dat allen is afwezig in deel 7 & 9, dus ja TPM is voor mij een stuk beter dan Rise of Skywalker.

Maac

Avatar

Bij deze franchise heeft het weinig nut meer om de films onderling met elkaar te vergelijken. Je kan je niet door de reeks bewegen zonder bij elke film weer geconfronteerd te worden met de kwaliteitsverschillen.
Ik zou zelf niet snel Episode III opzetten (geen hoogstandje, maar de beste van de drie prequels zou ik zeggen) zonder eerst Episode I en II te kijken en dat maakt het hele zooitje voor mij disposable.

Hekkie5

Avatar

Nou ik vind wel dat TLJ en TROS nieuwe dingen hebben geïntroduceerd zoals de force dyad, of je het nou leuk vindt of niet.

Nolio

Avatar

Ik vind IV V en VI geweldig, I II en III mwah. VII en VIII dikke bagger en IX hoef ik niet te zien, lijkt me zonde van de tijd. Totaal geen vertrouwen in. Ik vond Solo best wel leuk eigenlijk.

ThaBEN

Avatar

"Welke vind jij beter: The Phantom Menace of The Rise of Skywalker?"

Dat is hetzelfde als vragen "Wil je wel of geen boter op je broodje poep?"

Isamot

Avatar

Ik begrijp de hele vergelijking ook niet, jullie grijpen echt ook alles aan om die laatste film de grond in te boren... Typisch gevalletje van stemmingmakerij... Bah...

Mothercopper

Avatar

@decepticon, sorry maar dan zit er bij jou een schroefje los. De originele trilogie is de basis voor het SW universum waarbij deel IV een pareltje is. De originele SW trilogie heeft het totale flimlandschap destijds drastisch gewijzigd. Om maar te zwijgen van de wijze waarop deze films gemaakt zijn, waanzinnig.

jordicraft

Avatar

@Deception, than you will die braver than most

PRIME

Avatar

@mothercopter

En dan NOG kan hij de nieuwe trilogie beter vinden.

Toky

Avatar

Voor iedereen die dacht: dat Colin Trevorrow script zou way better geweest zijn: dan was deze villain geintroduceerd in laatste film :p

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2020/01/19/heres-a-leaked-look-at-the-star-wars-rise-of-skywalker-villain-that-almost-was/#1be6b1a04c35

Hekkie5

Avatar

@Toky
Dat is NIET Tor Vallum, dat is het Oracle die in een deleted scène van TROS is, die zou Kylo de "wayfinder" moeten geven en vertellen hoe hij zich voelde tegenover Rey maar dat hebben ze eruit geknipt.

Colruiter

Avatar

Phantom Menace is Oscar-materiaal vergeleken met de The Rise of Skywalker... Phantom Menace heeft een verhaal, een paar interessante personages en een paar knappe scenes... The Rise of Skywalker heeft niets te bieden. Phantom Menace had twee grote problemen: casting en directing. Lucas had zich moeten beperken tot het scenario, wat misschien had geresulteerd in betere scenario's, maar er was wel een verhaal en al bij al moet je het Lucas wel geven dat hij niet geprobeerd heeft de originele trilogie te kopiëren. Phantom Menace had een totaal andere opbouw, totaal andere structuur dan eender welke film uit de originele trilogie, Lucas ging niet voor een nieuwe Han, Luke en Leia, hij wou een ander soort verhaal vertellen, maar hij wou het allemaal alleen doen en dat is de enige reden dat het geen nieuwe New Hope-impact had.

Malloy de Beer

Avatar

Grappige mensen hiero.
Meeste mensen die nu zeggen dat de prequels goed zijn zijn dezelfde mensen die vijf jaar geleden nog riepen dat ze slecht zijn.
En Green Hornet, leg mij maar eens uit dan waarover en over wie Phantom Menace ging????
Attack of the Clones was zo deuzig dat ik nu een laag IQ ervan heb, o.a. de meeting tussen Obi-Wan en Jango Fett, en Palpatine die Padme dood wilde zonder duidelijkbeid waarom en dan Dooku vraagt, Dooku vraagt Jango, Jango vraagt een andere huurmoordenares die dan weer een robot stuurt en het geweldigste is nog die robot stuurt twee insecten om Padme te doden. En als Jango de kans heeft Padme te doden, dood die de huurmoordenares die hij zelf gestuurd heeft... verder zeg ik niks maar inderdaad super Star Wars kwaliteit.
Revenge had domme actie en was slecht uitgewerkt in bijna alles wat je voor ogen had voor het verhaal.

Rise of Skywalker is slecht, maar tenminste nog te bekijken zonder dat je je bijna schaamt om een Star Wars fan te zijn.

Malloy de Beer

Avatar

@mothercopper
Volgens mij heb jij een schroefje los als je denk dat jou mening boven anderen staat.
De orginele trilogie was ook niet goed, maar populair.
Populatie heeft bijgedragen met die filmlandschap van jou maar niet de echte schepper.
Er waren meerdere goeie films en zelfs betere in die tijd en zelfs voor die tijd.

Moviemagic

Avatar

Mothercopper "e originele trilogie is de basis voor het SW universum waarbij deel IV een pareltje is. De originele SW trilogie heeft het totale flimlandschap destijds drastisch gewijzigd. Om maar te zwijgen van de wijze waarop deze films gemaakt zijn, waanzinnig. "


In welke mate is het filmlandschap drastisch gewijzigd? Kun je daar een voorbeeld bij benoemen?

SciFiFanaat

Avatar

Rotten Tomatoes is geen graadmeter en totaal niet meer serieus te nemen, begrijp echt niet waarom FT die site elke keer weer aanhaalt om een artikel te onderbouwen.

drsentertainment

Avatar

Weer die discussies. Maar “vinden” maakt het nog niet waar. Ik vind zelf The Rise of Skywalker beter dan TPM. In TPM kreeg ik geen emoties in de bios (premiere in USA). Bij TFA en zeker TROS veel goosebumps. Dat maakt voor mij de film. Met nadruk voor mij. Iemand anders kan gelukkig iets anders ervan vinden. Maar ik merk op dit forum helaas dat er “haters” zijn om alleen naar te haten, maar ik kan ne natuurlijk vergissen. Ik vind TROS de beste van alle films!

ZaphodBeeblebrox

Avatar

Ik ben met de jaren de prequels veel meer gaan waarderen. Ok, ze zijn soms wat saai om naar te kijken maar het verhaal is goed en we zien Anakin opgroeien tot Darth Vader wat toch echt super is. De sequels zijn visueel fantastisch maar met de laatste film erbij erg onsamenhangend en er is haast geen verhaal meer te bespeuren. Star Wars verdient beter en ik bleef altijd hopen dat het allemaal op z’n pootjes ging terechtkomen, maar helaas niet. Prequels zijn dus zeker beter, puur om het verhaal.

Hekkie5

Avatar

@drsentertainment
Helemaal mee eens, er wordt veel te veel negativiteit gecreëerd rondom deze film.

Maac

Avatar

Ik hoor niemand klagen wanneer er negatieve uitingen gedaan worden over The Emoji Movie, dus misschien nemen mensen hier de meningen van anderen te persoonlijk op.

Als je je alleen mag laten horen wanneer je ergens lovend over bent woon je in het verkeerde land. Dat moeten vreselijke gesprekken zijn die jullie voeren, wanneer je het altijd eens met elkaar moet zijn en niemand zich kritisch mag uiten.

orlock

Avatar

in mijn wereld zijn er maar 3 star wars films....episode 4 5 en 6....

GinoD240

Avatar

De prequels hebben Clones, met overvol veel creatures karakters, wat ik in de sequel Trilogie toch wel mistte , uiteraard zaten die er wel in maar , ik miste de creatures humor toch echt.Zeg wat je wilt over GL maar in de prequels had je geen gebrek aan wezens op de voorgrond.Er werd veel te veel op Reylo gedramd, dan krijg je dat ...

GinoD240

Avatar

Orlock....wat vond je van Rogue One dan?

Master Of Films

Avatar

orlock "in mijn wereld zijn er maar 3 star wars films....episode 4 5 en 6...."
Ook in mijn wereld hoor Smiley face

John Wayne "De originele trilogie is het beste, de rest overbodig. Desondanks hebben zowel prequel- als sequeltrilogie hun momenten."
Ik deel deze mening.

Helaas is TROS van alle negen Saga films wel het slechtste. Het ontbreken van een verhaal en maling hebben aan Star Wars canon in TROS is voor mij een doorn in mijn oog. TROS is niets meer dan een Frankenstein film. Dat Lucasfilm na TPM & ATOC een nog ergere Star Wars film kon maken, zegt heel wat aan de incompetentie van de huidige Lucasfilm medewerkers. Je kan volgens mij alleen van TROS genieten als je stomdronken bent, dan hoef je nergens af te vragen wat ze allemaal aan het uitspoken zijn. Smiley face

Mothercopper

Avatar

@malloy de beer. Als er iemand een schroefje lost heeft zitten dan ben jij dat wel. Ga je schamen idioot. Kijk maar eens naar de documentaire Empire of Dreams. Daarin vertellen zeer prominente figuren uit de filmindustrie dat George Lucas met zijn SW reeks de wijze waarop de studio's werkten heeft omgegooid, de wijze hoe er met special effects werd omgegaan, etc etc. En de films waren zeker populair en zeer goed, zeker deel IV dat geregisseerd werd door Irvin Kershner.

Gigan72

Avatar

Voor de gene die zeggen dat SW de film wereld niet heeft verranderd

Lees dit maar eens

40 Years Ago, Star Wars Changed Movies Forever

On May 25, 1977, movies changed forever. That was the day 40 years ago when the first “Star Wars” movie debuted. Thousands of fans waited outside theaters in long lines to see what would become the greatest space opera of all time. The film kicked off a series that would change the meaning of the term blockbuster, revolutionize special effects, and bring modern movie merchandising to the world.

When George Lucas began writing what would become Star Wars, he was inspired by Buck Rogers, Akira Kurosawa samurai films, and the car culture of California that Lucas grew up in during the 1950s and ‘60s. Hollywood didn’t know what to do with it originally. Lucas has said it was difficult to get studios to take him seriously. He found a champion at 20th Century Fox, and that’s where Star Wars was born.

The Birth of Modern Movie Merchandising

One of the biggest changes “Star Wars” ushered in was mass market merchandising, something Hollywood relies upon now for their bottom line but wasn’t as big a deal in 1977. In fact, as Lucas negotiated a deal with Fox for the sequels in the wake of the original movie’s success, he was able to nab the money from merchandise sales, which made him a fortune over the ensuing decades.

Today when movie-goers sit down for a blockbuster they expect to be wowed by big-budget special effects, amazing music and sound design, and inundated by cross-promotions for clothes, toys, food, and many other things they hadn’t known they needed. That massive marketing blitz wasn’t standard before “Star Wars.” Target wasn’t full of plush toys, baby clothes, bed sheets, Legos, action figures, and video games tied to every major movie. Now, however, kids and adults alike line up for “Force Friday” before every “Star Wars” movie to spend ungodly amounts of money on the latest merchandise.

The toy industry is now built upon major film franchises. Look down the toy aisles at your local Target or Walmart, and you’ll see Star Wars, Batman, Ninja Turtles, “Frozen,” Harry Potter, and many more movies represented in the action figures, dolls, Legos, puzzles, collectibles, and video games. Lego has risen to be one of the world’s most recognizable toy brands because of their incredibly popular “Star Wars” construction sets. My office shelves are stocked with a Lego X-Wing, Millennium Falcon, Ghost, and many, many more sets and figures.

My son sleeps on “Star Wars” sheets, my daughter has a string of BB-8 night lights in her room, and half of my T-shirts bear a “Star Wars” character of one sort or the other. All of that is owed to the birth of modern movie merchandising that began 40 years ago.

Star Wars Revolutionized Special Effects

All of today’s blockbusters also owe their special effects to “Star Wars.” Lucas and his team at Industrial Light and Magic (ILM) changed the way directors were able to tell stories through special effects. This was before the age of computers, so nearly everything had to be done practically. That meant making lots of small, incredibly detailed models of spaceships and using matte paintings and camera tricks to give the illusion that these were life-size fighters battling it out in space, or a space station the size of a moon.

ILM had to create all the robots in the film, filling some with little people to operate the emotive metal machines. They had to make each of the costumes, weapons, and creatures, whether you saw them for much of the film, like Chewbacca, or just in passing, like many of the customers at the Mos Eisley cantina. Big set-pieces weren’t created in a cubicle by a computer geek, but constructed on location. They built a universe that was lived-in, dirty, worn, and completely immersive. Aliens looked otherworldly but with real facial expressions, crazy appendages, and complex, developed languages, adding to the experience. “Star Wars” was more than you could imagine within your own head. It was simply amazing!

“Star Wars” also featured cutting-edge sounds. Whether it was the hum of the lightsabers, the pew-pew of the blasters, the roar of the engines, or the incredible music, “Star Wars” sounded different. Ben Burtt, who designed many of the film’s iconic sounds and is a pioneer in his field, went to great lengths to find what worked, mixing bits and pieces from the real world to create the sounds of a galaxy far, far away. The team that would become Skywalker Sound blazed an audio technology trail that studios and movie theaters still follow today.

What really made “Star Wars” such a joy to listen to, though, was the music. The rich, rousing score composed and conducted by John Williams is legendary. It is widely considered one of the best film scores of all time. Lucas said recently that Williams is the “secret sauce” of the franchise, and he’s right. Whether it’s the foreboding march that indicates the coming of Darth Vader, the sweet theme of Princess Leia, or the inspiring sounds of the Force, Williams pulls “Star Wars” together.

Star Wars Is Full of Memorable Characters

“Star Wars” also introduced perhaps the most memorable villain in all of cinema, Darth Vader. Encased in a black suit, covered with a menacing helmet, and followed by a flowing cape, Darth Vader is the definition of evil and intimidation. Voiced by James Earl Jones, and accompanied by the now-famous labored breathing, Vader is the villain you love to hate. His mere silhouette still strikes fear into people’s hearts. Using the mystical “Force,” Vader was able to move objects, choke people with a thought, and wield a lightsaber with deadly efficiency.

Vader wasn’t the only memorable character to come from the movie. Now we think of all the major actors in “Star Wars” as household names, big box office stars known the world over, but at the time Mark Hamill, Harrison Ford, and Carrie Fisher were all young and not well-known. Ford famously auditioned for the role after he came to Lucas’s attention while building a door in Francis Ford Coppola’s office. He was a carpenter and pilot long before he was a movie star.

The most well-known actor in the “Star Wars” cast was Sir Alec Guinness, who played Obi-Wan Kenobi. He openly said he disliked the series and role. Peter Cushing, another esteemed British actor, was also well-known, but neither of these men were the focus of the movie. Ford was the biggest breakout star, going on to do the “Indiana Jones” series, “Blade Runner,” several Tom Clancy movies, and other major motion pictures, winning acclaim and making him the second highest-grossing actor of all time, with movies that total nearly $4.9 billion in sales.

The most ground-breaking hero of the original Star Wars movie may have been Princess Leia, played by Carrie Fisher. The princess in the white dress with big hair buns was a legitimate female action hero. She stood up to the darkest of villains, took guff from no one, and blasted her way out of trouble. A fierce leader of the Rebellion, she was a big-screen hero girls the world over could emulate. It’s a focus of much discussion and effort in studios big and small now, but in 1977 we saw it on the silver screen thanks to Lucas.

With the sudden loss of Fisher last year, that mantle of “Star Wars” heroine will officially pass to Daisy Ridley’s Rey, who was introduced in “The Force Awakens,” Jyn Erso from “Rogue One,” and lesser-known female characters like Ahoska Tano, Hera Syndulla, and Sabine Wren. They all owe their success to the Princess.

A Movie For 12-Year-Olds Became So Much More

At Star Wars Celebration this year, Lucas said he wanted to make a sci-fi series that was different, one with mystical and philosophical elements. That’s where the “Force” comes in. Used by Jedi, and their evil opposite the Sith, the Force is an energy that surrounds all living things, binding the galaxy together. Those with special powers study the Force, learning to manipulate it. It made onscreen magic more believable. I, and many other kids, thought that if we concentrated hard enough we too could make a lightsaber fly from the table into our hands. I’m still working on that. I’ll let you know when it finally happens.

Although there are now generations of Star Wars fans, many old enough to have kids or even grandkids who love the movies, Lucas didn’t make his tale in a galaxy far, far away for the average adult. In his appearance at Star Wars Celebration, Lucas said the dirty little secret is that it’s a movie for kids: “I’m not supposed to say this, but this is a film for 12-year-olds.”

Lucas said he wanted to show kids on the cusp of entering the real world what was important: “Friendship, honesty, trust. Living on the light side, avoiding the dark side.” What he intended to be a simple story about good versus evil became so much more in the summer of 1977. It became a franchise, a movement, a culture filled with fans of every age, sex, and race. Big or small, old or young, rich or poor, millions upon millions of people in the world are “Star Wars” fans.

Star Wars Redefined Blockbusters

This movie redefined the term “blockbuster.” What came to be known as “Star Wars: A New Hope,” is the second highest-grossing film of all time at the U.S. box office when adjusted for inflation. It made nearly $461 million, which becomes just shy of $1.5 billion when adjusted for inflation, putting it behind only the 1939 classic “Gone with the Wind.”

This was before digital downloads, DVDs, and even the widespread popularity of VCRs, so when you liked a movie you saw it multiple times in the theater. Films stayed in theaters for months and months so fans could return to the experience. People who saw the first movie in 1977 will tell you they saw it four, five, six times, maybe even more.

I didn’t see a Star Wars movie in the theaters until “Return of the Jedi,” but I then watched all of them on VHS so much that the tapes were worn. By the time “A New Hope” was re-released in 1997 to celebrate its 20th anniversary, I knew the intricacies of every scene, bar of music, and line of dialogue. My mom, in a bid for mom of the year, stood in line for tickets for me and my 

Malloy de Beer

Avatar

@mothercooper
Gezien het feit dat je niet eens een normaal gesprek kan voeren bewijst niets van die documentaire dat je dat goed heb begrepen.
Je hoor mij niet zeggen dat de orginele films slecht zijn, zeker episode 5 is super goed maar ze hebben de filmlandschap op nieuwe ideeën gebracht kwa special effects zoals je zelf bijna goed zegt, dat heet nog steeds bijdragen. Die speciale effecten bestonden natuurlijk nog niet toen de film gemaakt werd?
Dat Star wars de filmlandschap veranderde is overrated, het liet iets zien wat we nog nooit hadden gezien en was daarmee uniek. Dat veranderde niks aan de mogelijkheden van special effects.

Mothercopper

Avatar

@malloy de asshole. Begin maar met het lezen van het bericht van Gigan72. Daarna nog maar eens goed de docu Empire of Dreams bekijken, wellicht even rewind voor het geval je het niet begrijpt you dumbass

Master Of Films

Avatar

Malloy de Beer "Dat Star wars de filmlandschap veranderde is overrated, het liet iets zien wat we nog nooit hadden gezien en was daarmee uniek. Dat veranderde niks aan de mogelijkheden van special effects."
Wat bedoel je hiermee mbt dat er is niks is veranderd aan de mogelijkheden van special effects.

Met de uitvinding van Dykstraflex, dat speciaal voor gemaakt was voor Star Wars, is er een zeer grote vooruitgang geboekt in de visual effects.
Daarbij had Lucasfilm Graphics Group nog enkele "CGI" wireframes scenes (Death Star simulatie en Falcon/X-Wing/TIE fighter target system) gemaakt. Niet slecht als je bedenkt dat ILM 5 jaar de Genesis CGI scene kon maken voor The Wrath of Khan. We mogen ook niet Phil Tippett's Go motion vergeten. Al deze verbeteringen brachten dus wel degelijk nieuwe mogelijkheden voor special effects.

Dat geld ook voor de sound department, vanwege Dolby Stereo (70mm). Dankzij het grote succes van Star Wars zijn Amerikaanse bioscoopexplotanten overstag gegaan om dure Dolby Stereo apparatuur te installeren.

@Mothercopper. Persoonlijk vind ik het boek How Star Wars Conquered the Universe: The Past, Present, and Future of a Multibillion Dollar Franchise van Chris Taylor een betere voorbeeld hoe groot de impact is van Star Wars op het filmlandschap, dat wel degelijk veranderd werd in 1977.

Hiss

Avatar

Die Donald Trump-communicatietraining heeft Malloy de Beer enorm geholpen om zijn punt te kunnen maken, zie ik.

Malloy de Beer

Avatar

@Hiss
Ik hoef geen punt te maken, dat scheelt.

Chris23

Avatar

Mark Twain ;

“Never argue with an idiot. They’ll drag you down to their level and beat you with experience.”

NieuwsFilm

meest populair