Video

Trailer 'You Don't Nomi' over dat 'Showgirls' nu een "meesterwerk" is

De film van Paul Verhoeven blijft veel besproken.

door Bram de Groot om 10:57 in Video
Voordat van Paul Verhoeven het veelbesproken Showgirls in 1995 verscheen leverde de Nederlandse regisseur Hollywoodfilms op als RoboCop, Total Recall en Basic Instinct. Het drama Showgirls deed echter meer stof opwaaien en klaarblijkelijk wordt er nog steeds flink nagepraat.

Hieronder zie je namelijk de trailer voor de documentaire You Don't Nomi van Jeffrey McHale waarin te zien is hoe Showgirls als "beruchte flop uitgroeit tot een cultklassieker, en misschien zelfs een meesterwerk."


In Showgirls, die in de States met NC-17 (18 jaar en ouder) zelfs zwaarder werd geclassificeerd dan R-rated (16 jaar en ouder), zien we hoe Nomi Malone (Elizabeth Berkley) groot wordt in de stripwereld in Las Vegas. Ze aast op de rol van Cristal Connors (Gina Gershon) en komt in aanraking met heel wat mannen die haar wel zien zitten.

Showgirls uit 1995
Het flink neergesabelde Showgirls kostte $45 miljoen om te maken en haalde nog geen $38 miljoen op aan de wereldwijde box office. De film werd wel een enorme hit in de videotheken met een omzet van meer dan $100 miljoen. De film won acht Razzies en de carrière van Elizabeth Berkley (Saved by the Bell) liep een enorme deuk op.





8 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Frietgezicht

Avatar

Samen met films als Basis Instinct en Body of Evidence veel van genoten als jonge gozer.

Verhoeven is best een unieke filmmaker geweest in Hollywood met een hele interessante visie. Films als Robocop en Starship Troopers zouden bij de meeste makers simpele actie flicks geworden zijn.
Eigenlijk best zonde dat die zo snel uit Hollywood verdween. Als die een paar keer nog een groot budget had gehad hadden we maybe nog wel wat bijzondere films in onze kast gehad.

RoberPaulsen

Avatar

@Frietgezicht, ik wou precies hetzelfde zeggen, Verhoeven maakte voor Hollywood-standaarden hele rauwe films, waarin geweld en sex (nog bedankt Paul) expliciet in beeld kwamen. Dat botste natuurlijk nogal met de normen en waarden van het puriteinse gedeelte van Amerika wat de rating bepaalt.
Maar zeker een unieke visie op film, je pikt zijn films zo uit een berg HollyWood films.

Master Of Films

Avatar

Showgirls is niet de beste Verhoeven, maar zeker wel een cultklassieker.

Frietgezicht "Verhoeven is best een unieke filmmaker geweest in Hollywood met een hele interessante visie."
Helemaal mee eens.

Jaws

Avatar

nu kijken de jonge lui ook nog naar showgirls. inderdaad een cult movie.

Spider-fan

Avatar

Echt een heel duidelijke reden waarom Verhoeven stopte in Hollywood is nooit gegeven. Dat zul je misschien in een autobiografie moeten lezen ofzo. Natuurlijk wilde hij Zwartboek maken, maar hij had daarna weer terug naar Hollywood kunnen gaan. Zijn laatste film daar, Hollow Man, was de succesvolste financieel sinds Basic Instinct - waarschijnlijk financieel de meest succesvolle.
Maar zal neem ik aan met persoonlijke redenen en overwegingen te maken hebben gehad i.p.v dat hij daar echt niet meer aan de bak kon.

Frietgezicht

Avatar

@ Spider-fan, hij heeft weleens erover gesproken.

Hollow Man was een film waarbij de studio alles bepaalde en hij niks te zeggen had. Daar was hij klaar mee.

Trouwens wel top dat hij de razzies kwam ophalen(de 1ste die dat deed?)

Spider-fan

Avatar

Frietgezicht:

Dat zal wel kloppen, ja. Hij zei toch dat Hollow Man precies zo geworden was als hij wilde. Maar waarschijnlijk binnen de opgelegde restricties van de studio. Hij zal het zat zijn geworden om zich steeds in allerlei bochten te moeten wringen om zijn 'vrijheid' te behouden - ik denk dat een heel stuk vrijheid in Hollywood wel kan op zich, maar het moet wel geld opleveren en dat deed Showgirls niet, dus dan wordt het gelijk ingetrokken - er is teveel geld mee gemoeid. Hij zei achteraf dat hij er liever een thriller van gemaakt had.

Frietgezicht

Avatar

Verhoeven over Hollow Man :
That’s very difficult now, isn’t it? After I did “Hollow Man,” I felt like I was doing the bidding of the studio. I couldn’t even put a personal touch to it. I fell into that trap. There were no big problems with it, like there were with “Starship Troopers” or “Showgirls.” It worked OK. But I felt that I had done something that lacked a personal touch, a signature. It takes one or two years to make this kind of decision, but I decided I wasn’t going to do that anymore.

NieuwsFilm