Boxoffice-oorlog in Nederland

Het is ons hier volledig ontgaan, maar het schijnt dat het onlangs uitgebrachte Zoop in India het vreselijk goed doet onder de jeugdige Nederlandse bioscoopgangers. De nieuwe films van Pixar en DreamWorks worden volledig genegeerd en ingeruild voor een speurtochtje naar olifanten in de rimboe van India. Of toch niet? Via de FilmTotaal-telex ontvingen we net het volgende verontrustende persbericht.



[eng]PERSBERICHT n.a.v. manipulatieve berichtgeving Independent Films en Johan Nijenhuis

Door een tendentieus persbericht, uitgegeven door Independent Films en producent/regisseur Johan Nijenhuis, is getracht het Nederlandse publiek middels de media te doen geloven, dat de film Zoop in India uiterst succesvol is, met name in vergelijking met de twee andere familiefilms Cars en Over The Hedge. De jeugd zou massaal voor Zoop in India kiezen en de Nederlandstalige versies van deze Amerikaanse animatiefilms zouden het afleggen tegen Zoop in India. Deze laatste film zou zich mogen verheugen in bijna het dubbele aantal bioscoopbezoekers in vergelijking met het aantal bezoekers voor de Nederlandse versies van Cars en Over The Hedge samen. Niets is echter minder waar. In het afgelopen weekend (van donderdag 6 t/m zondag 9 juli), toen de drie films voor het eerst de concurrentie met elkaar aangingen, heeft Zoop in India 23.000 bezoekers getrokken, Cars 28.500 (NL versie 21.000), Over The Hedge 48.000 (NL versie 18.000). Een simpele rekensom laat zien waar we het echt over hebben.

Wij gunnen Zoop in India en de betrokkenen alle succes, maar wijzen er op dat het ongepast is om in de berichtgeving daarover pertinent onjuiste informatie te verstrekken over andere films en de informatie over de resultaten van de eigen film zo te verdraaien, dat het lijkt of deze een groot succes is.
De werkelijkheid is dat de laatste weken het bioscoopbezoek heeft geleden onder de TV uitzendingen van het WK en nog steeds lijdt onder het vooral warme zomerweer. Als gevolg daarvan vallen de bezoekresultaten van Cars, Over The Hedge en ook Zoop in India tegen (vooralsnog komen de bezoekresultaten van Zoop in India niet in de buurt van de vorige zomer uitgebrachte Zoop in Afrika).

Nu dat het WK is afgelopen en de schoolvakanties voor een groot deel zijn aangebroken mag worden verwacht dat met name voor de familiefilms het bioscoopbezoek weer zal toenemen. Ten slotte nog enkele (juiste) details om er voor te zorgen dat U de lezers naar behoren informeert als U een artikel plaatst n.a.v. de foute voorlichting door Independent en Nijenhuis:

Cars stond twee weken op Nr.1 in de top 10 van best bezochte bioscoopfilms. De film draait sinds 21 juni j.l. (t/m afgelopen zondag dus 19 dagen) en heeft in die periode 131.000 totaal aantal bezoekers naar de bioscoop getrokken. Zoop in India is het bioscooproulement begonnen op donderdag 29 juni en heeft in 11 dagen tijd 48.000 bezoekers behaald. Over The Hedge was voor het eerst te zien op woensdag 5 juli en heeft vanaf die dag t/m zondag 9 juli een aantal van 55.000 bezoekers getrokken. Dit laatste weekend stond Over The Hedge Nr. 1 in de top 10, Cars Nr. 2 en Zoop in India Nr. 4 (nog na The Da Vinci Code).

Een positieve ontwikkeling is het dat met de komst van Over The Hedge, de twee andere films er niet op achter uit zijn gegaan. De recette omzet is voor Cars met 26% toegenomen en voor Zoop in India met 58%.[/eng]



NieuwsFilm

meest populair