Waarom kreeg stoner-komedie 'Pineapple Express' nooit een tweede deel?

Hoofdrolspeler Seth Rogen legt het uit.

Liefhebbers van de stoner-komedie Pineapple Express (2008) willen waarschijnlijk graag weten waarom er nooit een tweede deel is gekomen. Hoofdrolspeler Seth Rogen weet nu te melden dat dit te maken had met het budget.

Volgens Rogen was Sony een paar jaar terug niet geïnteresseerd in Pineapple Express 2 toen dit aan de studio werd gepitcht. "We hebben het geprobeerd en dankzij de Sony-hack kun je de e-mail gewoon vinden waarin te zien is dat Sony er een streep door zette en besloot de film niet te maken. We stonden er heel erg voor open destijds, maar Sony had geen interesse."

Sony-hack
Dankzij de beruchte Sony-hack in 2014 werden heel veel vertrouwelijke documenten en e-mails over aankomende en onaangekondigde projecten ineens openbaar. Gelekte e-mails tussen Pineapple Express-producent Judd Apatow en voormalig Sony Pictures-voorzitter Amy Pascal toonden gesprekken over een eventueel vervolg op de stoner-film. Apatow schreef toen het volgende:

"Ik ben zo blij dat Pineapple Express 2 er lijkt te komen, dat het echt lijkt te gaan gebeuren. We zijn creatief gezien zeer geïnspireerd voor dit vervolg en we hebben hilarische ideeën. Het wordt fantastisch. We hebben onwijs veel geleerd over het maken van dit soort komedie-sequels toen we Anchorman 2 maakten. Ik denk dat Pineapple Express 2 het zelfs nog beter gaat doen. Marihuana is zo populair op dit moment! Je vindt het overal!"

Geldkwestie
Het probleem was echter dat Apatow 50 miljoen dollar wilde voor de sequel, terwijl Sony niet meer dan 45 miljoen wilde geven. De discussie die daardoor ontstond, zorgde ervoor dat de film nooit meer van de grond kwam. Het was dus een geldkwestie, beseft Rogen zich nu: "Ik denk dat we te veel geld wilden. Studio's geven schijnbaar niet graag geld weg, vreemd eigenlijk."

Pineapple Express, waarin ook James Franco een hoofdrol speelde, was een enorme hit en wordt daarnaast ook nog eens als een cultfilm gezien. Met een budget van 27 miljoen dollar werd wereldwijd meer dan 100 miljoen binnengehaald.

NieuwsFilm

meest populair