Disney+ is een goudmijn vergeleken met Netflix?

Disney+ is een goudmijn vergeleken met Netflix?

Als je kijkt naar de kosten, doet Disney het in sommige opzichten veel beter.

Disney beloofde in de lente van 2019 dat het met zijn streamingdienst tegen 2024 tussen de 60 en 90 miljoen abonnees zou hebben. Die doelen zijn veel gemakkelijker behaald, want in slechts acht maanden tijd was het doel voor vijf jaar al behaald.

The Economist schreef een artikel over hoe Disney+ het doet in vergelijking met andere streamingdiensten. Daarvan zijn er nogal wat gelanceerd de afgelopen tijd. Naast Disney+ heb je natuurlijk marktleider Netflix, maar er zijn ook diensten als HBO Max en Apple TV+. Maar eigenlijk lijkt Disney het 't beste te doen.

Slechts 1 miljard
Disney geeft dit jaar slechts 1 miljard dollar uit aan originele content. Die is dan echt helemaal en alleen voor de streamingdienst gemaakt en komt dus niet uit in de bioscoop. Dat komt wel bovenop de rest van het geld dat Disney aan content uitgeeft. Buiten Disney+ is dat zo'n 30 miljard dollar.

Maar de Original-content is dus een stuk kleiner qua bedrag. Netflix geeft veel meer uit: 15 miljard dollar per jaar. In ruil daarvoor gaat Netflix richting de 200 miljoen abonnees, wat ruwweg drie keer zoveel is als Disney+. In ruil daarvoor geeft Netflix vijftien keer zoveel uit aan eigen content.

Of de vergelijking helemaal eerlijk is, is natuurlijk de vraag. Disney+ profiteert immers ook van de blockbusters die gemaakt worden voor in de bioscoop, en uiteindelijk ook daar komen te staan. Juist die 'backlog' is wat Disney+ zo aantrekkelijk maakt voor veel abonnees.

Daar komt bij dat Disney+ op dit moment een kleine 73,7 miljoen betalende abonnees heeft. Dat waren er eind vorig kwartaal nog 57,5 miljoen. De groei gaat dus behoorlijk snel.

NieuwsFilm

meest populair