Regisseuse 'Birds of Prey' had meer creatieve controle gewild over uiteindelijke film

Regisseuse 'Birds of Prey' had meer creatieve controle gewild over uiteindelijke film

Cathy Yan had graag meer creatieve controle gewild over de film.

Regisseuse Cathy Yan had gehoopt dat Warner Bros. haar meer vrijheid had gegund bij het maken van Birds of Prey. Dat zegt ze in een interview met The Playlist, waarin ze zich beklaagt over de studiobemoeienis waar ze mee te maken had.

Bekijk de afbeelding
In dat interview vertelt Yan dat ze meer concessies heeft moeten doen dan ze had gehoopt. "Ik had graag meer controle gehad over de eindmontage", zegt Yan. "Maar zo werkt het nou eenmaal. Ik weet niet of er een Cathy Yan-versie bestaat, maar ik denk dat voor alle filmmakers geldt dat we ons zo volledig mogelijk willen uiten. Het liefst zien de visie die we in ons hoofd hadden letterlijk terug op het grote scherm".

Eerder liet Yan al op Twitter doorschemeren dat ze niet veel te zeggen had over de uiteindelijke versie. Ze antwoordde toen op een tweet van David Ayer, de regisseur van Suicide Squad (2016), dat ze zijn 'pijn herkende'. Ook Ayers oorspronkelijke visie werd volgens berichten in de media door Warner Bros. door de gehaktmolen gehaald.


Een keer en nooit weer?
Zou Yan, gezien haar ervaringen, ooit nog een blockbuster willen maken? "Dat weet ik echt niet. Ik wil mijn projecten niet kiezen op basis van het type film of de betrokken studio, maar meer kijken of ik het verhaal interessant vind", antwoordt ze. "Daarnaast regisseer ik niet alleen, maar schrijf ik ook scripts. Een belangrijke les voor mij is dat ik dat graag wil blijven doen, ook omdat ik dan iets meer controle over het verhaal heb".

Risico's
Toch is het niet per se heel vreemd dat Warner Bros. een vinger in de pap had. Birds of Prey was immers Yans eerste blockbuster. Het is ook maar de vraag of de film veel beter had gescoord aan de bioscoopkassa's als Yan de volledige controle had gehad over het eindproduct.

Wereldwijd haalde de DC-prent zo'n 200 miljoen dollar op bij een budget van 84,5 miljoen. Daarmee was deze al met al waarschijnlijk niet winstgevend, omdat de marketingkosten niet bij het productiebudget zijn inbegrepen.

NieuwsFilm

meest populair