Algemeen

'Justice League'-acteur geeft eindelijk duidelijkheid over zijn problemen met Joss Whedon

Ray Fisher vertelt zijn verhaal in detail.

door Jeffrey Kouters om 16:00 in Algemeen
Justice League-acteur Ray Fisher uitte het afgelopen jaar meerdere beschuldigingen aan het adres van regisseur Joss Whedon en een aantal studiobonzen van Warner Bros. Maar wat is er nou eigenlijk allemaal precies voorgevallen? In een nieuw interview met The Hollywood Reporter geeft Fisher daar eindelijk gedetailleerd antwoord op.


Toen Joss Whedon de regietaken van Zack Snyder overnam, kreeg Ray Fisher het al snel met hem aan de stok. Dat heeft alles te maken met het nieuwe script dat Whedon had geschreven (hij had van Warner Bros. de opdracht gekregen om de film lichter te maken). Het traumatische achtergrondverhaal van Cyborg, dat het hart vormde van Snyders visie, was daarin bijna volledig weggehaald.

"Zijn verhaal representeerde dat zijn ouders twee geniale mensen van kleur waren. Dat zien we niet iedere dag [in film]", merkt Fisher op over zijn originele verhaallijn, die onlangs in ere werd gesteld met de release van Zack Snyder's Justice League.

Nadat Whedon was ingehuurd, stuurde hij volgens Fisher een mail naar de cast waarin hij feedback vroeg op het door hem herschreven script. Maar volgens Fisher was het direct duidelijk dat hij alleen schouderklopjes zocht. Fisher had naar eigen zeggen enkele opmerkingen om representatieproblemen te voorkomen, en daar reageerde Whedon volgens hem niet al te mals op.

"Ik begin het idee te krijgen dat je nu suggesties doet, maar die neem ik het liefst van niemand aan - zelfs niet van Robert Downey Jr. [Iron Man in The Avengers, eveneens door Whedon geregisseerd]", zou de filmmaker hebben gereageerd.


"Boze zwarte man"
Later heeft Fisher van een insider vernomen dat het verhaal van zijn personage vooral was ingekort omdat studiobonzen als Geoff Johns, Jon Berg en Toby Emmerich meenden dat het centrale figuur in de film niet een "zwarte boze man" mocht zijn.

In een reactie laat een woordvoerder van Johns weten dat de filmmakers de vrij dwingende opdracht hadden gekregen van de studiotop om Justice League een lichtere toon te geven. "Verdere discussies gingen erover hoe de zes superhelden leuker en hoopvoller konden worden afgebeeld", aldus de woordvoerder. "Er zijn altijd gesprekken over hoe stereotypen over ras, geslacht en seksualiteit kunnen worden vermeden".

Volgens Fisher vertelde Johns hem dat hij Cyborg minder als Frankenstein en meer als de vriendelijke Quasimodo (uit The Hunchback of Notre Dame) moest neerzetten. Fisher meent dat er een groot verschil tussen het spelen van een personage dat geboren is met een afwijking en een personage dat is veranderd door trauma. Volgens Fisher is Cyborg meer een moderne versie van Frankenstein. "Ik wilde hem niet spelen als een vrolijk, kathedraal-schoonmakend individu", aldus de acteur.

Al met al neemt Fisher het de - witte - makers vooral kwalijk dat ze het advies van een zwart persoon niet wilde aannemen. "Ze namen liever zelf aan hoe een zwart persoon op bepaalde situaties zou reageren", licht Fisher toe. Volgens hem boden Snyder en scenarist Chris Terrio hem die mogelijkheden wel.


Een voorbeeld hiervan is Cyborgs "booyah"-kreet (iets wat het personage regelmatig roept in de animatieserie Teen Titans en erg populair is geworden onder de fans). Volgens Fisher had hij niet zoveel problemen met die tekst - zoals eerder in de media werd beweerd - maar wel met het feit dat alleen zijn personage zo'n kreet had.

Morgen deel 2.

16 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

ThEnd

Avatar

Much Ado About Nothing

Overlord

Avatar

Als ik dit lees en het verhaal van Gal Gadot dan stelt dit niks voor. Creatieve meningsverschillen over de invulling van een rol zullen er vaak genoeg zijn, maar wie betaald bepaald.
Of heeft deze beste man die nog niet echt naam heeft gemaakt in Hollywood de illusie dat hij volledige creatieve vrijheid heeft ?

Sietzet

Avatar

Dan kunnen vele hem wel cryborg noemen maar dit is toch echt schrijnend om te lezen. Als de werksfeer zo is geweest en Josh whedon op deze manier te werk is gegaan (en schijnbaar ook in het verleden) daar wil je toch niet voor werken. Ook met de hoge heren. Alles wat er gezegd zou zijn... Nou...

Master Of Films

Avatar

Ik ga het hele verhaal op HR lezen.
Wel eens met Overlord.

Pronk47

Avatar

hij had(Joss Whedon)van Warner Bros. de opdracht gekregen om de film lichter te maken
ik zal dan zegen ga dan bij Warner Bros zuren en niet bij Joss Whedon om hem vervolgens zwart te maken.

RobzZ01

Avatar

Gezien het feit dat er meerdere actrices uit zijn Buffy / Angel tijd ook aan de bel trekken mbt Joss Whedon durf ik toch wel te zeggen dat het niet simpelweg om wat onenigheden in het script gingen.

De Wonder Woman / Flash grap van Whedon bijv. is geseksualiseerd van nature en volledig zijn idee (in Age of Ultron zagen we précies dezelfde grap) en als je als actrice aangeeft je daar niet bij prettig te voelen en als regisseur gewoon je eigen plan trekt, naast dus flink wat andere onenigheid, dan is het niet Warner bij wie je moet aanbellen.

Je moet bij Warner aanbellen voor het in stand houden van dit gedrag.

Vraag me toch af waarom Whedon destijds bij Marvel werd laten gaan. Volgens mij was het verhaal dat ie er even "doorheen" zat en dat Age of Ultron veel van hem vroeg. Meestal is dat toch een cover-up story om het echte verhaal niet uit de doeken te doen.

--

Daarnaast is het ook niet simpelweg 'onenigheid' over het script. Ryan Choi, Iris West, Silas en Ma Stone. Er is flink wat weggeknipt als het om acteurs van kleur gaat. Toeval? Misschien, maar er moet wel gevraagd worden: waarom?

En kijk Josstice League nog maar eens. Fisher had gelijk: afgezien van 1 scene is letterlijk elke scene van Cyborg onderdeel van de reshoot. En in die scenes zit 0,0 karakter en verhaal in. Het verhaal van Viktor is tekenend voor de film en het verhaal en dat snij je volledig weg. Dat doe je niet simpelweg alleen om speelduur te besparen. Daar zit een reden achter.

Whedon had namelijk wel tijd om de Russische familie toe te voegen. Of dat erbarmelijk sub-plot tussen Batman en Wonder Woman ("did Steve Trevor tell you that?").

ThysRomani

Avatar

Ik denk sowieso dat je niet met een Whedon zou moeten willen werken. Alhoewel een miljoen of 2 de "principes" natuurlijk lastig maken.

Dat gezegd hebbende..ik ben benieuwd naar deel 2. De haren gaan nog niet overeind staan.

Maac

Avatar

Later heeft Fisher van een insider vernomen dat het verhaal van zijn personage vooral was ingekort omdat studiobonzen als Geoff Johns, Jon Berg en Toby Emmerich meenden dat het centrale figuur in de film niet een "zwarte boze man" mocht zijn.
Tja, dat is nou precies wat er gebeurt als je altijd een ander de schuld geeft van je tekortkomingen en je aan de lopende band als onderdrukte slachtoffers opstelt. DAN WORD JE ALS ZODANIG BEHANDELD.
Iedereen pakt je aan met fluwelen handschoentjes omdat ze vrezen voor hun baan. Je hebt door continu te zaniken over je huidskleur en racisme dat je jezelf radioactief hebt gemaakt.

Als je vindt dat dit verwerpelijk is van bovenstaande studiobonzen heb je geen flauw benul wiens schuld dit nu eigenlijk is. Eigen schuld, dikke bult. Ik zou hem niet aannemen in ieder geval. Stuk verdriet.

RobzZ01

Avatar

@Maac,

Ik vind dit vrij heftige woorden. Je lijkt duidelijk een kant te hebben gekozen zonder zijn woorden, en hij krijgt dus bijval over Whedon vanuit verschillende hoeken, voor een seconde voor waarheid aan te nemen.

Wat is er, in die situatie, dan mis dat hij het bestrijden van onrecht belangrijker acht dan zijn eigen acteercarriere? Hij is toch zelf degene die besloot niet meer Hamada samen te werken en dus uit The Flash te treden?

Dat 'later' dat je citeert is hem te pas gekomen later in de productie. Niet pas recent. Dit betekent dus dat dit hem ter gehore is gekomen vóór hij naar buiten kwam met zijn beschuldigingen.

De "centrale zwarte boze man" uit de quote gaat niet over Fisher. Dit gaat over het personage van Viktor / Cyborg. De makers lieten weten, zogezegd, dat ze niet een "zwarte boze man" als hoofdpersonage wilden en dat is dat we ook hebben gezien. Van het hart van de film is hij gegaan naar bijpersonage in Josstice League. Elk onderdeel van zijn verhaal weggesneden met enkel actie momentjes over, die vrijwel allemaal uit de reshoot komen.

Als je scénes eruit geknipt worden á la maar als je dan ook te horen krijgt dat je scénes júist zijn weggesneden omdat de grote bazen geen "zwarte boze man" als hoofdpersonage willen dan ben je toch niet pleased?

In elk ander bedrijf zou er ook aan de bel getrokken worden ipv het maar te accepteren omdat het bij je werk zou horen.

Maac

Avatar

Ik heb geen kant gekozen en ik hoef ook niet te kiezen. Ik zeg helemaal niets over wie gelijk heeft of wie liegt.
Ik reageer op het oneindige gejammer van Fisher en dat staat los van wat ik van Whedon vind.

Het moment waarop hem dit ter ore is gekomen is ook totaal irrelevant voor mijn punt. Ik reageer letterlijk op de consequentie, het tijdstip staat daar los van.

Jij mag het natuurlijk bestempelen als strijden voor onrecht, maar ik hoef het niet nobel te vinden.

Je vertelt me ook niets nieuws met het verhaal over de boze zwarte man. Natuurlijk gaat dat over het personage en niet de acteur, maar nogmaals, dat is niet relevant voor mijn betoog. Als de personen die bevoegd zijn om beslissingen te maken (voor jouw beeldvorming, Fisher is er daar terecht niet één van) ervoor kiezen om alles weg te snijden omdat ze bang zijn voor de backlash van BLM activisten en linkse Hollywood critici, is ze dat goed recht. Buiten dat was juist mijn punt dat die angst van die studiobonzen voorkomt uit een veel groter probleem, waar Fisher met zijn gezever aan bijdraagt.

Bij Netflix is er iemand ontslagen nadat ie tijdens een meeting zei dat ze het woord 'nigger' uit hun content moesten verwijderen. Niet omdat ie dat wilde, maar omdat ie het woord daadwerkelijk uitsprak. Bij Coca-Cola is er een presentatie naar buiten gekomen waarin medewerkers wordt uitgelegd hoe ze zich minder 'wit' behoeven te gedragen.
Ik ben er totaal niet blij mee dat er door deze mensen op hun tenen wordt gelopen omdat ze bang zijn om hun job kwijt te raken door racisme, maar dat is nou eenmaal de wereld waarin zij (en wij langzaamaan ook) in leven.
En ik geef de schuld aan iedereen die onafgebroken moord en brand schreeuwt omdat ie zijn rijbewijs moet trekken als ie wordt aangehouden. Er is in Amerika totaal geen institutioneel racisme en politiegeweld tegen zwarten is complete onzin, maar je moet op je tellen passen als je met statistieken komt, want wee je gebeente als je ze zal behandelen als gelijken. Jij moet je mond houden met je witte privileges en je blijft met je tengels van mijn onderdrukking af.

RobzZ01

Avatar

Wauw, waar kun je je over opwinden zeg. Ik denk dat je het nu heel dramatisch maakt en heel erg generaliseert.

De situatie van Fisher is overigens natuurlijk ook van ver voor BLM dus ik weet niet hoe dat in relatie tot elkaar staat? Ik snap je punt hierbij sowieso niet? Over welke angst heb je het?

De studiobazen snijden juist iets weg omdat ze denken dat niemand geinteresseerd is in “de angry black man”, met andere woorden: we gaan snijden in een zwart personage met complexe emoties en die dus, door stereotypering, als “moeilijk” kan worden ervaren. Maar dan zijn ze toch niet wijs? Want wat van wat we gezien hebben in ZSJL van Cyborg omschrijft hem nou als “angry black man”? Terecht dat Fisher daarom dus boos is. Want het gaat om generalisering en stereotypering en het dom houden van het publiek, dat WB sowieso vaker heeft laten zien.

Maargoed het feit dat je ontkent dat er in Amerika sprake is van institutioneel racisme zegt al genoeg en denk ik dat het geen zin heeft om een onnodige discussie te starten.

Maac

Avatar

Dat heeft inderdaad geen zin.

Lurking metafan

Avatar

Als Whedon in de fout is gegaan, dan is het ok als hij er ook de gevolgen van ondergaat. Maar het trendy Whedon bashing begint nu toch wel erg extreem te worden, alsof mensen een Zwarte Piet of boeman moeten hebben waarom de DCEU mislukte. Newsflash, de DCEU deed het voor Whedon's last minute fly-in al niet goed en was vaak het mikpunt van spot en teleurstelling.

En die voormalige BtVS acteurs die nu plotseling dingen aan te merken hebben: eh, ik kan me ook nog de talloze keren herinneren dat al die acteurs regelmatig voor de gezelligheid en fun privé bij Whedon bij elkaar kwamen, en hoe ze allemaal samen maandenlang - naast de normale serieproductie - extra gewerkt hebben om de musical aflevering 'Once More With Feeling' op te leveren, waar Whedon ziel en zaligheid in stortte, dat was 'n gezamenlijk passieproject waar ze allen aan werkten. Dat doe je niet als je die man wel kan schieten, in ieder geval niet op die manier.

Laten we aub ook niet vergeten dat Whedon niet voor niets een top script doctor was: hij heeft vele briljante pareltjes opgeleverd die qua plot en verhaallijnen stukken beter in elkaar zaten dan wat Snyder ophoestte op dat terrein.

Dat hele Whedon bashen dat nu in de mode is op intermenselijk en professioneel vlak, waarbij gemakshalve het hele verleden genegeerd wordt, vind ik dan wel erg gemakkelijk nu, beetje de weg van de minste weerstand.

STYD

Avatar

Van Whedon had ik het niet verwacht. Maar de allereerste keer dat ik Geof Johnns een presentatie zag geven over alle DC films die er aan zitten te komen had ik al het gevoel dat dit zeker geen Feige type is. Hij kwam echt verwaand over.

Maar ja, geef de verkeerde mensen een beetje macht en ze misbruiken het meteen. Geef de juiste mensen een beetje macht en ze creëren wonders

Artificialis

Avatar

Misschien moet Joss Whedon ook een aantal grote interviews gaan geven. Over hoe hij het altijd zwaar heeft gehad. En hoe hij zich altijd beledigd en gekwetst voelde door collega's. En hoe zijn familie en vriendenkring hem nooit hebben geaccepteerd. En hoe Ray Fisher hem deed denken aan iemand die hem vroeger heeft gepest. En hoe hij op de set nooit goed werd begrepen. En hoe het was om het ook niet altijd makkelijk te hebben hoor, met dat rode haar van hem. En het liep altijd stuk met relaties, omdat er niet naar hem werd geluisterd. En er was geen romantische connectie. En hij kon er met niemand over praten. En toen ging ook nog zijn konijn dood. En hij had nog yoga geprobeerd, maar dat werkte niet. Boehoehoehooee!

Serieus, wat is dit voor wijvengezwets? De hele Amerikaanse cultuur lijkt zo langzamerhand op een roddelblad. Wat een gejank en gedram zeg. Ray Fisher staat symbool voor de buitenproportionele aanstellerij waar aandachttrekkers tegenwoordig gebruik van maken. Lekker de gekwetste trut op social media uithangen. Wat een zielige vertoning.

Arwen57

Avatar

Toen Ray Fisher werd gecast als Cyborg, toen heeft Zack Snyder en Chris Terio uit zichzelf Ray erbij gehaald om mee te denken/schrijven aan het verhaal van Cyborg. Daar is Ray erg dankbaar voor. Toen Zack was weggegaan vanwege familie omstandigheden, werden fans ongerust. Toby Emmerich van WB heeft publiekelijk verklaart dat Wheddon alleen de film zal afmaken. Dat er niet getornd zal worden aan Zack zijn visie. Dat Zack zelf Josh heeft gevraagd om het over te nemen. We weten nu dat er glashard gelogen is toentertijd. Iov WB moest Josh Wheddon de film lichter maken. In ongeveer 6 maanden tijd heeft Josh Wheddon het verhaal herschreven en een grote deel opnieuw gefilmd. We weten allemaal wat het is geworden. Tijdens het opnieuw filmen heeft Ray zijn beklag gedaan via de juiste kanalen, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor de cast en crew. Iedereen werd werd slecht behandeld. Ray stuiten op dovemansoren of werd weggewuifd. Toen hij het hogerop zocht, werd hij in verkapte vorm bedreigd door Geof Johns dat er rare dingen met zijn carrière kon gebeuren. Recentelijk is bekend geworden dat Ben Afflec de cast had gevraagd om samen met hem weg te lopen. Sommige cast leden durfden niet vanwege hun carrière. Om Ray Fisher weg te zetten als aandacht trekkrij is niet terecht. WB en Josh Wheddon hadden al lang Ray Fisher voor de rechter gesleept als niet waar was.

NieuwsFilm

meest populair