'Black Widow'-release op Disney+ is mogelijk een gamechanger voor de hele filmindustrie

'Black Widow'-release op Disney+ is mogelijk een gamechanger voor de hele filmindustrie

Het lijkt erop dat we kunnen gaan wennen aan hybride releases.

Disney+ was het thuis van een bijzondere release: Marvel-film Black Widow werd zowel op de streamingdienst als in de bioscoop uitgebracht. En dat bleek Disney geen windeieren gelegd te hebben, waardoor de tijden mogelijk heel erg gaan veranderen als het op filmreleases aankomt.

Black Widow was net als zoveel andere films van Disney het afgelopen jaar ook op Disney+ te zien. Daar betaal je nu 21,99 euro voor de release om 'm te kunnen bekijken. Uiteindelijk maakten 2 miljoen van de 103 miljoen wereldwijde abonnees gebruik van de mogelijkheid, waarmee de verdienste uitkwam op zo'n 60 miljoen dollar.

Een mooi succes
De release van Black Widow in de bioscoop was ook een succes. Black Widow bracht in zijn openingsweekend 80 miljoen dollar op, waarmee de film in totaal 200 miljoen dollar opbracht als je ook nog eens de wereldwijde opbrengst en die van Disney+ meeweegt.

Daarmee was het een prima debuut voor een Marvel-film. Tegenover The Hollywood Reporter stelt analist Eric Handler "dat het een geweldig bedrag is om mensen te laten zien. Het is een psychologisch bedrag."

Volgens hem en andere analisten waar The Hollywood Reporter mee sprak, zal Disney mogelijk besluiten toch vaker het VIP-toegang model te gebruiken bij filmreleases. Dat heeft dan vooral te maken met het feit dat de verdienste zo'n beetje in zijn geheel bij de studio terecht komt, waar men juist opbrengst uit de bioscoop moet delen met de exploitant en distributeur.

Wel of niet doorgaan?
Disney heeft in het verleden laten weten volgend jaar door te willen met gewone releases. Het productiebedrijf zou niet direct van plan zijn om door te gaan met VIP-toegang. Maar dit soort releases laten zien dat het de studio geen windeieren legt.

"Als de taart groot genoeg is om wereldwijd voor 158,8 miljoen dollar aan de box office te zorgen en daarnaast nog eens 60 miljoen dollar aan streaming, laat dat zien dat consumenten van keuze houden," aldus analist Paul Dergarabedian. Hij denkt dat 't zomaar zou kunnen dat Disney nog op zijn keuze terugkomt. "De marktplaats is nog altijd aan het veranderen". Een andere, anonieme bron: "Dit gaat de industrie opschudden en voor problemen zorgen. Talent en bioscopen zullen er zeker niet blij mee zijn."

NieuwsFilm

meest populair