Netflix komt met preciezere kijkcijfers

Netflix komt met preciezere kijkcijfers

Eindelijk lost Netflix die belofte in.

Netflix gaat zijn kijkcijfers preciezer meten. Daartoe verandert men, kondigde men aan tijdens de kwartaalpresentatie, de meetmethodiek.

Netflix lijkt alleen maar groter te worden. De streamingdienst begon ooit als Dvd-verhuurder, maar verwerd in de loop van 2007 tot een streamingdienst met een online aanbod. En door eigen content te maken (beginnende met House of Cards in 2013) trok men al meer dan 200 miljoen abonnees. Lastig is alleen dat zo'n beetje elke grote studio nu een streamingdienst heeft, waardoor het steeds moeilijker wordt om staande te blijven.

Betere kijkcijfers
Tegelijk ziet Netflix keer op keer nieuwe records gebroken worden met de films en series die het vrijgeeft.

Netflix gaat nu z'n kijkcijfers anders meten. Eerder keek men hoeveel accounts zijn films en series bekeek. En nu kijkt Netflix juist naar het aantal abonnees dat afstemt op bepaalde content.

De streamingdienst denkt op die manier een preciezer beeld te krijgen van het aantal kijkers bij een serie.

Zo bleek dat Bridgerton seizoen 1 door 82 miljoen accounts bekeken is. Maar kijk je naar het aantal uren dat het eerste seizoen, dan zie je dat er 625 miljoen uur gekeken is. Daarmee heb je een beter beeld van hoe erg zo'n serie precies leeft. Kortom: de nieuwe cijfers van Netflix zijn een stuk preciezer.

Bovendien hebben we de afgelopen tijd ook gezien dat Netflix meer openheid van zaken geeft met de kijkcijfers.

NieuwsFilm

meest populair