Recensies 'The Matrix Resurrections': kijken of skippen?

Recensies 'The Matrix Resurrections': kijken of skippen?

Resurrections volgt op de eerdere trilogie.

De originele en baanbrekende scifi-trilogie The Matrix is alweer bijna twintig jaar oud en de afgelopen jaren waren er de nodige geruchten over een vierde film. Morgen zou de film in Nederland in première gaan. Helaas moeten we nu hopen dat we The Matrix Resurrections op 14 januari in de bioscoop kunnen zien.

In de States en veel andere landen verschijnt de film met onder meer Keanu Reeves deze week wel op het witte doek (en hier en daar op HBO Max). Na de eerste online reacties verschijnen nu ook de volledige recensies online.

Op Rotten Tomatoes worden deze recensies zoals gewoonlijk verzameld en op het moment van schrijven staat de scifi-actiefilm op 70 procent op de Tomatometer, met een 6.50 / 10 als gemiddelde beoordeling.

Worstelende identiteitscrisis
"Resurrections worstelt met zijn erfenis en plaats met een existentieel zelfbewustzijn in een ware Matrix-stijl. Alleen deze keer wordt regisseur en co-schrijver Lana Wachowski veel persoonlijker en sentimenteel, wat verrassende humor naar het geheel brengt," aldus Meagan Navarro van Bloody Disgusting.

"Resurrections lijdt aan een identiteitscrisis, van uiterst grappig en slim tot een vreemde voorbijganger. Het is een glibberige mengelmoes, onderhoudend in grootse scènes maar uiteindelijk een beetje hol," schrijft Alex Godfrey van Empire Magazine.

En Soren Andersen van Seattle Times is er positief: "Wachowski heeft het bekende overgenomen en zo aangepast dat het nieuw lijkt. Het is een briljante daad van transformatie."

Doelloos en ingewikkeld
"Doelloos, enorme woordenschat. Een spraakzame verveling," is de kritische Johnny Oleksinski van New York Post. "The Matrix Resurrections is simpelweg ingewikkeld, een verzameling flitsende 1en en 0en die niet veel uitmaakt," schrijft de negatief gestemde Brian Lowry van CNN.com.

Ook Nick Schager van The Daily Beast is niet zo enthousiast: "Verstoken van zijn kenmerkende stijl, actie en diepte, is dit een zinloze follow-up die teruggrijpt op brutale zelfreferentie om zijn bestaan ​​te rechtvaardigen."



NieuwsFilm

meest populair