In 2019 maakte McKay de satirische rampenfilm voor Netflix. Critici bekritiseerden de film. Toch werd deze door een enorm publiek bekeken op de streaminggigant. McKay schat dat tussen de 400 miljoen en een half miljard mensen de film hebben gezien.
Reactie
Tijdens een recent interview laat McKay, eveneens bekend van The Big Short en Vice, zich erover uit: "De recensies waren ongeveer 50-50%. Dat is prima, dit maakt elke filmmaker mee. Ik was echter wel geschokt door de intense woede van sommige critici".
"Toch werd mijn film enorm veel bekeken. 'Don't Look Up' was de nummer één hit in maar liefst ongeveer 85 landen, variërend van Pakistan en Vietnam tot de Verenigde Staten en Uruguay. Dat komt niet vaak voor".
Uitleg
Wel denkt McKay te weten hoe dit komt: "Kijkers voelden zich verbonden met het verhaal omdat we allemaal het gevoel hebben dat we voor de gek worden gehouden. Onze leiders liegen ons voor, net zoals de grote nieuwsmedia".
Bekijk op Instagram
"Het was grappig, toen ik me realiseerde dat dit, al helemaal nu, hét grote gemeenschappelijke aanknopingspunt is. Het gebeurt overal, met deze wereldwijde neoliberale economie waarin we allemaal leven. Het is als een ziekte die zich verspreidt en iedereen voelt dat. Daarom was 'Don't Look Up' een belangrijk verhaal".
Ook interessant
Al Pacino legt uit waarom hij na 'Insomnia' nooit meer samenwerkte met Christopher Nolan
Christopher Nolan heeft al met heel wat grote sterren samengewerkt. Voor een van zijn allereerste films wist hij ook een beroemde acteur te strikken, namelijk niemand minder...[Lees verder]
Lees ook
Grote flop uit 2017 op Netflix trekt nu veel kijkers: "Chemie, maar ook gemakzuchtig"
Nu op Netflix: Filmversie van iconische tv-serie CHIPS biedt humor en actie, maar mist diepgang.... Lees verder