Haar werk varieert van experimentele films zoals Birth en Dogville tot familievriendelijke hits zoals Paddington. Hoewel Kidman zich niet beperkt tot één genre, voelt ze zich duidelijk aangetrokken tot complexe vrouwelijke personages - vaak vrouwen die een intense emotionele strijd doormaken - en weet ze altijd een indrukwekkend overtuigende prestatie neer te zetten.
Musicalrol
Hoe Kidman de tijd vindt om zoveel opmerkelijke rollen te spelen, blijft een mysterie. Toch is het fascinerend om te zien hoe ze moeiteloos schakelt tussen compleet verschillende personages, zoals een seksueel onvervulde zakenvrouw in het zwoele drama Babygirl en de stem van een moeder die in een monster verandert in de geanimeerde kinderfilm Spellbound. Ze is zonder twijfel een van de meest veelzijdige sterren in Hollywood.
Spellbound is slechts het nieuwste voorbeeld van Kidman's terugkeer naar een musicalrol, iets wat ze "verschrikkelijk intimiderend" vond. Het was echter niet haar eerste keer dat ze in een film zong. In 2001 verdiende ze haar eerste Oscarnominatie voor haar rol in de tragische musicalfilm Moulin Rouge!, waarin ze de glamoureuze Satine speelde, de geliefde van Ewan McGregors personage Christian.
Moulin Rouge
Moulin Rouge! werd geregisseerd, geproduceerd en mede geschreven door Baz Luhrmann. De film speelt zich af in de muzikale sfeer van de Parijse wijk Montmartre en vormt het laatste deel van Luhrmanns Red Curtain-trilogie, na Strictly Ballroom (1992) en Romeo + Juliet (1996).
Kidman en McGregor spelen de hoofdrollen in de film, met bijrollen voor Jim Broadbent, Richard Roxburgh, John Leguizamo, Jacek Koman en Caroline O'Connor. De film volgt de Engelse dichter Christian, die verliefd wordt op de ster van de Moulin Rouge: cabaretactrice en courtisane Satine.
Buiten mijn bereik
Kidman was nerveus voor haar rol in Moulin Rouge!, die niet alleen zingen maar ook dansen vereiste, iets wat ze niet gewend was om voor de camera te doen. In een interview met British GQ zei ze: "Toen ik de rol kreeg, dacht ik: 'Oh mijn God, dit is geweldig. Ik mag een musical doen. En Satine, ik hou van Satine.'"
Ze vervolgde: "Maar toen we begonnen, dacht ik: 'Ik ga dit niet waarmaken voor hem.' Omdat ik live moest zingen, dansen, en daarnaast nog de komedie en het drama. Het voelde als een film die buiten mijn bereik lag."
Andere musicalrol
Toch was Satine niet de enige musicalrol die Kidman overwoog. Voordat ze zich aan Moulin Rouge! verbond, stond ze op het punt om een andere iconische rol aan te nemen: die van Roxie Hart in Chicago (2002), een rol waarvoor Renée Zellweger later een Oscarnominatie ontving. Regisseur Luhrmann was bang dat hij zijn hoofdrolspeelster zou kwijtraken aan de film.
In een gesprek met Interview Magazine herinnerde Luhrmann zich: "Er was een moment waarop ik bang was om jou te verliezen aan Chicago. Maar je koos voor Moulin Rouge!" Kidman bleek uiteindelijk de perfecte keuze voor Satine, een charmante en verfijnde vrouw wiens leven tragisch wordt afgebroken.
Oscarnominatie
Na de opnames van Moulin Rouge! was Kidman volledig uitgeput: "Ik was vermoeider dan ooit in mijn leven. Ik duwde mezelf verder dan ik waarschijnlijk ooit nog eens zou doen, omdat het zo leuk was en omdat we er zo in geloofden." Ondanks de verleiding van Chicago heeft Kidman haar beslissing nooit betreurd. Niet alleen was ze gepassioneerd over Moulin Rouge!, maar ze verdiende er ook een Oscarnominatie mee.
Ironisch genoeg was Zellweger datzelfde jaar genomineerd voor Bridget Jones's Diary, maar beide actrices verloren van Halle Berry voor Monster's Ball. Een jaar later, toen Zellweger haar Oscarnominatie voor Chicago kreeg, versloeg Kidman haar met haar Oscarwinnende rol als Virginia Woolf in The Hours.
Kijken?
Wil je Kidman zien in Moulin Rouge!? Je kunt de film bekijken op Disney+.