Zorgen voor Ziggo nemen toe: klanten lopen massaal weg

Ziggo gaf miljoenen uit aan reclame, maar verloor toch tienduizenden klanten.

Ziggo heeft in het eerste kwartaal van 2025 flink geïnvesteerd in reclame om het klantverloop tegen te gaan. Ondanks deze inspanningen verloor het bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo toch meer dan 40.000 klanten.

Uit gegevens van Telecompaper blijkt dat VodafoneZiggo in de eerste drie maanden van dit jaar ongeveer 20 miljoen euro uitgaf aan reclamecampagnes. Daarmee was het bedrijf goed voor een derde van de totale mediabestedingen in de Nederlandse telecommarkt.

Concurrentie
Opvallend is dat andere spelers op de markt zoals KPN hun reclamebudget juist verlaagden in deze periode. KPN gaf ongeveer 15 miljoen euro uit, waarvan ruim 13 miljoen aan promotie voor het eigen merk. Odido zat daar met 18,6 miljoen euro tussenin.

Hoewel het exacte effect van de reclamecampagne van Ziggo niet vaststaat, lijkt het verlies van ruim 40.000 klanten erop te wijzen dat het ingezette marketingoffensief onvoldoende was om dit tegen te houden.

Focus op Vodafone
Het grootste deel van de 20 miljoen euro werd volgens de analyse ingezet voor promotie van het Vodafone-merk. Ziggo zelf kreeg dus maar een deel van dit reclamebudget toegewezen, ondanks dat het klantenverloop zich juist bij dit onderdeel voordoet.

NieuwsFilm

meest populair