Clooney is een wereldberoemde acteur wiens werk binnen en buiten Hollywood regelmatig de krantenkoppen haalt. Hoewel hij vooral bekendstaat om zijn hoofdrollen, heeft hij ook gespeeld in blockbusters, onafhankelijke films en televisieseries.
Rollen in uiteenlopende genres
Zijn doorbraak kwam in de jaren 90 met de medische dramaserie ER. Tot zijn bekendste films behoren From Dusk Till Dawn van Robert Rodriguez, O Brother, Where Art Thou? van de gebroeders Coen en de Ocean's-franchise van Steven Soderbergh. Latere successen zijn onder andere The Descendants van Alexander Payne en Gravity van Alfonso Cuarón.
Een onverwacht voordeel voor Clooney was wellicht dat hij in het begin van zijn carrière geen directe blockbusterstatus bereikte. Dit gaf hem de ruimte om risico's te nemen en te experimenteren met verschillende soorten rollen binnen uiteenlopende genres, van romantische komedies tot drama's, sciencefiction en actiefilms.
Favoriete film
Die brede ervaring weerspiegelt zich mogelijk ook in zijn latere werk als regisseur. In de afgelopen tien jaar heeft Clooney zich namelijk steeds meer toegelegd op zijn carrière achter de camera. Hij regisseerde onder andere de oorlogsfilm The Monuments Men, de misdaadkomedie Suburbicon en de sciencefictionthriller The Midnight Sky.
In een interview met de AV Club, toen hem werd gevraagd wat zijn favoriete film aller tijden is, aarzelde Clooney niet: "Ik denk aan Network. Ik denk dat [scenarioschrijver] Paddy Chayefsky een genie was. Wat hij in 1976 schreef, was toen een komedie, maar alles wat hij voorspelde is uitgekomen."
Fictieve televisiezender
Network, uitgebracht in 1976, is een Amerikaanse satire en donkere komedie over een fictieve televisiezender die worstelt om kijkers te trekken en goede kijkcijfers te behouden. Het werd geregisseerd door Sidney Lumet en geschreven door Chayefsky. In de hoofdrollen zien we Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch (in zijn laatste filmrol), Robert Duvall, Wesley Addy, Ned Beatty en Beatrice Straight.
De film volgt Howard Beale (Finch), een veteraan-nieuwsanker van UBS Evening News, die te horen krijgt dat zijn programma geschrapt wordt vanwege dalende kijkcijfers. Volkomen uit het veld geslagen kondigt hij de volgende avond op televisie aan dat hij zichzelf tijdens zijn uitzending van dinsdag zal doodschieten. Daarna volgt een tirade over de kwalen van het moderne leven en de maatschappij.
Lovende kritieken
Ironisch genoeg leidt zijn uitbarsting tot een kijkcijferstijging; plots ziet de zender nieuwe mogelijkheden en besluit ze zijn show verder 'te ontwikkelen', een kans te midden van de chaos. Network wordt algemeen beschouwd als een van de beste films aller tijden en kreeg lovende kritieken, vooral voor het scenario en de acteerprestaties.
De film leverde scherpe kritiek op het medialandschap van 1976 en voorspelde de teloorgang van journalistieke integriteit, een thema dat vandaag de dag minstens zo relevant is, nu kijkcijfers en spektakel steeds vaker de inhoud van nieuws en entertainment bepalen.
Spektakel
De manier waarop het nieuws wordt omgevormd tot spektakel en hoe presentatie het wint van waarheid, was toen al visionair. Network blijft dan ook een treffende kritiek op het vaak sensatiegedreven medialandschap van vandaag.
Het is opvallend dat juist deze film Clooney's favoriet is. Wellicht wijst dit op een persoonlijke kijk op hoe producties vaak meer afhangen van publieksreacties of schokeffecten dan van kwaliteit of inhoud. Misschien dat deze thema's ook in zijn eigen leven opduiken, nu hij zich meer toelegt op regisseren en actief is in filantropie en activisme. Publiek houdt nu eenmaal van spektakel.
Kijken?
Wil je Network zien? Je kunt de film huren en kopen op Prime Video.