Dat is veel minder dan de 30,4 miljoen dollar waarmee het origineel in 2022 debuteerde. Producent Jason Blum geeft nu toe waar het volgens hem is misgegaan.
Te veel hooi op de vork
Volgens Blum werd het creatieve team te overmoedig na het onverwachte succes van het eerste deel. In de podcast The Town vertelt hij: "We dachten dat M3GAN Superman was. We konden alles met haar doen. Andere genres, nieuwe looks, zomerrelease, held in plaats van slechterik. Klassieke overschatting."
De sequel koos voor een radicaal andere benadering: minder horror, meer actie en sci-fi. Het marketingteam positioneerde M3GAN 2.0 zelfs als een soort Terminator 2-achtige sequel, waarin M3GAN zich ontwikkelt tot beschermer van Cady en Gemma tegen een nieuwe AI-vijand genaamd AMELIA. Maar dat was niet wat het publiek wilde.
Te veel verandering, te weinig herkenning
Blum erkent dat het maken van een sequel balanceren is op een slappe koord: "Als je het te veel laat lijken op het origineel, zegt iedereen dat het overbodig is. Als je het te veel verandert, zegt iedereen: waarom is dit een sequel? Dit heeft niks te maken met de eerste film en we zijn boos."
Ondertussen werkt Universal gewoon door aan de franchise. In januari 2026 verschijnt SOULM8TE, een spin-off waarin een weduwnaar een band opbouwt met een robot. Regisseur Gerard Johnstone hoopt ook op meerdere vervolgfilms, waarbij AI telkens anders wordt belicht.
Verkeerde tijd, verkeerde toon
Waar het origineel met een release datum in begin januari weinig concurrentie had, moet M3GAN 2.0 zich staande houden in een overvolle zomer met grote blockbusters als F1, dat records brak met een opening van 57 miljoen dollar.
Blum hoopt dat de lessen geleerd zijn: minder ambitie, meer focus op waar M3GAN echt om draait. Want het publiek wil geen superheld, het wil waarschijnlijk gewoon een enge pop.