Het is vooral dat laatste soort horrorfilm waar Get Out-regisseur Jordan Peele het meest van geniet. Het gaat nog steeds over echte bioscoopfilms en niets dubieus, maar dit zijn films die echt een onuitwisbare indruk op je geest kunnen achterlaten. Ze kunnen af en toe de grenzen van smaak opzoeken, maar meestal zijn het ongelooflijk effectieve, sfeervolle thrillers, vaak met experimentele technieken en speciale effecten.
Dit soort films mainstream maken
Peele is inmiddels een filmmaker geworden die deze sfeer in zijn films weet over te brengen en dit soort films mainstream maakt. Get Out was een meesterwerk: een langzaam onthullende thriller vol spiegeling van vooroordelen en angstaanjagende momenten, die de bioscoopkassa's deed ontploffen, met een opbrengst van $255 miljoen op een budget van $4,5 miljoen, en fantastische hoofdrollen van Allison Williams en Daniel Kaluuya.
Met vier Oscarnominaties leverde Get Out Peele een Oscar op voor Beste Scenario. Zijn script voor de film is zo goed dat het al door filmscholen over de hele wereld wordt gebruikt als perfect voorbeeld van hoe je een verhaal opbouwt en spanning opvoert. Hij volgde dit op met Us in 2019, een nog inventievere en echt angstaanjagende film.
Meest aangrijpende
Peele zelf is duidelijk een fan van de meer verontrustende voorbeelden van het genre. Toen hij door Time Out werd gevraagd enkele favoriete horrorfilms te noemen, zei hij: "Waarschijnlijk de meest aangrijpende twee die ik zo uit mijn hoofd kan noemen zijn Martyrs en Funny Games. Dat zijn beiden oefeningen in je ellendig laten voelen. Als je een echte zieke geest hebt zoals ik, vind je een beetje plezier in de artistieke visie achter de film."
Martyrs is een psychologische horrorfilm uit 2008, geschreven en geregisseerd door Pascal Laugier. De film speelt zich af in 1986 en volgt Lucie Jurin (Mylène Jampanoï), een getraumatiseerde jonge vrouw die wraak zoekt op de mensen die haar als kind ontvoerden en martelden. Ze wordt bijgestaan door haar vriendin Anna Assaoui (Morjana Alaoui), zelf ook slachtoffer van misbruik, wat leidt tot ernstige gevolgen.
Film over pijn
Laugier schreef het scenario in een periode waarin hij suïcidaal was en leed aan klinische depressie, geïnspireerd om "een film over pijn" te maken. Zijn katholieke achtergrond beïnvloedde het verhaal sterk. Martyrs wordt beschouwd als een hedendaagse klassieker binnen het horrorgenre.
Funny Games is een satirische psychologische thriller uit 1997, geschreven en geregisseerd door Michael Haneke. De film heeft Susanne Lothar, Ulrich Mühe en Arno Frisch in de hoofdrollen. Het verhaal volgt twee jonge mannen die een gezin gijzelen in hun vakantiewoning en hen martelen met sadistische spelletjes.
Amerikaanse remake
Beide films zorgden bij hun release voor heel wat controverse bij zowel critici als publiek, maar werden uiteindelijk klassiekers binnen het horrorgenre. Ze kregen uiteindelijk allebei ook een Amerikaanse remake.
Zo verscheen in 2015 een gelijknamige Amerikaanse remake van Martyrs, geschreven door Mark L. Smith. En in 2007 maakte Haneke een shot-voor-shot remake van Funny Games, opgenomen en gesitueerd in de Verenigde Staten, met een Engelstalige cast en grotendeels Amerikaanse crew.
Krachtiger emotioneel effect
Peele houdt dus van horror die shockeert en voegde er als een treffende verklaring aan toe: "Horror geeft ons een krachtiger emotioneel effect dan bijna iets anders."
En het lijkt erop dat er nog veel meer verontrustende ideeën zullen komen van de regisseur, die een nieuwe, nog titelloze film in 2026 uitbrengt, en zijn schrijftalent heeft bijgedragen aan een aankomende videogame genaamd OD, geregisseerd door Metal Gear Solid-meesterbrein Hideo Kojima.
Kijken?
Wil je deze twee horrorfilms zien? De originele Martyrs en Funny Games zijn op dit moment niet te vinden op de verschillende streamingdiensten in Nederland, maar kun je wel kopen op dvd, net als de Amerikaanse remakes.