Toch is het bizar om te bedenken dat er een tijd was waarin Hollywood-iconen Tom Cruise en Denzel Washington op het punt stonden samen te spelen in een film van David Cronenberg.
Body horror
Soms werkt het onverwachte wel, zoals Adam Sandler die opduikt in een film van Paul Thomas Anderson, maar kun je je echt voorstellen dat iemand zo gepolijst als Cruise, het toonbeeld van glanzende Hollywood-blockbusters, in een Cronenberg-film zou verschijnen?
Cronenberg heeft het body-horrorgenre praktisch uitgevonden met films als Shivers, Rabid en The Brood in de late jaren zeventig. Hij legde de nadruk op de vaak weerzinwekkende en afstotelijke realiteit van het lichaam: je lichaam kan je verraden en dingen doen die je niet in de hand hebt, en in Cronenbergs wereld wordt dit tot het absolute uiterste doorgevoerd.
Invloed
Het is moeilijk om je voor te stellen hoe moderne horror eruit zou zien zonder Cronenbergs invloed. Hij haalde bloederige films weg uit het goedkope B-filmcircuit (denk aan de splattercinema van Herschell Gordon Lewis) en gaf ze een artistieker aanzien.
Zou The Substance van Coralie Fargeat bijvoorbeeld zoveel lof en Oscar-buzz hebben gekregen zonder Cronenbergs baanbrekende benadering van het genre? Zijn gedurfde ontledingen van de relatie tussen ons fysieke lichaam en onze diepste angsten en verlangens hebben altijd gebalanceerd tussen transgressief en mainstream, met eindeloze controverse tot gevolg.
Verdorven seksfilm
Toen Crash in 1996 uitkwam, kon de lovende kritiek niet voorkomen dat kranten als The Daily Mail verontwaardigde stukken schreven en de film een "verdorven seksfilm" noemden. Natuurlijk, de film ging over mensen die seksueel opgewonden raken van auto-ongelukken die hen op de rand van de dood brengen, maar Cronenbergs werk was diep filosofisch als je voorbij de expliciete beelden keek.
Cruise heeft overigens wel in films gespeeld die een andere kant van hem laten zien dan de Mission: Impossible-ster waarvoor hij het meest bekendstaat. Eyes Wide Shut kun je ook gerust een verdorven seksfilm noemen en daarin is hij erg goed. Toch blijft het moeilijk om hem in een Cronenberg-film voor je te zien. Hetzelfde geldt voor Washington, die vooral bekendstaat om zijn talloze Hollywood-actiefilms. Ze lijken gewoon in verschillende werelden te bestaan.
Verfilming
Toch was Cronenberg in 2011 bezig met een verfilming van The Matarese Circle, een roman van Robert Ludlum (ook auteur van de Bourne-trilogie). De horrormeester is niet geheel onbekend met andere genres: zo maakte hij de actiefilm Fast Company, het romantisch drama M. Butterfly en de thriller A History of Violence. Misschien had een project met Cruise en Washington hem verrassend goed kunnen liggen.
In een gesprek met Showbiz 411 onthulde Cronenberg: "Ik werkte aan The Matarese Circle, de roman van Robert Ludlum, die Denzel Washington en Tom Cruise in de hoofdrollen zou hebben. Maar toen ging MGM failliet. Dus ik denk niet dat het nu nog gaat gebeuren. Tom vindt het idee nog steeds leuk, trouwens."
Geen blockbuster-maker
De regisseur erkent dat hij geen blockbuster-maker is, wat wellicht ook meespeelde in het feit dat de film nooit doorging. "Ik heb dat [grote studiofilms] nooit voor elkaar gekregen. Ik heb het jarenlang geprobeerd, maar het werkte nooit. Ik heb met regisseurs gesproken die er veel plezier aan beleefden en anderen die het als een hel hebben ervaren. De dingen die mij interesseren, zijn blijkbaar niet de dingen waar grote studio's interesse in hebben. Misschien is het zo simpel."
Misschien zien we Cruise en Washington ooit nog in een film van Cronenberg, maar voorlopig lijkt dit niet te gebeuren. Zou de film gebeurd zijn, zou het wel de eerste en enige keer geweest zijn dat de twee acteurs samen te zien waren in een film. Ze hebben namelijk nooit samengewerkt aan een film.