"Zeer verslavend": Netflix lijkt een gevoelige klap te krijgen van opmerkelijke streamingdienst

"Zeer verslavend": Netflix lijkt een gevoelige klap te krijgen van opmerkelijke streamingdienst

Micro-series, populaire verticale filmpjes van 90 seconden, concurreren met grote streamingdiensten vanwege hun verslavendheid.

Netflix lijkt een gevestigde streamingdienst te zijn, maar deze onderneming heeft wel degelijk concurrentie - van micro-series.

Micro-series zijn verticale filmpjes van zo'n 90 seconden met honderden afleveringen. Ze hebben een enorm verslavend effect. Vaak bevatten deze micro-soaps vreemde plotlijnen en veel geweld. Daarbij wordt geweld tegen vrouwen niet geschuwd.

Erg populair
In Aziatische landen zijn deze korte filmpjes al een fenomeen - en nu neemt die populariteit ook toe in Amerika en Europa. In de Appstore zijn deze verticale soapapps gewild: ReelShort, NetShort, DramaWave en DramaBox. Ze zijn allevier in handen van Chinese ondernemingen.

Er wordt goed aan verdiend. Alle verticale series bij elkaar brachten alleen al over het eerste kwartaal van 2025 een geschatte winst van 700 miljoen Amerikaanse dollar. DramaBox heeft alleen in de Verenigde Staten al 44 miljoen actieve gebruikers per maand en hebben dus meer kijkers dan Hulu en Paramount+.

Extra aangedikt
Die kleine series gaan wel wat verder dan films als Anora en John Wick. Ze zijn extra dramatisch, extra gewelddadig en extra romantisch. Of een abonnement voor jou een aanwinst zal zijn, dien je zelf uit te maken.



CNBC ging in op het fenomeen van deze opmerkelijke '7 miljard Amerikaanse dollar micro drama industrie' in de onderstaande YouTube-video. Experts zeggen "Alles is zoet, kort en scherp" en "Ze voldoen aan het meteen voldoening willen hebben en zijn zeer verslavend".

NieuwsFilm

meest populair