Amazon en Netflix gaan een gezamenlijk platform aanbieden voor de inkoop van advertenties. Amazon zal die service voor Netflix faciliteren. Dit klinkt efficiënt en collegiaal, maar het haalt keus voor adverteerders en kijkers weg. Minder keus in advertentiekanalen betekent weinig concurrentie en dus overgeleverd zijn aan de wensen van Netflix en Amazon.
Onvermijdelijke blootstelling
Voor veel Nederlanders lijkt de blootstelling aan reclames op streaming onvermijdelijk. In Nederland heeft zo'n 80% van de huishoudens een streamingservice. Netflix maakt 50% van die streamingmarkt uit en Amazon Prime Video wordt steeds populairder.
Steeds meer Nederlandse gebruikers kiezen voor meer dan één streamingkanaal, waarbij voor het goedkoopste abonnement per streamingservice wordt gekozen. Juist die goedkopere lidmaatschappen bevatten reclames - de grootste ergernissen van kijkers.
Hekel aan reclames
Door die hekel aan reclames groeiden streamingkanalen sterk, terwijl gewone televisiekanalen veel kijkers kwijt raakten. Wat de kijker rest? Binge watchen - voor degenen die nog reclamevrij kunnen kijken. Geniet bijvoorbeeld van KPop Demon Hunters en Superman. Bij Wired volgt meer over die superman.