Een onderzoek naar kijkgedrag in Groot-Brittannië geeft aan dat als Britten niet weten wat ze willen kijken, dat 40% van hen Netflix als eerste kiest. Daarna volgt Amazon Prime Video. De jongere generatie gaat een stapje verder.
Liever streamen
Meer dan de helft van Gen Z scrollt liever op een streamingkanaal dan de kanalen op kabeltelevisie na te lopen. Ook kijkt 80% van Gen Z graag naar video's bij streamingservices. Hierbij is YouTube het meest favoriet, gevolgd door Netflix, Prime en TikTok. De Britse streamingkanalen komen pas daarna.
Nu is er ook voldoende keus in streamingservices, waardoor veel Europese gebruikers lid zijn van maar liefst vier of vijf streamingdiensten, van welk maar eentje een nationale dienst is. Alle andere abonnementen zijn bij grote, globale diensten die veel meer aanbod hebben.
Betalen voor diensten
Aan de andere kant vindt een overgrote meerderheid van millennials en Gen-Z in Europa dat het heel normaal is om te betalen voor digitale diensten. De oude generaties Gen-X en Boomers hebben liever een gratis aanbod.
Feit is wel dat de doodsteek van gewone tv nabij lijkt. Op Netflix is immers ook Nederlandse content te zien. Een paar aanraders zijn De Franse Minnaar, Amsterdam en Happy Gilmore 2.