Stop met bingen! Streamingdiensten gooien hun succesformule overboord

Stop met bingen! Streamingdiensten gooien hun succesformule overboord

Streamingdiensten voorkomen bingen door series in delen of wekelijks te publiceren, om abonnees te behouden.

Op zoek naar klantenbinding lijken streamingdiensten te vergeten waar ze voor waren: bingen. Steeds meer streamingkanalen maken een heel seizoen van een serie in één keer kijken onmogelijk.

Uit een onderzoek van BB Media blijkt dat steeds meer Amerikaanse streamingdiensten een nieuw seizoen in delen online zetten of per week maar een nieuwe aflevering vrijgeven. In Nederland merkten we dat bijvoorbeeld aan de release van de Netflix-series Stranger Things, Cobra Kai en Wednesday.

Stoppen met bingen
Die pauze is vervelend voor degenen die graag in de stemming van het verhaal willen blijven of bij wie de vorige aflevering in een week tijd wegzakt. Al met al is het vreemd dat kijkers noodgedwongen moeten stoppen met bingen. Juist omdat on demand bingen zo gepromoot werd door dezelfde streamingservices.

Het behoud van abonnees is echter de reden dat streamingdiensten hun succesformule overboord gooien, daar maar zo'n 70% van alle series in één keer beschikbaar wordt gemaakt. Uit analyses bleek namelijk dat veel abonnees hun abonnementen opzeggen, zodra ze een nieuw seizoen hebben uitgekeken.

Geen ontkomen aan
Wat wel helpt om hen te behouden zijn zoethoudertjes van twee tot vier afleveringen ineens op het platform beschikbaar te maken. Daar zowel Netflix, Prime Video, Disney+ en HBO Max hetzelfde doen, lijkt er geen ontkomen aan. Of de kijkers moeten massaal alleen nog maar films willen streamen, waardoor die interesse voor series wegvalt.



Dan zou uit toekomstige analyses kunnen blijken dat een seizoen net zo gemakkelijk in één keer gedropt kan worden, omdat kijkers er toch geen belangstelling voor hebben. Een idee is om meteen te beginnen met het bingen van KPop Demon Hunters, Night Always Comes, Abandoned Man en My Oxford Year - precies in die volgorde.

NieuwsFilm

meest populair