Blu-Ray Review: Let The Right One In

Nieuw op FilmTotaal: De nieuwste Blu-Ray schijven nader bekeken.

Hieronder lees je de eerste Blu-Ray review. Met dit nieuwe item gaan we dieper in op nieuwe Blu-Ray en DVD releases in Nederland van zowel recente als oude films. Uiteraard zijn we benieuwd naar je reactie!

Regie: Tomas Alfredson | Cast: Kåre Hedebrant (Oskar), Lina Leandersson (Eli) e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2008 | Retail release: 10 september 2009 | EAN: 8717774231418 | Recensie FilmTotaal

Deze eerste Blu-Ray review gaat over Låt den rätte komma in, beter bekend als Let The Right One In. Deze Zweedse horror van regisseur Tomas Alfredson wordt op 26 januari 2008 voor het eerst vertoond op het Göteborg International Film Festival in Zweden. Daarna groeit de film, gebaseerd op het gelijknamige boek van John Ajvide Lindqvist, uit naar een wereldwijde hit. Het wint in één jaar tijd - schrik niet - 56 internationale filmprijzen en krijgt over de gehele wereld bioscoopreleases. In Nederland gaat de film op 23 april 2009 in première.

In Let The Right One In is het hartje winter. Een grauwe buitenwijk wordt geteisterd door een reeks gruwelijke moorden. Niemand verdenkt het meisje Eli, dat onlangs in de buurt is komen wonen. Ook de twaalfjarige Oskar, haar buurjongen, brengt haar komst niet in verband met de gruweldaden. Maar wanneer de twee kinderen vriendschap sluiten, ontdekt Oskar al snel iets bijzonders aan zijn nieuwe beste vriendin. Voor Oskar, die op school vreselijk gepest wordt, maakt het niks uit. Maar wanneer de buurt Eli begint te verdenken, dreigt het noodlot de twee geestverwanten uit elkaar te drijven.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer of klik verder naar een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

WAARDERING & BOX OFFICE
De meter van Rotten Tomatoes komt uit op een ongekend percentage van 98%. Op IMDb staat het gemiddelde cijfer op een 8,1 met bijna 36 duizend stemmen. Hiermee staat de film op plaats 221 in de IMDb Top 250. De FilmTotaal recensent Kaj van Zoelen geeft in april 2009 4,5 ster aan Let The Right One In en onze lezers waarderen de horror tot op heden met een 8,7. Eén van de reacties van onze vaste bezoekers Patrob: "Inderdaad een schitterende film. Nu al één van de grote verassingen van dit filmjaar."
Verhoudingsgewijs doet de film het goed in de Box Office. De film kost circa 29.000.000 Zweedse Kronen ($4,2 miljoen) om te maken en brengt uiteindelijk ruim $10,5 miljoen op aan de wereldwijde bioscoopkassa.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de 1 disk Blu-Ray. Zoals de meeste High Definition schijven wordt ook het recensie-exemplaar van Let The Right One In geleverd in de standaard blauwe Blu-ray Keep Case. Geen leuke boekjes of een speciaal gefabriceerde hoes, zoals we regelmatig zien bij speciale edities van DVD. Op de cover staan hoofdrolspeelster Lina Leandersson en teksten van o.a. Gazet van Antwerpen: "Als u dit jaar slechts ÉÉN film gaat zien, laat het dan deze zijn" en Het Parool: "Een FANTASTISCHE film die diep ontroert" met vijf sterren. Hieronder een foto van het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Bij het opstarten van de schijf is er direct een keuze tussen de Nederlands / Franse versie of de Duitse versie "So Finster Die Nacht". Op de nasynchronisatie na zijn dit dezelfde versies. De Blu-Ray schijf bevat helaas geen uitgebreide extra's zoals we die geregeld aantreffen op een Blu-Ray of DVD. Bij de extra's die er wel zijn, valt met name het audiocommentaar op. De extra's zijn:

1. Audiocommentaar: In het Engels worden een reeks interessante details verteld gedurende de film. Ondanks dat het niet Nederlands ondertiteld is, is dit zeker een aanrader voor de liefhebbers van Låt den rätte komma in, want zowel de schrijver van het gelijknamige boek als de regisseur komen aan het woord. Erg aardig omdat een boek en een film compleet verschillend zijn.

2. Verwijderde scènes: Deze scènes voegen weinig toe aan de originele film. Helaas ontbreekt er een audiocommentraar van de regisseur, maar ze zijn gelukkig wel (Engels) ondertiteld.

3. Trailer: Simpelweg de officiële trailer van de film.

BEELD EN GELUID
Het beeld van de Blu-Ray schijf is 1080/24p. Het beschikbare videoformaat is High Definition 16/9 (2.35) Full HD. De HD beeldkwaliteit is uitstekend. Uiteraard heb je voor de beste kwaliteit een Full HD flatscreen nodig en kun je Blu-Ray schijven enkel afspelen op een Blu-Ray speler, bijvoorbeeld een PlayStation 3.
Er zijn Zweedse en Duitse geluidstracks toegevoegd in Dolby TrueHD 5.1 en Dolby Surround 5.1. Ook hierbij wordt de juiste (audio) apparatuur aangeraden.
De beschikbare ondertitels zijn in Nederlands, maar ook in Frans en Duits.

Zie hieronder enkele screenshots (muisklik voor een vergroting):

CONCLUSIE
Wie van een uitstekende horror houdt, moet deze film absoluut kijken. Mede omdat de film uitstekend in elkaar zit en visueel een pareltje is, nodigt het ook uit voor meerdere kijksessies. Met een Blu-Ray versie én de juiste beeld- en geluidsapparatuur komt alles nog meer tot zijn recht. Het is jammer dat de extra's op de schijf vrij beperkt zijn. Een gemiste kans, zeker met het oog op de huidige mogelijkheden.
Voor wie de Zweedse taal een barrière is, is het aan te raden om tóch een poging te wagen óf anders te wachten tot begin volgend jaar. In Hollywood heeft men de film namelijk ook gezien. Overture Films heeft regisseur Matt Reeves (Cloverfield, 2008) ingehuurd om een Engelstalige versie te maken, met de titel Let Me In.

VERKRIJGBAARHEID
Uiteraard is Let The Right One In ook te krijgen op DVD, die gelijk is aan de inhoud van de Blu-Ray. Er is tot op heden helaas geen 2 disk Special Edition met méér extra's verkrijgbaar. Sinds 10 september te koop, o.a. bij de FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever Living Colour Entertertainment voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.