Blu-Ray Review: Watchmen

De 2 disk Special Edition van de meest besproken superheldenfilm van 2009.

Regie: Zack Snyder | Cast: Jackie Earle Haley (Walter Kovacs/Rorschach), Malin Akerman (Laurie Juspeczyk/Silk Spectre II), Billy Crudup (Jon Osterman/Dr. Manhattan), Patrick Wilson (Dan Dreiberg/Nite Owl II), Jeffrey Dean Morgan (Edward Blake/The Comedian), Matthew Goode (Adrian Veidt/Ozymandias) e.a. | Speelduur: 162 minuten | Jaar: 2009 | Retail release: 10 september 2009 | EAN: 8714865330678 | Recensie FilmTotaal

De Blu-Ray van Watchmen is al een aantal dagen verkrijgbaar, maar we nemen hem toch nog even mee. De comic-verfilming houdt Hollywood jarenlang bezig en doet begin dit jaar veel stof opwaaien. Ten eerste duurt het vele jaren voordat de film daadwerkelijk wordt gemaakt, mede omdat de auteur Alan Moore ervan is overtuigd dat een verfilming praktisch onmogelijk is. Ten tweede zijn er moeilijkheden om het juiste budget bij elkaar te schrapen. Als in 2005 Warner Brothers weer aan de haal gaat met het project en in Zack Snyder (300) de kandidaat vindt voor de regie, start eindelijk de productie. Twentieth Century Fox is hier echter niet blij mee. Zij zijn er namelijk van overtuigd de distributierechten in handen te hebben. Ze slepen Warner Bros. voor het gerecht en eisen o.a. een verbod op de Watchmen versie van Warner Bros. Enkele weken voor de wereldwijde première komen de kibbelende filmmaatschappijen er alsnog financieel uit. Na een flinke viral-marketingcampagne wordt Watchmen op 5 maart 2009 losgelaten op het Nederlandse filmpubliek.

Watchmen speelt zich af in 1985 in een ander Amerika dan we toen kenden en waar superhelden deel uit maken van het dagelijks leven en een belangrijke rol spelen in de samenleving. Rorschach ontdekt dat een seriemoordenaar bezig is met het afslachten van alle superhelden en gaat op onderzoek uit. Samen Nite Owl II en Silk Spectre II ontdekt hij een gruwelijk complot en dwingt hen om nog eenmaal in actie te komen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer of klik verder naar een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

WAARDERING & BOX OFFICE
Watchmen krijgt een positieve beoordeling van 64% op Rotten Tomatoes en blijft hiermee net aan "Fresh". Als er enkel naar de zogenaamde topcritics wordt gekeken, dan blijft er nog een "rotten" 42% over. Het oordeel van ruim 102.000 stemmen op IMDb levert echter een heel ander beeld op, namelijk een 7,8 als gemiddeld cijfer. FilmTotaal recensent Kaj van Zoelen geeft Watchmen 3,5 ster en de FT-rating staat tot op heden op een 7.5. Een reactie van onze vaste bezoeker Oboema: " Alles wat deze film heeft komt bij mij over als origineel. En dat in deze tijd van prequels en reboots. De stijl, de soundtrack, het plot, het uitdiepen van de karakters...deze film verdient wat mij betreft een dikke 8."
In de Box Office doet de superheldenfilm, met een budget van $130 miljoen, het matig en voldoet waarschijnlijk niet aan de verwachting die vermoedelijk bij Warner Bros. en co. aanwezig is na het succes van bijvoorbeeld The Dark Knight een paar maanden eerder. Ondanks een redelijke opening met $55 miljoen in het eerste weekend, houdt het in de VS op bij $107 miljoen. Buiten de VS valt de opbrengst ook tegen. Uiteindelijk stopt de teller op ruim $185 miljoen wereldwijd. Vlak voor de Blu-Ray en DVD release draait de Director's Cut kort in de bioscoop in vier grote Amerikaanse steden.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de 2-disk Blu-Ray versie met 2 uur aan bonus materiaal. De verpakking van het recensie-exemplaar is degelijk met een standaard Blu-ray Keep Case. De 2-disk S.E. op DVD is daarentegen wel in een Steelcase verkrijgbaar. Op de voorkant zien we de 6 hoofdpersonages uit Watchmen, met Rorschach (Jackie Earle Haley) in het middelpunt. Aan de onderkant prijkt de tekst "WHO WILL SAVE US NOW" met vier sterren van Veronica Magazine. Het grote voordeel van deze Blu-Ray schuilt hem in de aardige extra's op de vele gigabytes van de tweede Blu-Ray schijf. Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Wat meteen opvalt, is dat de Nederlandse release niet de eerder genoemde Director's Cut bevat. Hierdoor missen we de extra 24 minuten die Zack Snyder heeft toegevoegd aan "zijn" versie. Eerder zagen we op FilmTotaal al één van de scènes (zie hier). Verwacht ook geen commentaar van de auteur van de comic. Alan Moore heeft zich verre van de verfilming gehouden en zegt hem zelf ook niet te gaan kijken. Wat we wel krijgen, is twee uur aan erg leuke extra's, allen in HD. De extra's (met waardering in sterren):

1. Het Fenomeen: de comic die de nieuwe standaard zette * * *
Waar auteur Alan Moore zwijgt, spreekt tekenaar Daved Gibson. En niet alleen hij. Meerdere personen gaan in op de comic die tot op heden wordt gezien als meest invloedrijk in het genre. Aardig om te kijken en zeker een must voor mensen die niet bekend zijn met de comic Watchmen.

2. Echte Superhelden, echte slechterik(k)en * * * * *
Zeer aardige documentaire over échte good- en échte bad-guys, een terugkerend item in de Watchmen film. Gewoon even kijken.

3. Techniek: De technologieën van een fantastische wereld * * * * *
Zou de fantasiewereld uit Watchmen werkelijkheid kunnen zijn? De professor James Kakalios gaat er dieper op in. Zeer interessant om naar te kijken, mede omdat de professor ook betrokken wordt bij het creëren van een realistisch filmdecor.

4. My Chemical Romance - Desolation Row * *
Videoclip van My Chemical Romance. Leuk dat het erop staat, maar het heeft weinig toegevoegde waarde.

5. 11 web-episodes * * *
Deze elf Video Journals zijn vanaf het begin af gemaakt tijdens de opnames van de film. In de laatste Video Journal is een aardige uitleg over het masker / muts van het personage Rorschach te zien.

Niet vermeld op de hoes en niet in HD:
6. Viral Video: NBS Nightly News * * * * *
Leuke viral video uit een reeks van vele viral video's en clips die op internet verschenen rondom de releasedatum. De vijf sterren zijn niet alleen vanwege deze video, maar ook vanwege de vele anderen die je hier deels terugvindt. Jammer dat er niet meer van deze virals op de Blu-Ray staan.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeldformaat is 1080p High Definition 2.40:1 en het ziet er strak uit. Zeer strak zelfs. Bij de val van The Comedian uit het raam zie je praktisch elk glassplinterje door de lucht vliegen. (Uiteraard helpt de slow motion hier ook een beetje bij.) Ook de vele regenscènes zijn een genot om te zien. De kleuren zijn schitterend en ondanks dat het een donkere film is, blijft alles goed en in detail zichtbaar. Prima werk van de makers van deze Blu-Ray.

Geluid: Er worden meerdere geluidssporen meegeleverd, namelijk Engels in Dolby TrueHD en Duits, Frans, Italiaans en Spaans in Dolby Digital 5.1. Ook het audiocommentaar is in Dolby Digital 5.1. Maar is het ook wat? Over Dolby TrueHD kan niet anders gezegd worden dat het voortreffelijk klikt. Bij de reeds genoemde val van The Comedian uit het raam vliegen de galssplinters je bijna om de oren. Ook de wisseling van de vele dialogen (stemgeluid) naar de actiescenes, is de overgang niet storend. Belangrijkste bij het geluid is de ijzer sterke soundtrack met veel jaren '80 hits. Ondanks dat het gebruik van die nummers ook werd bekritiseerd (denk aan de "Leonard Cohen's Hallelujah tijdens de seksscene met Silk Spectre II en Nite Owl II), kan het ook gezien worden als passend bij het creatieve verhaal van Watchmen.

Ondertitels: De beschikbare ondertitels zijn Nederlands, Engels, Engels voor doven en slechthorenden, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Deens, Zweeds, Noors en Fins. Handig voor zo'n internationaal landje als de onze.

Zie hieronder enkele screenshots (muisklik voor een vergroting):

CONCLUSIE
Director's Cut of niet. Het is en blijft een prima staaltje filmwerk, of je van superhelden houdt of niet. Ook aan de Blu-Ray is te zien dat er met liefde aan de verfilming is gewerkt. Voor de fans en verzamelaars was het echter fraai geweest als er meer aandacht was besteed aan de presentatie, al maken de extra's en de kwaliteit van het beeld en geluid heel veel goed. Vooral de docu's Techniek: De technologieën van een fantastische wereld en Echte Superhelden, echte slechterik(k)en zijn interessant om te kijken. Het is jammer dat we niet meer viral video's aantreffen.
Mede vanwege de speelduur en de diepere betekenis van de comic, is het aardig - bijna aan te raden - om deze meerdere malen te bekijken. Al is en blijft het een lange zit met 162 minuten. En dan moet die Director's Cut van 3 uur en 6 minuten nog in Nederland uitkomen.

VERKRIJGBAARHEID
Watchmen is ook te krijgen op single disk DVD en de 2-disk S.E. DVD, die ook te verkrijgen is in steelcase verpakking. In HD kwaliteit is alleen de besproken 2-Disk S.E. Blu-Ray versie beschikbaar. Voor de diehard Watchmen-fans blijft het voorlopig wachten op een Director's Cut met Nederlandse ondertiteling.
Op DVD zijn ook de tekenfilm Watchmen - Tales Of The Black Freighter beschikbaar en Watchmen Motion Comics (2 Disk) beschikbaar.
Watchmen is sinds 10 september te koop, o.a. bij de FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever Paramount Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.